Lite (nu fler) bilder från dagens åkning

eat_dirt

Ny medlem
Vi slutade tidigt i skolan idag så vi drog upp till Änggårdsbergen. Varken vår cykel- eller kamera teknik är i toppklass men vi försöker endå ;)

IMG_0199_2.JPG

Min fina cykel ;)

IMG_0213_2.JPG

Dålig kvalitet, kameran fokuserar inte på samma sak som vi gör.
Åkarens kommentar: inte det bästa hoppet, gjorde ett extremt hopp som var nice men som vi inte tog kort på.. (Minst en meter)

Det ska tilläggas att det är en hel del ironi i slutet av meningen ;)

IMG_0218_2.JPG

Samma hopp som tidigare bild, nu är det jag som hoppar. Det är högre än det ser ut på bilden.

Tyvärr glömde vi rensa kamerans minneskort innan vi stack, så det blev inte fler bilder.

Senast redigerad av en moderator:
eat_dirt skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi slutade tidigt i skolan idag så vi drog upp
> till Änggårdsbergen. Varken vår cykel- eller
> kamera teknik är i toppklass men vi försöker
> endå ;)

Helt rätt inställning! mer sånt.

Härligt! Gillar stilen =)
"Vi slutade tidigt i skolan idag så vi drog upp till Änggårdsbergen". Helt rätt!

Hehe, gillar första bilden! Den var skarp!
Ni får remova de där sunkiga skärmarna bara!
Ni ser ut att ha kul iaf :) Fortsätt så!

Får se om vi kan få kameran att fokusera på våra cyklar om vi ska ta fler kort. Se t.ex. på bild 2 hur bra skärpa det är på grenen som sticker upp framför åkaren samt skogen till höger. Kameran är förövrigt en Canon Ixus 800IS.

Prova att fukusera före ni kör. Ställ skärpan på något som är lika långt bort som cyklisten kommer att vara, (tryck ner knappen halvägs alltså) och tryck av när cyklisten kommer.

Jo, ska försöka det. Kan det inte vara en idé att följa cyklisten med kameran under hela ansatsen så att den vet vad den ska fokusera på? Det är bara en liten fundering, är inte så insatt på kamera området.

Börja med att ställa kameran på att sätta fokus på centrum i bilden, tror din modell har ett par andra alternativ för att lägga fokus, å då vet man inte riktigt vad den tyckerär huvudmotivet. Sedan gäller det som sagt att lägga fokus på nåt på samma avstånde som det man vill ta kort på kommer vara, hålla kvar knappen "halvvägs" å ta när objektet dyker upp.
Ett extra tips är att sätta kameran på ett högt ISO tal åxå, den kommer att jobba lite snabbare då den inte behöver fundera över detta.

// Oskar

Var i Änggårdsbergen är det? Känner inte riktigt igen platsen, eller är det den där långa, branta, läskiga grusbacken på första bilden? =)

Första bilden är backen precis innan Trinde Mosse om man kommer från Södermalm (cykeln står riktad mot södermalm). De två andra är från vägen runt mossen.

EDIT:
Vi drog ut senare samma dag igen och hade då med oss mitt minneskort så vi kunde fota mer. Tyvärr hade ingen svarat i tråden vid den tiden angående t.ex. kamerafokuseringen. Jag tycker dock att vi lyckades få bättre fokus denna gången. Anledningen till att jag inte lagt ut bilderna tidigare är att jag glömde minneskortet i min kompis kamera så jag fick tillbaka det i skolan idag.

img_1.jpg

Tar sats.....

img_2.jpg

Och hopp!

Tyvärr hade vi bara ~30 minuter på oss så det blev inte mycket mer.
Att ni inte känner igen var i Änggårdsbergen dessa korten är tagna är inte så konstigt eftersom vi bytte skog ;) Det är från Safjället. Förhoppningsvis var detta den sista turen med min gamla dämpare, om bara posten får hit den nya (RS Dart 3).

Tillbaka
Topp