[lite OT] - tvätta underställ

PerryE

Aktiv medlem
Vet inte om det bara är jag men trots att jag byter underställströja varje dag (dvs cyklar både till och från jobbet) blir jag ändå aldrig riktigt av med en viss "doft" som aktiveras när man fått upp kroppsvärmen. Kör med vanligt tvättmedel - typ Änglamark eller Neutral. Ibland vid 60 grader och ibland vid 40. Ser inte att 60 blir så mycket bättre faktiskt - tvättade några gånger vid 90 grader men vill helst undvika att köra "specialtvätt" eftersom jag helst kör all kulörtvätt tillsammans.

Finns det något magiskt tvättmedel eller metod som gör att mina gamla sunkiga Craft och HH inte gör att jag luktar gammal gubbe (alternativt är det jag som är problemet men tänkte börja med kläderna...).

Är det helt enkelt så att efter ett antal års användning har underställen absorberat sådant som aldrig går att få bort?

90 grader är väl det enda men du kan ju låta dom bada i ättika innan tvätt

Annars släng skiten i plaståtervinninfrn och köp merinounderställ

bollen skrev:
-------------------------------------------------------
> 90 grader är väl det enda men du kan ju låta
> dom bada i ättika innan tvätt
>
> Annars släng skiten i plaståtervinninfrn och
> köp merinounderställ

+1 - eller siden. Kan du passa på att vädra understället i den friska vinterluften över natten också för maximal luktfrihet.

Klor riskerar att skada vissa tygmaterial.

Det är märkligt det där. Jag har flera, till synes lika, plagg där det ena luktar vad jag än gör, och det andra inte luktar alls. Använda på samma sätt. Tvättade likadant. Ytterst märkligt!

Jag har ullunderställ men föredrar mina Craft och HH när jag cyklar. Själv har jag inga problem alls men underställ, kallingar + ANNAT hänger vid mitt skrivbord. Idag skickade en kollega en länk till ett supertvättmedel på CDON som är bra om man har illaluktande sportkläder. Lite för subtilt för mig och själv hävdade han att mina kläder luktar jättegott - det var bara ett tips för sådana som har problem....

Mina underställ åker oftast bara snabbprogram på 30min/40grader. Inga luktproblem. Men jag misstänker att jag helt enkelt haft tur i det stora genlotteriet och fått luktfri svett :)

Det här brukar komma upp lite då och då, särskilt på vintern, några av råden är:

1-"Använd ättika, en matsked 24% i sköljmedelsfacket, så är problemet löst.
(Andra rekommenderar blötläggning i ättika, eller ättika i förtvättsfacket.)

2-Använd ett speciellt tvättmedel, typ:
http://www.emanco.se/emanco-sport-dofteliminerande-tvttmedel-p-706.html
eller
http://www.vanish.se/extrahygiene/

OBS
Jag har inte använt ngn av dem själv, ännu.

Redigerat:
För sen med ättikstipset ser jag.

/Håkan

Senast ändrad:
Prova assos tvättmedel, det har fått mina knäskydd att lukta som nya ett antal gånger. Vet inte hur det funkar, bara att det funkar.
//P

fphotography skrev:
> Sköljmedel?
>
> /Freddo

Hoppas inte, då sabbar man ju underställen.

Jag vill minnas att jag läst i någon tråd här på Happy om att använda vit-tvättmedel i stället för kulör-tvättmedel till träningskläderna. Jag praktiserar själv det och tycker att skunk-doften hålls mer eller mindre under kontroll.

Lycka till!

Ett annat tips är ju att tvätta kläderna så fort som möjligt efter användandet, så att svetten inte hinner "torka in". Jag inbillar mig att man lättare får bort det illaluktande om det är "färskt". Dock en helt ovetenskaplig åsikt. Jag "har ingen källa på det". Eller, så kör man merino som inte alls har detta problem i samma omfattning.

Jag tvättar mitt merinoställ en gång per år typ. Använder det dagligen under vinterhalvåret. Luktar inget alls

Hade oxå problem med lukt från alla mina träningskläder tills jag testade Ariel Actilift som för övrigt är identiskt med Assos tvättmedel i färg,doft och tvättförmåga. Nu luktar inga kläder längre trots att jag tvättar i bara 30 eller 40 grader.

Kan tipsa om att köra med ull istället för syntetmaterial. Jag höll på att bli mördad på jobbet pga lukten när jag hängde upp en svettigt craftunderställ. Nu kör jag med ett ullunderställ av märket BULA, och trots att det är dyngsurt när jag hänger upp det är det inget gnäll alls! :)

Köpte mitt på Intersport för dryga 1000-lappen.

Ättika eller Ariel skall provas. Det där med att ullunderställ inte luktar är relativt tycker jag. Efter tre veckor med samma ullunderställ (dygnet runt) och då jag svettades lite då och då upptäckte jag stanken först efter att jag duschat. De luktade gott så länge de satt på kroppen. Konstigt va?

Sätter igen porerna? Vad har ni för underställ? Goretex? Mina underställ är vanligt tyg av olika slag så där lär man få använda klister om man ska lyckas täppa igen lufthålen.

