Lite Race hjul?

Gullhoved

Ny medlem
Lite Race hjul?
Hej !

har konsumerat diverse hjul-trådar men inte funnit mycket om de hjul som sitter som original på vissa Nishiki-racers (Competition Carbon, Champion carbon). Så därför; vilken klass håller Lite Race hjulen? Är de jämförbara i kvalitet och egenskaper med hjul som kostar 1000 kr/par? 2000 kr/ par? 5000 kr/par? Ni som kört hjulen, hur upplever ni dem?

Mvh,

Thomas

Lite Race hjul?
Jag har ingen koll på just de hjul du undrar över.

Men de Nishiki-cyklar jag har kollat på har haft bra ramar och bra grupper.
Men de har sparat in på övr utrustn, tex stolpe, styre, tapp mm
och även på hjulen.
Detta är Nishiki inte de enda som gör, det finns många exempel på dyra cyklar med usla hjul (typ Aksium eller Shimano RS10)

Men om just dina hjul oxå är usla vet jag inte.

/Håkan

Lite Race hjul?
Tack för svar Håkan.

Har enkla hjul på min Nishiki-racer, det är samma hjul som på deras hybrider. 32 ekrade med kromade ekrar. "Linus Next" heter de tror jag. Usla är de nog inte, tvärtom tror jag de är tämligen robusta och hållbara. Dock ganska säkerligen ganska tunga, vilket iofs inte är någon issue. Funderar dock på att byta ut dem, mest pga att jag skulle vilja ha hjul med färre och svarta ekrar för att det är snyggare på hojen, inte för köregenskapernas skull egentligen, och jag har möjlighet att uppgradera till ett par Lite Race hjul, men funderar på att välja andra hjul beroende på priset. Därav mitt inlägg.

Mvh,

Thomas

Lite Race hjul?
Här finns det ett exempel på bra hjul som dessutom är svarta

file=62569

http://happymtb.org/forum/read.php/1/848154/877553#msg-877553

/Håkan

Lite Race hjul?
Tack för länken!

Nej, inga lättviktare direkt. Om Lite Race väger nästan 2 kg så väger mina säkert 2,5 :-) !
När jag såg bilden Håkan så fick jag en galen ? ide: varför inte låta någon kunnig person ekra om de hjulen jag har med svarta "aero" ekrar eller såna där fräcka "breda" ekrar? Fälgar och nav är redan svarta. Har du Håkan en ungefärlig uppfattning om vad det skulle kunna gå på? Eller är det fullständig waste of money på sådana hjul ?

Mvh,

Thomas

Lite Race hjul?
HåkanC skrev:

>Detta är Nishiki inte de enda som gör, det finns många exempel på dyra cyklar med usla hjul (typ Aksium eller Shimano RS10)

Varför är RS10 skit?
Nu måste jag leta nya hjul, man kan ju inte åka runt med skit...

Lite Race hjul?
david... skrev:
-------------------------------------------------------
> HåkanC skrev:
>
> >Detta är Nishiki inte de enda som gör, det
> finns många exempel på dyra cyklar med usla hjul
> (typ Aksium eller Shimano RS10)
>
> Varför är RS10 skit?
> Nu måste jag leta nya hjul, man kan ju inte åka
> runt med skit...

skit kanske det inte är, men det är rätt vanligt att hjulen inte når upp till klassen på andra komponenter på hojen. egentligen rätt bra, tycker i alla fall jag, eller rättare sagt, på ett sätt äre bra. för just hjul är ändå nått folk tenderar att byta ut till just vad de vill ha.

Lite Race hjul?
Köpte en Nishiki Champion själv förra året med Race Lite hjul på.
Väger lite mer än medelcyklisten (105kg) och bakhjulet höll cirka 4 månader för mig (snittade väl en cirka 30-40 mil i veckan då) innan den första ekern gick sönder vid en skarp vänstersväng i cirka 40 km/h. Därefter blev hjulet skevt, skickade in det på reparation, fick tillbaka det, gick två cykeldagar och sedan hade jag ekerbrott och skevt hjul igen. Gick in på cykelcity och de fixade ett nytt hjul åt mig som var stabilare men oaero, tyngre etc. Inbillar mig att det hjulet har gjort mig långsammare (lite lägre fälgar) eller så är det bara jag som saknar ljudet. Shimano 105 nav och Mavic fälg med 32 ekrar har jag för mig.

Just nu sitter jag och väntar på leverans av mina Zipp 606 Clydesdale (808:a baknav av Clydesdale variant är försenade :( )och hoppas att de ska rulla bättre.

För att sammanfatta, om Race Lite hjulen håller för dig, det vill säga om du inte är för tung och kör för aggressivt, tycker jag att de är rätt ok hjul, dessutom har jag fortfarande kvar framhjulet och det har hållit bra och låter helt ok :)

Lite Race hjul?
Jag lånar denna tråd eftersom att det är på samma tema..

Jag har en Nishiki Competition Carbon från 2011, på den sitter orginalhjulen: Lite Race (Nishiki).
Se: http://www.nishiki.se/min-nishiki/kollektionsarkiv/2011

Jag körde sönder bakhjulet för ett tag sedan, då det var ett outmärkt grävt hål i asfalten som jag inte hann veja för. Jag skall nu få ersättning för detta av firman som hade ansvar för vägbygget. Problemet är att inte hittar var man kan köpa Lite Race, och letar därför nu efter likvärdiga hjul. Jag har inte så stor kunskap inom detta och vänder mig därför till er.

Jag pratade med Sportsson och de rekommenderade Shimano RS11 Road Wheelset och att sa att dessa hjul likvärdiga de hjul jag har nu. Vad tror ni?

(Jag använder cykeln som pendelhoj och skall så småningom cykla vätternrundan. Mitt fokus är att jag får ok hjul med bra lager i bemärkelsen att de ska vara prisvärda och hålla länge. Så om ni tycker att jag ska gå upp i prisklass för att i längden "spara" pengar så hojta gärna till om det)

Tacksam för all hjälp!
Mvh Pontus

Tillbaka
Topp