Lite renovering, eller nåt

Stefancastis

Ny medlem
Har funderat på att ha en cykel som rostar lite charmigt, hittade en gammal crescent från mid 80´s som jag tänkte skulle fungera bra. Detta är vad som hänt än så länge:
DSC_0115.JPG

Jag började med att plocka bort en massa tjaffs, såg redan bättre ut.
DSC_0118.JPG

Kullager så rätt risiga ut, kulorna satt lite här och var så jag rensade ut o köpte nytt.
DSC_0119.JPG

Sen plockade jag bort allt och hittade en firma som kunde blästra, några missförstånd senare och jag satte igång med att skrapa som en tok.
DSC_0123.JPG

När jag lämnade ramen till blästraren så skrattade han högt åt att jag hade skrapat för hand. "Det var ju det jag skulle göra, du skulle bara ta bort sadel o mög" sa han och skrockade högt. Note to self; skrapa aldrig färg innan blästring. Att "rensa" på blästrarspråk betyder att ta bort sadel, styre, pedaler och annat.. Det betyder inte att jag ska rensa bort den färg jag kan för hand.
DSC_0124.JPG

Sen var det ett vilt plockande och väntande på delar. Sadelstolpe, Bakhjul, vevparti, pedaler, bakdrev, vevlager, kedja, däck, slang, fälgband. Till slut så blev det så här:
DSC_0159.JPG

Jag körde en provrunda och det var jääkligt kallt om fingrarna, så jag slänge på detta:
DSC_0161.JPG

Så kom jag på att jag faktiskt hade sparat en skön liten dekal, så den åkte på igen:
DSC_0163.JPG

Så slängde jag ner en rostig ringklocka i ättika ett tag, och så här fin blev den:
DSC_0164.JPG

38t fram, skön ytrost på ramen:
DSC_0165.JPG

14t bak:
DSC_0167.JPG

Jag är spänd på hur rosten kommer att utvecklas, och aningen oroad för vad som kommer att rosta fast. Only the future will tell :)

Bilagor

• DSC_0121.JPG
    DSC_0121.JPG
    59.8 KB · Besök: 22
  • DSC_0166.JPG
    DSC_0166.JPG
    68.3 KB · Besök: 23
Jag hade en tanke på att spreja med ättika, sen en massa väteperoid o salt (eller vad det nu var), men jag tror jag låter den rosta helt av sig själv :)

Rosttrög cortenplåt används på en del byggnader som fasadbeklädnad, mycket fint. Vet ej hur stålet i en cykelram reagerar men det skall bli mycket spännande att se.

Jag hoppas verkligen att det blir en skön ytrost, men vi får väl se hur det artar sig. Det kanske blir pannkaka, men då är det ju bara att slipa bort :)

Tillbaka
Topp