Har aldrig haft några luktproblem trots syntetmatrial. Kan det vara att folk hoppar över duschen innan man pendlar iväg?

/Freddo

42Hz skrev:
> Klor dödar det mesta, sedan luktar det badhus
> istället! :)

+1 för Klorin, billigt, effektivt, funkar

bollen skrev:
> Och miljön?

Den blir också ren med klor! (fast renar har hovar?)

"Har aldrig haft några luktproblem trots syntetmatrial. Kan det vara att folk hoppar över duschen innan man pendlar iväg?"

Själv är jag väl en riktig gris då - duschar aldrig innan jag cyklar eller gör annan träning. Duschar gör man ju efteråt!

I synnerhet under vintern är det lätt hänt att torka ut huden. Men antar jag förstått varför mina underställ luktar illa efter mångårig användning ... Problemet kanske är att det tar för lång tid att slita ut dem? Engångsunderställ blir nog nästa grej!

PerryE skrev:
> "Har aldrig haft några luktproblem trots
> syntetmatrial. Kan det vara att folk hoppar över
> duschen innan man pendlar iväg?"
>
> Själv är jag väl en riktig gris då - duschar
> aldrig innan jag cyklar eller gör annan träning.
> Duschar gör man ju efteråt!
>
> I synnerhet under vintern är det lätt hänt att
> torka ut huden. Men antar jag förstått varför
> mina underställ luktar illa efter mångårig
> användning ... Problemet kanske är att det tar
> för lång tid att slita ut dem?
> Engångsunderställ blir nog nästa grej!

Det är nog ganska normalt men ändå en teoretiskt rimlig förklaring till varför lukten får fäste. Om du alltid var nyduschad innan du använde underställen och sedan tvättade dem direkt kanske lukten skulle försvinna även om det är ett ganska orimligt scenario om man har normala hygienvanor :)

Däremot ni som kör samma merinounderställ hela vintern utan att tvätta det. Usch! Det finns ju andra hygienfaktorer än ren svettlukt att ta hänsyn till.

PerryE skrev:
> Efter tre veckor med samma ullunderställ
> (dygnet runt) och då jag svettades lite då och
> då upptäckte jag stanken först efter att jag
> duschat. De luktade gott så länge de satt på
> kroppen. Konstigt va?

Håller din omgivning med om påståendet? :-P

Jag har återupplivat skor med doft från dödens rike genom att stoppa dem i frysen 3-4 dygn.
Teorin är att bakterierna ska döden dö.

Jag tyckte att det var en märkbar förbättring. Om det även funkar med underställ vet jag däremot inte.

Syntetunderställ har en antibakteriell kemisk behandling när dom är nya för att inte lukta. Efter 10-20 tvättar har du tvättat bort behandlingen och dom börjar stinka snabbare och snabbare. Vid det här stadiet är plagget bortom räddning. Ju mer du tvättar, ju snabbare och ju mer kommer det att stinka när du använder det.
Dessutom är det obra för miljön att skölja ut anibakteriella kemikalier i tvättvattnet.
http://www.kemi.se/sv/Innehall/Nyheter/Luktfria-klader-kan-hota-halsa-och-miljo/

Ull är perfekt när man pendlar, bara att hänga undertröjan på tork, sen är den fräsch igen när man skall hem. :D

I helgen skall jag nog testa blötläggning i Klorin, därefter tvätt med ättika i sköljmedelsfacket, sedan tvätt med det där Ariel superdupertvättmedlet och slutligen kanske ta en dusch själv. Återkommer med rapport ;)

Tror inte alla syntetunderställ har antibakteriell behandling. Definitivt inte mina antika Craft- och HH-ställ som är ganska tunnslitna nu. Imponerad av slitstyrkan och funktionen - lukten är nog det enda som är negativt men det stör inte mig speciellt mycket. Detta var mer ett problem för mina arbetskollegor.

>PerryE skrev:
>> Efter tre veckor med samma ullunderställ
>>(dygnet runt) och då jag svettades lite då och
>> då upptäckte jag stanken först efter att jag
>> duschat. De luktade gott så länge de satt på
>> kroppen. Konstigt va?

>Håller din omgivning med om påståendet? :-P

Absolut - klätterpolaren som gjorde samma sak som jag höll också med;). Däremot slängde jag kortkallingarna eftersom jag hade skitit på mig ett antal dagar innan vi kom till "civilisationen". Hade inte lyckats skrapa bort allt .....

PerryE skrev:

>
> Själv är jag väl en riktig gris då - duschar
> aldrig innan jag cyklar eller gör annan träning.
> Duschar gör man ju efteråt!

Det är inte fel att vara ren när man börjar - inte minst kan det mildra eller avhjäpa några av de otrevligheter som kan uppstå i de...smutsigare regionerna av kroppen.

Rena kläder, ren cykel, ren kropp - respekt för sporten.

PerryE skrev:
> Detta var mer ett problem för mina
> arbetskollegor.

Jamen dåså. :D

Tillbaka
Topp