Lite hjälp med geometri till en 10-åring

• Trådstartare Trådstartare Hep
  • Start datum Start datum

Hep

Aktiv medlem
Äntligen har jag fått tioåriga sonen att gå med på att han behöver en större cykel. Utmaningen har varit att han vill ha en likadan som han haft, fast större. Dvs en enkel barncykel utan växlar, men med handbroms. Helst frog-grön. Det dräller inte direkt av handbromsade cyklar utan växlar i lite större storlekar. Fast nu har jag kanske hittat en som passar. Med lite grönaktiga detaljer kan den kanske godkännas. Om ni säger ok på storleken.

Bild.webp

https://www.cykelkraft.se/barncykel-ns-bikes-zircus-24-gra

IMG_0305.webp

Han är 144 cm lång och har ett grenmått på 64 cm.

En utmaning är att han är autistisk och har därför en del utmaningar. En är att han hatar butiker. En annan är att han säger nej till allt så fort någon annan kommer med ett förslag. Efter en stund kan han absolut ändra sig och är rimligt flexibel om man bara kan hantera att den första reaktionen alltid är att säga nej till allt. Så att ta med honom till LBC och hoppas på annat än ett misslyckade är bara naivt.

Därför behöver jag köpa hem en cykel och visa den. För att direkt få veta att det är en kass cykel och att jag inte borde ha köpt den. Nästa dag tror jag att han kan gå med på att testa den och efter det kanske även gå med på att den nog ändå är ok. Det är möjligt att han skulle gå med på växlar också, men han kommer absolut klara sig med en enpetare och då är det bara skönt att slippa ta den striden också.

Vad tror ni om cyklen - kan den passa i storlek?

Det verkar vara en dirt. Ingen koll på storlek på sån. En variant kanske är att singelspeed konvertera en vanligt mtb?

Inget fel på dirt så klart

Ja, det är en dirt. Frågan är hur cykeln tänker kommer att användas och var barnet uppskattar. Min son, som är lite längre än 150 cm, fick en 24" dirt på höstas. Jag hade tänkt till dirt och pump men han vill nu alltid köra den i stan också. Till stig har han en mycket större stigcykel. Fördelarna av en dirt är att den är enkelt och robust. Själva tycker jag också att det är roligt att cykla på en dirt (måste motstå att köpa ännu en cykel till).

Modellen du länkar till har en gaffel med stålfjäder med 50 mm slag. Den kommer inte att dämpa mycket. Bra i stan och på pumptracken, lite dåligare på stig eller när man hoppar från en lastkaj.

Jag tänkte inte på att det var just en dirt, utan jag kände mer när jag såg den att steget från en för liten barncykel är mindre än upp till en vinglig ”vanlig” cykel. Att den är lite tålig gör ju inget.

Mest cyklar han på tomten och runt den. Cykeln är en kul leksak och inget transportmedel för honom. Dvs mest på gräs, grus och smuts. Lite asfalt, men inte i stan eller på några längre äventyr. Hade gaffeln varit stel hade jag hellre tagit den, men nu sitter det en med låtsasdämpning på och då får den väl sitta.

Det jag gått på när det gäller storlek är att han kan stå grensle över ramen, att det är nästa steg upp i hjulstorlek mot vad han har och att det stod 10-12 år hos någon handlare och han är en rätt normalstor 10,5-åring.

Jag tänkte inte på att det var just en dirt, utan jag kände mer när jag såg den att steget från en för liten barncykel är mindre än upp till en vinglig ”vanlig” cykel. Att den är lite tålig gör ju inget.

Mest cyklar han på tomten och runt den. Cykeln är en kul leksak och inget transportmedel för honom. Dvs mest på gräs, grus och smuts. Lite asfalt, men inte i stan eller på några längre äventyr. Hade gaffeln varit stel hade jag hellre tagit den, men nu sitter det en med låtsasdämpning på och då får den väl sitta.

Det jag gått på när det gäller storlek är att han kan stå grensle över ramen, att det är nästa steg upp i hjulstorlek mot vad han har och att det stod 10-12 år hos någon handlare och han är en rätt normalstor 10,5-åring.
Nu låter det som en dirt kanske blir perfekt men för mtb så är snart 26'' för liten om han är 144.

Nu låter det som en dirt kanske blir perfekt men för mtb så är snart 26'' för liten om han är 144.

Ja, som jag skrev berör det på om barnet uppskattar en liten cykel. Min son är riktigt nöjd med sin dirt på dirt, pumptracken och i stan. Men som stigcykel är den klart för liten.

Jag såg på bike24 att den väger 12,1 kg (utan pedaler). Som förväntad ingen lätt cykel. Jag tror att framförallt gaffeln är tung. Det behöver dock inte vara ett problem för användningsområdet.

Tillbaka
Topp