[ Lite OT ] Vad ska man ha för BilCamping ?

Bikzz

Aktiv medlem
Dvs en bil som är stor nog så att man kan fälla baksäten, skjuta fram framstolarna, och sen få plats att bekvämt sova därinne. Med liggunderlag och sovsäck. Tänker sen lite gardiner och myggnät runt om, halvöppna fönster. Måste såklart ha plats för lite prylar oxå, men inte intresserad av något större. Takbox kanske.
Funderar på att fixa en Volvo V60 crossCountry... ? Men vad är bäst ?

Om det främst är en sova-i-bilen-bil så ska du givetvis ha en bil med mycket volym. Gärna så det går att halvstå i den. En VW Caddy Life eller liknande personbilifierad skåpbil är bäst då. Annars en familjebuss (typ Touran, C4 Picasso) där sätena kan fällas plant.
Om du bara vill ha en kombi som går att sova i så är det väl bara att se till att last/sovytan blir plan och tillräckligt lång, annars funkar väl alla ungefär lika halvdåligt. Tex en V60 måste väl höra till de sämre med ganska liten sitthöjd och liten luftvolym.

citroen-cx-break-gatorade-1992.jpg

Jo, ungefärlig budget och kanske några övriga önskemål (komfort, prestanda, tillförlitlighet, status etc) vore bra att veta om subjektiva råd ska ges.

Dvs en bil som är stor nog så att man kan fälla baksäten, skjuta fram framstolarna, och sen få plats att bekvämt sova därinne. Med liggunderlag och sovsäck. Tänker sen lite gardiner och myggnät runt om, halvöppna fönster. Måste såklart ha plats för lite prylar oxå, men inte intresserad av något större. Takbox kanske.
Funderar på att fixa en Volvo V60 crossCountry... ? Men vad är bäst ?
En VW California. Nackdelen är att den kostar som en mindre sommarstuga.

Touranen är för kort med fällda säten tror jag. Men det går iofs att fälla högra framstolen till platt också, då blir det ruskigt långt lastutrymme. Antagligen inte bekvämt..

Saab med ToppOla är ju grym. Det här paret åkte typ jorden runt 2 ggr med sin: https://dreamtrip.se/

Campern väger bara 140 kg så det sägs var ungefär som att köra en bil utan. Och dom körde där folk nu för tiden minst behöver en supertuff overlanding-rigg:

20170516_03.jpg

Taktält?

Jag har spenderat många nätter under vintern i en VW Caddy Life tillsammans med en annan och en stor hund. Det har funkat riktigt bra, bygg en plattform i bakluckan som är samma höjd som de fällda baksätena så har man massa förvaring och stor sovyta, och man kan sitta upp med lagom höjd kvar. Är man längre än mig (186) så har de en längre version också, men vi har klarat oss på att skjuta fram förarsätet.

Så ja, något i den stilen skulle jag satsa på nu om jag skulle köpa något.

En Dacia Jogger med Pack Sleep så klart!

Sen finns förlängningstältet också för extra utrymme :)

Bilagor

• Dacia-Jogger-pack-sleep-officiel-002.jpg
    Dacia-Jogger-pack-sleep-officiel-002.jpg
    11.6 KB · Besök: 86
Jag är också väldigt nyfiken! Kul att de att man inte verkar behöva ha en längre bil än en vanlig caddy. Trodde lång-versionen skulle krävas om man inte var 145 cm lång typ.

Caddy är ju rätt dyra. Jag har kollat en del på Nissan Nv, fiat doblo, Renault Kangoo mfl.

Jag har en ford tourneo, lite större än caddy life. Funkar hur bra som helst att antingen åka med som familjebil eller själv med cykel bredvid sovplats.

Bilagor

• Screenshot_20230422-082504_Instagram.jpg
    Screenshot_20230422-082504_Instagram.jpg
    189.6 KB · Besök: 281
  • Screenshot_20230422-082438_Instagram.jpg
    Screenshot_20230422-082438_Instagram.jpg
    267.5 KB · Besök: 260
Jag har lyckats sova hyggligt i trunken med fällda baksäten i såväl Audi A4 som BMW 3-serie, båda kombis från tidigt 2000-tal. Det beror väl lite på hur trött man är med.

