Lite hyfs på landsvägar/cykelbanor tack

davidi

Medlem
Alldeles nyss, för dagen i egenskap av bilist, stannade jag två cyklister (någon här?) för en kort pratstund då de hade valt vägen framför cykelbanan på väg från Stenhamra mot Svanhagen på Färingsö. Nej, jag hade inga större problem att köra om, även om jag fick vänta en kort stund, men det är så onödigt, och precis det beteende som får boende här ute extremt negativt inställda till cyklister.

- Det går inte att cykla 40 på cykelbanan, svarade en av cyklisterna.
- Jodå, sade jag, jag gör det själv.
- Inte när man är två stycken.

Skitsnack, de flesta verkar klara av det. Just den här cykelbanan rak och med bra beläggning. Inga skymda kurvor, och gående är sällsynta på den. Att då ändå välja vägen vinner man inget på, men det spär på det dåliga ryktet cyklister har.

Sedan pratade vi en stund till, men jag verkade inte få gehör för min åsikt om saken. Att många bilister kör som svin är välkänt, men kunde inte vi cyklister åtminstone bete oss så bra som möjligt.

En man som heter Ove. :)

Du hade inte problem med dom på vägen, dom hade inte problem med dig på vägen. En GC-väg är ofta ytterst olämplig att cykla snabbt på, och det vet du själv. Att just denna var undantagen då det inte är så mycket gående kanske inte dom visste?

Vägen delas lika av alla fordon. Jag går på GC med mina småbarn och det är livsfarligt för alla inblandade när det kommer en cyklist i >25 kmh och kör om en 2åring på springcykel.

Håller med. är man 1-5st i klunga och håller under 40 kan man gått välja cykelvägen i största möjliga mån.

Men du gav gehör för deras åsikt eller fu hade bara rätt? :)

Jag cyklar på både GC och vägen, men sällan på gc-vägar jag inte har koll på.

TS har en poäng tycker jag!

Reflektion: hur kommer det sig att cyklister nästan alltid försvaras stenhårt även om de begått lagbrott (som det låter som att cyklisterna verkar ha gjort om man ser strikt på berättelsen), medan andra grupper (jag tänker på bilister och elcyklister) alltid utmålas som ondskefulla människor ÄVEN om det inte verkar som de begått lagbrott eller gjort något farligt?

Jag menar att det faktiskt finns cyklister som beter sig som idioter och bilister som inte gör det - även om detta är ett cykelforum så borde vi väl kunna åtminstone försöka ha någon slags ambition att se saker liiite objektivt åtminstone ibland?
(För säkerhets skull eftersom jag antagligen med eller utan avsikt kommer att missuppfattas som en bilistkramare och cyklisthatare: jag är i första hand cyklist, drabbas av roadrage gentemot idiotbilister då och då och anser givetvis att det alltid är värre om en bilist gör något farligt mot en cyklist än tvärtom just på grund av farlighetsskillnaden i fordonen.)

Aaaaaaaaaah. En tråd där ett specifikt exempel på en viss sträcka används för att generalisera hur alla beter sig och ska bete överallt annars, så nytänkande.

Nytänkande hör till andra forum än detta. Här upprepas liknande saker med bara små omformuleringar om och om igen.... Så gör jag i alla fall!

Lejon sa:
TS har en poäng tycker jag!

Reflektion: hur kommer det sig att cyklister nästan alltid försvaras stenhårt även om de begått lagbrott (som det låter som att cyklisterna verkar ha gjort om man ser strikt på berättelsen), medan andra grupper (jag tänker på bilister och elcyklister) alltid utmålas som ondskefulla människor ÄVEN om det inte verkar som de begått lagbrott eller gjort något farligt?

Jag menar att det faktiskt finns cyklister som beter sig som idioter och bilister som inte gör det - även om detta är ett cykelforum så borde vi väl kunna åtminstone försöka ha någon slags ambition att se saker liiite objektivt åtminstone ibland?
(För säkerhets skull eftersom jag antagligen med eller utan avsikt kommer att missuppfattas som en bilistkramare och cyklisthatare: jag är i första hand cyklist, drabbas av roadrage gentemot idiotbilister då och då och anser givetvis att det alltid är värre om en bilist gör något farligt mot en cyklist än tvärtom just på grund av farlighetsskillnaden i fordonen.)

Men så är det väl inte riktigt. Han cyklistbråkstaken i Stockholm som hamnade i bråk med en taxichaffis fick väl rätt mycket skit här på forat exempelvis.

Finns väl ett lagförslag som säger att cyklister ska få fritt fram att välja huruvida det är cykelbana, eller vägbana som gäller, när båda finns tillgängliga. I dagsläget har jag dock för mig att lagen är tydlig. Det är cykelbana som gäller.

Mr B sa:
Finns väl ett lagförslag som säger att cyklister ska få fritt fram att välja huruvida det är cykelbana, eller vägbana som gäller, när båda finns tillgängliga. I dagsläget har jag dock för mig att lagen är tydlig. Det är cykelbana som gäller.

