Lite mysko strul med Shimano hydrauliska bromsar

diHib

Aktiv medlem
Har ett par enklare skivbromsar från Shimano som beter sig lite konstigt.

Luftat båda bromsarna och allt verkar funka bra, men när hojen stått ett tag och man bromsar första gången så går nästan bromshandtaget ända ner i botten och tar i handttagen. Pumpar man några gånger på bromsen så tar de normalt igen (till och med nästan så att de börjar tar för tidigt istället)

Vad kan felet vara? Fortfarande luft i systemet? För mycket bromsvätska? För lite bromsvätska?

Senast ändrad:
Ganska säker på att du har ett läckage. Slitna belägg sker under lång tid och lite stillastående lär inte påverka något.

Jag har haft samma problem med Shimano. Pumpade ett par gånger innan jag cyklade så funkade det. Märkte aldrig något läckage, tillslut borde det var slut på bromsvätska isf.

Jag har haft samma problem med Shimano. Pumpade ett par gånger innan jag cyklade så funkade det. Märkte aldrig något läckage, tillslut borde det var slut på bromsvätska isf.
Ja om det inte är läckage och det är nya belägg så är det är antingen luft i systemet eller fel i handtaget (kolv, o-ringar, reservoaren (vet inte vad det heter på sv).

Hade detta problem med SRAM-bromsar, det är luft, specifikt mycket luft som tidigare nämnt. Jag fick avlufta bakbromsen varje säsong och varje gång var det massvis med luft, så länge jag cyklade och bromsade på sommaren så var det OK men efter vinterdvalan så var bakbromsen helt hopplösa. Jag löste aldrig problemet och mekanikern jag brukar gå till hade försökt hitta var systemet tog in luft men hade inte hittat något och jag hade inget intresse av att byta saker på måfå. Nu är den cykeln delegerad till trainer så behöver inga bromsar.

En sak du kan prova är att ta en fet gummisnodd sen låser du bromsen i bottenläget i 24 timmar, det hjälpte en hel del när jag hade problem (är tydligen vanligt att man gör detta på motorcyklar? Det var på ett MC-forum jag hittade tipset). Annars är det bara lufta, lufta lufta tills det blir bra, blir det dåligt igen så måste du försöka hitta var systemet tar in luft, om du vill lösa det permanent.

OBS Om du trycker in bromsen utan skiva så kan det hända att kolvarna går ut för långt också och luften smiter in den vägen, väldigt niche situation men nämner det bara utifall.

Jag har ett SLX-bromsar som har precis samma fenomen. De luftades förra sommaren enligt youtubes alla konster men vad hjälpte det? Framöver blir det att testa med gummiband på handtaget och luftning med massagepistol på slangen för att få ut luften.

Jag har ett SLX-bromsar som har precis samma fenomen. De luftades förra sommaren enligt youtubes alla konster men vad hjälpte det? Framöver blir det att testa med gummiband på handtaget och luftning med massagepistol på slangen för att få ut luften.
Det enda som hjälper att få ut luft som är långt in i systemet är att lufta igenom det flera gånger. Fortsätt köra in vätska via bromsoket tills det inte längre är bubblor i motsvarande spruta vid handtaget. Sen spelar det ingen roll hur bra du luftar systemet om det tar in luft någonstans, då kommer det bli dåligt igen.

Något som höjt andelen gånger jag lyckas lufta mina bromsar med perfekt resultat är att ha en tillräckligt stor spruta jag trycker med i botten, så att all vätskan hinner bytas med marginal med ett enda stadigt tryck utan omtag. Jag brukar trycka tills jag fyllt hela tratten. Omtag med mindre spruta ledde alltid till luft för mig.

