Lite frågor om höja styret

Hej nu har jag äntligen fått hem min trek fx 2 gen 4 i xl. utrustat den efter alla tips här. men jag är inte helt nöjd med hur jag sitter. jag har fått till sadeln i rätt höjd men styret är lite lågt och går ej höja jag nästan får luta mig dubbelt. visst det är skönt pressa en stund i lutat ställning men jag skulle vilja sitta rakt med när jag bra vill åka lång. så vad tror ni experter. hur får jag till en skön sitt ställning på denna hojen. jag är för övrigt 192 lång och har en adel höjd på 70 cm

Jag är inte rätt person att hjälpa, men med lite bilder kan säkert någon annan hjälpa till. 🙂

En bild på bara cykeln.
Två bilder med dig sittandes på cykeln. Den ena med pedalen som är mot kameran i lägsta läget och en med vevarmarna vågrät.

En bild hade varit bra. Men jag misstänker att du har en vanlig ahead styrstam och gissningsvis inte mycket utrymme att höja styret. Enda lösningen då är en styrstam som är brantare eller ett högre styre, eller båda.

Dvs något i stil med detta. Inte sagt att det måste vara just dessa produkter men för att ge dig en idé vad som behövs

Och/eller ett styre med hög rise

Det finns olika knep styret modell Reise upp bockat och bakåt vinkel ändar. Och Styr stam finns olika varianter justerbara och fasta har provat styre ergotec4 Buegel Cantry och på andra cykel en med närmare styrsam vinkel fäste med samma höjd.
För få till liten framåt lut utan att trycka i händerna på styret för längre sträckor men blir ju handgrepp ändra under färden ändå.

Har du någon i närheten som kan hjälpa, en cykelverkstad eller så? Det händer en del med resten när du ändrar på en plats: Armbågar, knän, rygg mm.

Det är inte så att du helt enkelt är ovan vid den här typen av cykel då? Vad hade du före cykel för denna?
Kör några mil och känn efter sen.

(Det kan förstås vara så att styret sitter orimligt lågt eller långt fram, men det vet vi inget om utan bilder.)

Alla är vi olika skapta, men jag blev ända lite fundersam på din sadelhöjd. Mäter du den från centrum av vevlagret till toppen av sadeln? Måttet känns lite lågt för din längd. Inget som hjälper dig med styrhöjden i och för sig.

IMG_1757.webp

Gumman är lika lång som jag är kort men vi har väldigt olika apindex ( jag har korta spiror men med lång överkropp å armar ) min lösning blev en ful kort och hög stystam för att hon ska kunna trampa lite mer bekvämt och hon har faktiskt inte klagat efter bytet 🤪

jag är 191 lång gren måttet är om jag mätt rätt 80 cm. visst går det väl cykla nu och luta sig rejält. men jag vill kunna sitta rakt upprätt när jag ska upp på långfärd. jag skulle säga att med min nuvarande sadel höjd och min trek fx 2 gen 4 så är styret ca 5 cm längre än sadeln jag kan sitta rakt om jag håller i typ lätt med fingrarna :P

jag är 191 lång gren måttet är om jag mätt rätt 80 cm. visst går det väl cykla nu och luta sig rejält. men jag vill kunna sitta rakt upprätt när jag ska upp på långfärd. jag skulle säga att med min nuvarande sadel höjd och min trek fx 2 gen 4 så är styret ca 5 cm längre än sadeln jag kan sitta rakt om jag håller i typ lätt med fingrarna :P
Jag är 179 och har ett grenmått på 81cm du måste ha en lång överkropp.

Kanske jag ska och mäta igen.kanske mötte fel
Om du är 191 så borde ditt grenmått vara 90-95. Det innebär sadelhöjd ca 79-84cm mätt från vevlagercentrum till sadel. Jag är också 191, och sitter på 83cm. Om du har köpt en sportig hybrid så får du nog också räkna med att sitta sportigt. Annars kanske du borde ha köpt en damtralla. Vill du ändå ha upp styret så finns ställbar, eller kraftigt uppvinklad styrstam att ta till, och/eller en styrrörsförlängare. Om du börjar laborera med detta så se till att du vet vad du håller på med då det finns mycket som kan gå fel. Är du osäker är det bättre att gå till en duktig cykelmek än att riskera att något i styrningen lossnar under färd.

Och så svårt är det inte montera bort styret . Ställ cykeln med hjulen neråt .lossa handtaget .lossa toppbulten lossa dom andra sätt dit nya styrstamen och styret .glöm inte toppen skruven sedan dom andra se till det inte glappar och dra med rätt motstånd

Korta men visst jag når om jag lutar mig över hela styret .men jag köper en ställbar styre helt enkelt
Känns som att du har skaffat lite fel sorts cykel för dina behov till och börja med, men ett styre som bygger uppåt och bakåt kan hjälpa en del men då kan du eventuellt få problem med sadeln när du sitter för upprätt på den. Det finns iofs. andra sadlar å köpa också.

Jag har redan köpt en annan sadel . Men det är inte det som var frågan .frågan var hur jag kommer i en mera upprätt ställning .men nu vet jag ställbart Styre . Men tar en bild sedan så kan jag visa hur sjukt högt upp sadel är vs styret

Jag är inte rätt person att hjälpa, men med lite bilder kan säkert någon annan hjälpa till. 🙂

En bild på bara cykeln.
Två bilder med dig sittandes på cykeln. Den ena med pedalen som är mot kameran i lägsta läget och en med vevarmarna vågrät.
Enl Cycloteket ser en Trek FX2 gen 4 ut så här
1746288624710.webp

Sittställningen -även med höjd sadel - låter mer som ovana jämfört med en vanlig gubbtralla.

Tillbaka
Topp