lite hjälp tack

TPIV1976

Ny medlem
lite hjälp tack
har ett tungt jobb inom ett metallgjuteri.som vissa dagar dränerar mig på energi.har märkt sista åren att orken på mina pass inte är den samma. kör i dag 4-5 pass med simmning cyckel och styrkträning.funderar på att gå ner till 2 pass veckan och slå i hopp styrka och simning (styrka är ett helkropspass) till ett pass.och ha ett cyckel pass på det andra..är detta ett bra upplägg.är 42 år gammal jobbar 45 timmar veckan.

lite hjälp tack
Sover du som man ska?

Varför kör du simning? Skador eller Tri lopp som hägrar?

Ändra på upplägget 4 veckor och se hur du mår.

Kost? Äter du som man bör? Dvs du hoppar inte över massa mat/mål?

lite hjälp tack
Återhämtningstiden förfaller stiga med ökande ålder så går inte köra hårda pass lika ofta som när man var yngre. Planera träningen utifrån återhämtning och sänk intensiteten i de lågintensiva passen (så att du kan köra de lika ofta som förr).

Ät och sov bra. Var måttfull med alkohol och se till att få i dig alla vitaminer/mineraler du behöver.

Jobba smartare och inte hårdare - går det att göra vissa moment med lägre ansträngning så är det kanske bra?

(Jodå är 45+ själv)

#åsikt

lite hjälp tack
Mini_me sa:
Sover du som man ska?

Kost? Äter du som man bör? Dvs du hoppar inte över massa mat/mål?
+1. Träna - äta - vila. Väldigt viktigt att det finns en harmoni.

Du ska nog se dina tyngre dagar på jobbet som träning. Är det tungt i huvudet fungerar träning som avkoppling men är du trött i kroppen behöver du vila.

Om du skriver upp belastningen under ett böj-pass, t ex 100kg x 10 (reps) x 4 (set) och om du inte klarar samma belastning eller mer nästa böj-pass så har man oftast ätit för lite/dåligt eller så har kroppen inte hunnit återhämtat sig tillräckligt. (samma vila mellan seten).

Att träna hårt på "fritiden" går oftast inte ihop med ett fysiskt tungt arbete.

Senast ändrad:
lite hjälp tack
det har gått utför sen jag var 35 när man tänker efter.. det som är riktigt konstigt är att jag går upp i vikt när jag tränar hårt har lagt på mig rätt mycket fett 6 kilo detta år.och jag äter inte godis kaker eller dricker alkohol.detta sammanhang fattar jag inte riktigt..om det kan vara srtess tro

lite hjälp tack
nHz detta är vad min fru sagt i 6 år det var nått jag inte ville lyssna på.det är bittert men att inte lyssna på nån som är smartare kan kosta på.ett exempel på tungt jobb .är att bila ner en ungn i 6 timmar.det suger rätt bra på kroppen

Senast ändrad:
lite hjälp tack
Jag talar av egen erfarenhet och i mitt fall så bytte jag jobb.

Om man som jag gjorde då, tränade för en plats i landslaget fanns det för mig inga andra alternativ men om man inte har den ambitionen/målet så tycker jag att man ska värdera sitt liv mer och träna för välmående och ha roligt (förstå mig rätt). Man kan vinna över sig själv och sätt nya PB ändå. Räknar man med åldern så är samma tid/belastning från ett år till ett annat - en vinst.

lite hjälp tack
Jag märker enorm skillnad i hur snabbt kroppen återhämtar sig speciellt vid cykling.
Är inte ens 40 fyllda men märker tydligt vid cykling t.ex. att om man köra flera dagar i rad finns inget tryck kvar efter första dagen och det är tungt och segt.

Vilar jag en dag emellan passen eller tom. Två så kan jag tryck på ordentligt igen.

När jag var 20-25 styrketränade jag mycket blandat med lite allt möjligt, körde 6 pass i veckan. Idag kör jag styrka 3 pass i veckan olika muskler, i mån av att jag hinner på lunchen på jobbet, ändå lyfter jag tyngre på t.ex. bänk än jag minns att jag gjort när jag tränade som mest.

Kroppen behöver helt enkelt mycket längre för att återhämta sig och bygga styrka.

lite hjälp tack
Jag kan inte ursäkte mig med något tungt kroppsarbete. Men jag är helt slut ändå efter en dag på jobbet. Det krävs ju supermotivation för att hoja eller springa vardagskvällar numer när man börjar komma upp i ålder.

Tillbaka
Topp