Håller med. Men ibland är jag lat, hoppades på lite roliga inlägg och tips. Kanske något foto. Alltså sova i en lite större personbil på ett enkelt sätt, en bil som oxå är rolig att köra. Lite basic inredning osv. Tack hitills.

Håller med. Men ibland är jag lat, hoppades på lite roliga inlägg och tips. Kanske något foto. Alltså sova i en lite större personbil på ett enkelt sätt, en bil som oxå är rolig att köra. Lite basic inredning osv. Tack hitills.
Jo men budget, övriga prioriteringar etc?
Om du vill kan du få foto på en Toyota Aygo med en luftmadrass i. Eller en VW Caddy Maxi Life med, eller en Honda Accord Tourer, Citroen C3 Picaso, Hyundai H-1 eller en Toyota GT86. Alla bilar jag ägt och sovit i. Men det känns ju lite onödigt att anstränga sig i onödan.

Här, i familjekombi!

Jo men budget, övriga prioriteringar etc?
Om du vill kan du få foto på en Toyota Aygo med en luftmadrass i. Eller en VW Caddy Maxi Life med, eller en Honda Accord Tourer, Citroen C3 Picaso, Hyundai H-1 eller en Toyota GT86. Alla bilar jag ägt och sovit i. Men det känns ju lite onödigt att anstränga sig i onödan.
Jag vill se en Aygo man kan sova i!?!? :O

Jag vill se en Aygo man kan sova i!?!? :O
Jag lovade för mycket tror jag. Hittar ingen bild i telefonen. Men jag vek ner passagerarsätet maximalt, drog fram förarsätet och la i ettan för att nästan få undan växelspaken. En hårt uppblåst luftmadrass på snedden så var det väl så bra som en dålig tältplats.
Men jag rekommenderar egentligen inte Aygo om camping i bil är en viktig faktor för bilköpet.

Jag lovade för mycket tror jag. Hittar ingen bild i telefonen. Men jag vek ner passagerarsätet maximalt, drog fram förarsätet och la i ettan för att nästan få undan växelspaken. En hårt uppblåst luftmadrass på snedden så var det väl så bra som en dålig tältplats.
Men jag rekommenderar egentligen inte Aygo om camping i bil är en viktig faktor för bilköpet.
Jag undrar lite vilken faktor som kvalar Aygo för rekommendation.. har iofs sett en lastad med cykel ståendes i har jag för mig.

Jag undrar lite vilken faktor som kvalar Aygo för rekommendation.. har iofs sett en lastad med cykel ståendes i har jag för mig.
Om man vill ha en liten billig och simpel bil så är den kanon! Lite trivsamt och snällt trepipsknatter från motorn som bonus. Jag var i alla fall nöjd anno dazumal.

På tal om små Toyota så ska Prius ha varit en riktigt bra mini-camper då passagerarens framsäte kan fällas ner platt och AC-systemet går att köra när bilen är avstängd. Den drar tydligen igång motor/generator när det behövs under natten. Vet inte om det likadant med Auris och numera Corolla som går på samma designspår, men dessa finns i alla fall i en lite längre modell (Sports Touring) så att man får plats bättre att sova också.

Wow! Imponerad! Här trodde jag man behövde en lwb-7-sits bil!:D

Jag kommer att campa iår igen på min Renault Trafic lång. Men en av de nya sakerna blir bortplockat framsäte också. Tar mkt plats till ingen nytta.
Plywoodskiva ovanpå festoollådorna för att sova på med trädgårdsstolsdynor och luftmadrass med sovsäck blir det igen. Fungerat väldigt bra och billigt. Behöver bättre belysning o kvällslektyr vid regn. I övrigt helt OK med tre hojar och vandringsutrustning.

Tillbaka
Topp