Något som höjt andelen gånger jag lyckas lufta mina bromsar med perfekt resultat är att ha en tillräckligt stor spruta jag trycker med i botten, så att all vätskan hinner bytas med marginal med ett enda stadigt tryck utan omtag. Jag brukar trycka tills jag fyllt hela tratten. Omtag med mindre spruta ledde alltid till luft för mig.
Man kan även låta bromsoket vara stängt, sen tar man en spruta och halvfyller med vätska, kopplar in på handtaget, sen drar du bak och skapar ett undertryck i sprutan, då kommer all luft i systemet vilja leta sig till sprutan, håll undertrycket tills det slutar komma luftubblor, släpp efter, skapa nytt undertryck, håll tills det slutar komma luftbubblor, upprepa tills det inte längre kommer några bubblor när du drar bak sprutan, krävs dock att sprutan är helt tät.

Finns det Shimanobromsar som skall luftas med dubbla sprutor? Trodde alla skulle ha tratt och spruta. Eller är det någon fördel med dubbla som jag aldrig upptäckt?

Finns det Shimanobromsar som skall luftas med dubbla sprutor? Trodde alla skulle ha tratt och spruta. Eller är det någon fördel med dubbla som jag aldrig upptäckt?
Spelar inte jättestor roll vad man använder, i praktiken. Går bra med dubbelspruta också, det finns ingen speciell fördel med det på så sätt. Men det finns luftningskit som är "universala" och passar både SRAM och Shimano som bara kommer med två sprutor tex. Så sprutan kommer fylla samma funktion som tratten. Sen gäller det att man kan koppla in sig på Shimanos handtag med en spruta också. Jag har faktiskt ingen erfarenhet av att lufta specifikt Shimano så kan inte uttala mig där.

Det finns bleed kit som passar shimano och som har dubbla sprutor ja men det finns väl ingen fördel med det vad jag vet

Man kan även låta bromsoket vara stängt, sen tar man en spruta och halvfyller med vätska, kopplar in på handtaget, sen drar du bak och skapar ett undertryck i sprutan, då kommer all luft i systemet vilja leta sig till sprutan, håll undertrycket tills det slutar komma luftubblor, släpp efter, skapa nytt undertryck, håll tills det slutar komma luftbubblor, upprepa tills det inte längre kommer några bubblor när du drar bak sprutan, krävs dock att sprutan är helt tät.
Jag har provat nån gång, även om det var länge sen, men aldrig lyckats bra med den metoden. Jag trycker i helt ny vätska från botten eller toppluftar med tratten. Resultatet blir bra så jag har inte sett någon anledning att ompröva metoden.

Ska man byta olja på shimano när den är gammal så underlättar det med tratt, men då är det för att jag tömmer systemet baklänges nere vid bromsen istället för att trycka upp all skit som kommer in den vägen.
Nu har jag Hayesbromsar som är rätt nya, inte bytt bromsvätskan där än. Men de luftade jag vid installationen med dubbla sprutor. När man börjar vara färdig så ska man skapa lite undertryck enligt deras instruktioner och det var fascinerande vad mycket bubblor som kom. Kanske är det skillnad mellan olja och dot-vätskan i hur luft kan lösa sig på nåt vis.

Har ett par enklare skivbromsar från Shimano som beter sig lite konstigt.

Luftat båda bromsarna och allt verkar funka bra, men när hojen stått ett tag och man bromsar första gången så går nästan bromshandtaget ända ner i botten och tar i handttagen. Pumpar man några gånger på bromsen så tar de normalt igen (till och med nästan så att de börjar tar för tidigt istället)

Vad kan felet vara? Fortfarande luft i systemet? För mycket bromsvätska? För lite bromsvätska?
Det låter som luft

Är det på både fram och bak är det troligen ”handhavandefel” vid luftning. Vilket inte betyder mer än att det är klurigt att få ut luften.

Jag har luftat massor av bilar vilket jag tycker går enkelt, men på cykel är jag inte lika framgångsrik.

Fär mig krävs rätt verktyg, tålamod, rätt lutning på hela systemet och som redan tipsats om - skapa undertryck. Framförallt det sista har funkat för mig för det gömmer sig alltid bubblor nånstans.

Håller tummarna för din framgång!

Jag är inte så petnoga med lite luft men tycker mina bromsar funkar hjälpligt i alla fall. Jag trycker upp nån deciliter så att hela systemet är genomkört och sen pumpar jag ut lite vid oket. Sen brukar det vara ok

Tillbaka
Topp