Du har fel i båda fallen, lagförslaget har förbehåll map skyltad hastighet och idag får den ordinarie körbanan användas av cyklister om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.

Problemet är inte att man cyklar på vägbana, utan det är för att om man är mer än en cyklist så måste man cykla i bredd av någon anledning och tro att man har all rätt att göra så oavsett vad.
Ingen skulle komma på tanken att gå, två eller kanske tre i bredd på en landsväg.

Man får inte köra om vid möten, skymd sikt, kurvor och backkrön. När det är fritt så vrider man på ratten och håller sig ifrån oskyddade trafikanter.

Fast lustigt nog så kör få bilister med en Messerschmidt för att få en smal bil. De sitter gärna i bredd.

Miss Lycka sa:
Man får inte köra om vid möten, skymd sikt, kurvor och backkrön. När det är fritt så vrider man på ratten och håller sig ifrån oskyddade trafikanter.

Fast lustigt nog så kör få bilister med en Messerschmidt för att få en smal bil. De sitter gärna i bredd.

Precis, lika givet som att man kanske inte ska cykla tre i bredd när det är mycket i trafik, då håller man tillbaka i ett led, oskyddad som man är..Man kräver mycket av bilister, men som cyklist handlar det om "här kommer jag".

Just gc-banorna på Färingsö är bra och här cyklar jag ofta såväl ensam som i i grupp med Hovet.
Finns ingen orsak att välja körvägen i det här fallet.

Senast ändrad:
json88 sa:
Problemet är inte att man cyklar på vägbana, utan det är för att om man är mer än en cyklist så måste man cykla i bredd av någon anledning och tro att man har all rätt att göra så oavsett vad.
Ingen skulle komma på tanken att gå, två eller kanske tre i bredd på en landsväg.

Tycker man rätt ofta ser folk på småvägar som promenerar två eller tre i bredd och samtalar.

Det är väl inte värre än att de får föra sig till ett led när det kommer någon som vill förbi, medans denne någon får sakta in tills det är fritt.

Ganska miserabelt att tvingas gå/cykla på led långa sträckor, är man ute flera vill man väl kunna prata lite med varandra, det känns helt mänskligt?

mmmrrrr sa:
json88 sa:

Tycker man rätt ofta ser folk på småvägar som promenerar två eller tre i bredd och samtalar.

Det är väl inte värre än att de får föra sig till ett led när det kommer någon som vill förbi, medans denne någon får sakta in tills det är fritt.

Ganska miserabelt att tvingas gå/cykla på led långa sträckor, är man ute flera vill man väl kunna prata lite med varandra, det känns helt mänskligt?
Det kallas anpassningsförmåga, det där man gör beroende på situationen. Det gör dom flesta, men cyklister på viss nivå har lite svårt för det. Liksom mammor med barnvagn på cykel/gångväg kan ha, även dom tror det är en mänsklig rättighet att gå i bredd och snacka.
Här blir gående med barnvagn cyklister och cyklister blir omdömeslösa bilister, lustigt.

Senast ändrad:
NLC sa:
Mr B sa:

Du har fel i båda fallen, lagförslaget har förbehåll map skyltad hastighet och idag får den ordinarie körbanan användas av cyklister om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
Vilket i klartext betyder att om det finns cykelbana parallellt med vägbana, och man inte längre fram ska korsa vägbanan innan annan plats för att ta sig ut på vägbanan finnes, ska vara på cykelbanan. Det är inget men faktiskt kör runt och bråkar om från polisens sida, men regelverket är så vitt jag vet väldigt tydligt. Om det inte finns speciella omständigheter, ska cykel framföras på cykelbana. Själv cyklar jag sällan eller aldrig på cykelbana, men det är värt att ha i åtanke när man ger sig in i trafiken.
B!

json88 sa:
mmmrrrr sa:
json88 sa:

Det kallas anpassningsförmåga, det där man gör beroende på situationen. Det gör dom flesta, men cyklister på viss nivå har lite svårt för det. Liksom mammor med barnvagn på cykel/gångväg kan ha, även dom tror det är en mänsklig rättighet att gå i bredd och snacka.
Här blir gående med barnvagn cyklister och cyklister blir omdömeslösa bilister, lustigt.

I lördags passerade jag två damer med varsin barnvagn när jag kom cyklandes. De gick i bredd, på cykelbanan, eftersom gångbanan bredvid tydligen var för smal...
Nå, jag fick tillfälle att testa min nyinstallerade ringklocka, inte för att de reagerade nämnvärt.

