Lite hjälp/förklaring med justering av bakväxlar?

Steant

Medlem
Hej! Första inlägg här och är ganska ny i cykelvärlden..I april skaffade jag min första ”riktiga” racer hoj , full shimano 105 groupset. Har haft lite problem med bakväxlarna till och från, små knackande ljud på de 3-4 tyngsta växlarna som åtgärdades på 5 minuter på samma affär jag köpte cykeln ifrån. De sa att såna små justeringar kan förekomma när cykeln och vajrarna är helt nya, inga konstigheter.
Men man blir ju lite nyfiken och vill lära sig lite mer ändå, det som jag vill ta reda på är : När jag spänner på injusterings skruv (motsols) då försvinner det knackande ljudet från de 3-4 tyngsta växlarna, däremot blir det mycket spänning på de 3-4 lättaste växlarna och det börjar låta där. Hur kan man ställa in lagom bra spänning på vajern så att det knackande ljudet ska försvinna från alla växlar? Är det nånting som en gröngöling som jag kan lätt fixa? Har kollat på park tools video på youtube men inget som svarar på min fråga direkt kanske?
Tack!

Har du kollat shimanos "dealer manual"? Finns på shimanos sida för din produkt. T.ex 105 bakväxel. Där är ganska ingående instruktioner hur man gör.

Fast i alla fall för mtb tycker jag parktool är bättre än shimano. Step by step utan onödig tankeverksamhet.

Japp Shimanos beskrivning är ibland onödigt teknisk och krånglig. Men det är än dock den officiella manualen. Själv gav jag upp halvvägs in i justeringen av R8000 framväxel. Det fick räcka med "hyggligt" bra. :)

Om det är så att hackandet förflyttas när du försöker justera vajerspänningen så beror det på att något är skevt, troligtvis är växelörat lite böjt.
För att avgöra detta, Ställ dig 1 meter bakom cykeln och kolla kedjans linje genom kassett och växelförare, den skall vara helt rak.
Byt växelöra eller försök att rikta det, vissa öron går av att riktas så säkrast att ha ett par st i reserv innan.

Tack för svaren! Cykeln är under garantin förstås så jag kan ta den till min lbs så att de kollar och justerar. Frågan var mest om ni hade nån bra tips eller förklaring till varför det blir så, kan det vara för att det redan finns för mycket spänning på vajern? Och därför en såpass liten justering orsakar problem på de lättaste växlarna t.ex?

Ett växelöra blir oftast skevt pga yttre åverkan som tex krasch eller vid transport då växelföraren ofta får ta smällen vilket ledet till att örat blir skevt, för att slippa byta växel eller ram har man växelöra i mjukost eller ett som går av på en gång för att du inte skall fortsätta att cykla och förstöra fler komponenter på cykeln eller i värsta fall dig själv.

När det kommer till att få det att fungera bra över hela registret så är det rätt små justeringar som gäller. För mig på 11-delat gäller det att ligga inom en precision på 1/16 varv för att få bra växlingar över hela registret.

När det kommer till att få det att fungera bra över hela registret så är det rätt små justeringar som gäller. För mig på 11-delat gäller det att ligga inom en precision på 1/16 varv för att få bra växlingar över hela registret.
Tack! Jo men precis jag märkte det också att ibland en halv varv blev för mycket!

Ett växelöra blir oftast skevt pga yttre åverkan som tex krasch eller vid transport då växelföraren ofta får ta smällen vilket ledet till att örat blir skevt, för att slippa byta växel eller ram har man växelöra i mjukost eller ett som går av på en gång för att du inte skall fortsätta att cykla och förstöra fler komponenter på cykeln eller i värsta fall dig själv.
Hej Kenneth! Jag tror att den inte är nåt fel på växelörat, cykeln är som sagt helt ny och aldrig krockat (än så länge!). Jag prövade lite med att göra små justeringar på skruven, typ väldigt väldigt små och det funkade faktiskt!

Tillbaka
Topp