Lite hyfs på landsvägar/cykelbanor tack
Alldeles nyss, för dagen i egenskap av bilist, stannade jag två cyklister (någon här?) för en kort pratstund då de hade valt vägen framför cykelbanan på väg från Stenhamra mot Svanhagen på Färingsö. Nej, jag hade inga större problem att köra om, även om jag fick vänta en kort stund, men det är så onödigt, och precis det beteende som får boende här ute extremt negativt inställda till cyklister.
- Det går inte att cykla 40 på cykelbanan, svarade en av cyklisterna.
- Jodå, sade jag, jag gör det själv.
- Inte när man är två stycken.
Skitsnack, de flesta verkar klara av det. Just den här cykelbanan rak och med bra beläggning. Inga skymda kurvor, och gående är sällsynta på den. Att då ändå välja vägen vinner man inget på, men det spär på det dåliga ryktet cyklister har.
Sedan pratade vi en stund till, men jag verkade inte få gehör för min åsikt om saken. Att många bilister kör som svin är välkänt, men kunde inte vi cyklister åtminstone bete oss så bra som möjligt.
- Det går inte att cykla 40 på cykelbanan, svarade en av cyklisterna.
- Jodå, sade jag, jag gör det själv.
- Inte när man är två stycken.
Skitsnack, de flesta verkar klara av det. Just den här cykelbanan rak och med bra beläggning. Inga skymda kurvor, och gående är sällsynta på den. Att då ändå välja vägen vinner man inget på, men det spär på det dåliga ryktet cyklister har.
Sedan pratade vi en stund till, men jag verkade inte få gehör för min åsikt om saken. Att många bilister kör som svin är välkänt, men kunde inte vi cyklister åtminstone bete oss så bra som möjligt.