Mr B sa:
NLC sa:
Mr B sa:

Vilket i klartext betyder att om det finns cykelbana parallellt med vägbana, och man inte längre fram ska korsa vägbanan innan annan plats för att ta sig ut på vägbanan finnes, ska vara på cykelbanan. Det är inget men faktiskt kör runt och bråkar om från polisens sida, men regelverket är så vitt jag vet väldigt tydligt. Om det inte finns speciella omständigheter, ska cykel framföras på cykelbana. Själv cyklar jag sällan eller aldrig på cykelbana, men det är värt att ha i åtanke när man ger sig in i trafiken.
B!
Inte prejudiserande, men någon tingsrätt har ju tolkat det som att cykelbanan måste gå till vänster om körbanan och att man som cyklist snart ska svänga höger för att det där med lämplighet med avseende på fördmålets läge ska bli aktuellt.

NAnders sa:
Frågan är irrelevant då det nästan inte finns några cykelbanor i Sverige, bara GC-banor. Inte samma sak.

Funderade just på om den där lagen gäller cykelbanor specifikt, eller GC-banor. De sistnämnda är ju ofta direkt olämpliga att cykla på om man håller mer än ~25 km/t.

Själv tycker jag att man ska få välja fritt, men det där att cykla i klunga känns ju lite onödigt om det inte är väldigt lite trafik. Visst, det ingår väl i träningen, men då kan man väl hålla sig till ställen där det inte skapar olägenheter?

En fundering!
Folk som sysslar med motorsport bygger egna motorbanor.
Varför kan inte lansvägcyklister bygga egna cykelbanor?

Makten sa:
NAnders sa:
Frågan är irrelevant då det nästan inte finns några cykelbanor i Sverige, bara GC-banor. Inte samma sak.

Funderade just på om den där lagen gäller cykelbanor specifikt, eller GC-banor. De sistnämnda är ju ofta direkt olämpliga att cykla på om man håller mer än ~25 km/t.

Gissar att en domstol skulle komma fram till att cykelbana och GC-bana är samma. Men jag kommer att fortsätta hävda att benämningarna och vägmärkena måste betyda något - varför skulle de annars vara olika? - och att väghållaren gör ett val som har konsekvenser för trafiken.

Det heter cyckelbana av en orsak. På Färingsö finns nästan inga gångtrafikanter.
Det är optimalt för att cykla. Jag har nog gjort det 100 gånger...

Helt idiotiskt att cykla på bilvägen.

De dom ej håller med har problem och måste hävda sig som cyklister. Det är det som är vårt problem.
Hade denna sortens cyklister/personligheter aldrig funnits så skulle bilister inte bli irriterade.

Antagligen samma människotyp som konsekvent skiter i rödljusen också.

Undrar vilka som är troll... ?

missuppfattar jag ngn ironi nu eller tror du på detta på riktigt ?

"Hade denna sortens cyklister/personligheter aldrig funnits så skulle bilister inte bli irriterade"

Och är man ny i ett område så vet man fan inte vilka cykelbanor som oki. De flesta slutar ju i ett dike eller galvat stängsel och är belaggda med glaskross och rullgrus. Inte så lätt att veta utan lokalkännedom. Är man inte insatt så cyklar man på vägen, den brukar iaf vara hyggligt bra.

Om vi vänder på frågan. Vilka bilister blir irriterade på cyklister som cyklar på cykelbanan som löper parallellt med bilvägen?

Med mina påståenden vill jag ej försvara bilister som är idioter. Bara belysa "problemet" med cyklister SOM MINSANN HAR RÄTT. ?

Förra sommaren var den en gänglig cyklist, en snabb sådan, som cyklade på cylelbanan från Brommaplan hela vägen till Hornstull. (Han var snabbare än min bil).
När cykelbanan tog slut så var det dom hela världen låg öppen för honom. Han sicksackade sig fram och körde som en dåre mot alla rödljus upp på Folkungagatan. DÅ blev jag lite irriterad på mannen ifråga. Förlåt.

Personligen har jag svårt att se att (normala) bilister retar sig på solocyklister eller 2-3 st på led som kör på vägen trots cykelbana. De går oftast lätt att passera ändå. Stora klungor däremot kan jag tänka mig kan reta upp även normalbilisten, då dessa tar upp hela körfältet och ofta är svåra att köra om.
Sedan finns såklart idoter som retar upp sig på allt, och finns det dessutom en lag som stödjer dem desto värre blir det.

Nä visst finns ju såklart puckon på cyklar och puckon i bilar var nog mest det jag ville fråga om du höll med om.

Farligt att generalisera, blir sällan bra .)

Skogling sa:
Om vi vänder på frågan. Vilka bilister blir irriterade på cyklister som cyklar på cykelbanan som löper parallellt med bilvägen?

Vi kan vända frågan en gång till: Vilka fotgängare blir irriterade på cyklister som blåser förbi i 40 blås på GC-banan? Gissningsvis typ alla.

Fältprästen sa:
Det kanske kommer som en överraskning för dig, men de som befinner sig i trafiken ger tecken till varandra för att visa sina avsikter.

Det trodde jag också, upp till 12-årsåldern eller så. Sen insåg jag att folk är idioter.

Tillbaka
Topp