Lite rörigt här...

jthuress

Ny medlem
Lite rörigt här...
Ett kononforum utan tvekan här. Många godbitar med tips att suga i sig, men det finns en sur karamell jag inte gillar; strukturen. Det är så himla rörigt härpå forumet att man lätt tappar bort sig. Vore betydligt enklare med mer struktur. Som amatör blir det svårt för mig att dela upp forumet i mindre delare, men gör ett litet försök iaf.

- Teknik frågor
- Kost
- Träning
- Skador
- Foto / film
- Off topic
- Träffar
- Komponenter
- Service frågor

Ja...lite blurr kanske. Men ni fattar poängen. Vore inte detta betydlgt bättre än att allt bara staplas på varandra. Förvisso är det kul, för man kollar säkert in inlägg man annars inte läst.

Mer som sagt, mer struktur. Eller är jag ute o cyklar... :-) Ja...den var dålig och säkert nämnd tusen gånger innan jag kom hit... hehe

Senast redigerad av en moderator:
Lite rörigt här...
hehe, ja, det har nämnts ganska många gånger innan och vi kommer varje gång fram till att detta forum skulle tappa sin själ om vi delade upp det. Det ska vara lite rörigt och kaosartat, man lär sig att hantera det efter ett tag.

Lite rörigt här...
Hej! Leve mångfalden! Visst är det häftigt att få ögonen på ett spännande och initierat inlägg man annars inte hade sett! Det är en av poängerna med Forumet, tycker jag! Hoppas att det får fortsätta så även framöver, det är roligare och mer utvecklande att Forumet är litet lagom "rörigt"! Det är dynamiskt!

Lite rörigt här...
Jag tror en del av själen ligger i att alla tramsare tycker det är kul att alla måste stå ut med tramset, det finns inga avdelningar där tramset inte syns liksom. Samtidigt som det finns vääldigt mycket seriöst kunnande, och det är det som håller kvar alla som inte gillar trams. Ungefär som protonerna i en atom. Eh... Har man tur kan man dessutom snappa upp nåt man inte hade en aning om att man behövde veta, just tack vare att alltihop ligger i en hög.

Kort sagt ungefär som Star Trek. Det är både tufft och har ett budskap.... eller ja.

Dessutom är moderatorerna snälla, och en del från Dalarna.

Lite rörigt här...
Just, det, ur kaos föds ... mera kaos! Hurra!

Jo, poängen ligger nog i att känslan av aktivitet är på topp när allt ligger i samma forum. Forumdöden lyser definitivt med sin frånvaro. Uppdelning i kategorier leder sannolikt till att man missar ett och annat.

Mitt önskemål är att jag som inloggad användare vill kunna se vilka trådar som har nya inlägg, som jag inte har läst. Eftersom trådarna bumpas upp vid nya inlägg så är det lite pyssligt att hitta sina favoriter.

Alternativt om man kunde klistra de trådar som man anser relevanta och att de då placerades överst. (Givetvis per inloggad användare.)

Moderatorerna är närmast att betrakta som mesar.

Lite rörigt här...
s skrev:
-------------------------------------------------------

> Mitt önskemål är att jag som inloggad
> användare vill kunna se vilka trådar som har nya
> inlägg, som jag inte har läst.

Den röda ny-flaggan?

> Moderatorerna är närmast att betrakta som mesar.

Hahaha! Jag tycker de är proffesionellt diskreta och opersonliga, ungefär som bra hotellpersonal. :)

Lite rörigt här...
dessutom ser man var som diskuteras mest för tillfället.. det tycker jag e kul. Även om ämnet kanske inte intresserar en så är det juh bara att gå nedåt i listan. Det viktigaste mektipsen läggs dock under "läsvårt" och nya trådar som är bra och avhandlar ett nytt ämne kan såklart också hamna där. Annars kan man juh alltid använda "sök" funktionen, det är det jag saknar. En del är grymma på att söka och andra *peka på mig* mindre bra.. Någon som är grym på det, kommer dock inte ihåg vem för tillfället kan väl skriva en liten bra guide? Eller har jag missat det? =)

Typ: Behöver ny hojj, typ FS fultysk - jag vill köpa dyra grejjer + sårtvätt + bästa kryckan? ;P
Det skulle jag behöva nu....

Mvh: Morfum

Lite rörigt här...
Jag är ganska bra kompis med sökfunktionen. Mest för att någonstans i bakhuvudet finns sökorden till samtliga trådar från maj 2004 och framåt lagrade. :P

Oh well, kaoset är det som gör Happy till Happy. Ja, i kombination med dom grumma moderatorerna förstås.

Lite rörigt här...
Ha, ha. Tog hyffsat bra skruv det där om moderatorerna. Hade i och för sig hoppats på att inlägget skulle tas bort eller åtminstone redigeras...

Fint, Mårten du kan börja som Happy-guide direkt. Ta med nybörjare på hissnande turer bland sedan länge insomnade trådar, låt de frossa i det digra faktamaterialet och låt de förfäras av all den omoral och trams som så länge gäckat forumet.

Skulle i.o.f.s vara intressant att se vad som modereras bort. Kanske vore läge för en tråd där ni kunde dumpa allt elände till allmän beskådan. Stupstocken kunde vara ett bra namn.

Senast redigerad av en moderator:
Lite rörigt här...
s skrev:
>
> Alternativt om man kunde klistra de trådar som
> om man anser relevanta

Eller så klistrar man en "Vi tänker inte dela upp forumet, så starta inte en tråd om det"-tråd...

Lite rörigt här...
tillman: Det finns en sån tråd men den är tyvärr inte klistrad.

s: Omoral och trams är mitt specialområde. Jag är en av dom tramsigaste personerna på Happy liksom... :)

Är vä typ bara 3 trådar som modererats bort (som inte handlat om silvertejpsplånkor eller liknande)

Lite rörigt här...
Mårten: Jag vet, tänkte först leta fram ett par länkar till trådar där frågan har diskuterats förut, men orkade inte just nu. Måste hinna få i mig näring efter träningspasset!

Lite rörigt här...
Varför inte ha en del som har alla poster, och sen separata specifika avdelningar? Då kan man välja om man vill läsa något specifikt eller rakt in i smeten och röra runt. Vad sägs? Eller är det inte genomförbart?

Lite rörigt här...
Tillman: Det finns en samlingstråd för alla trådar i ämnet skapad av en viss Muerto. Ett hett tips. :P

Carl: Du antastar ju prärievargar så jag tycker du kan vara tyst. (Kanal 5 ikväll, Coyote Ugly... :P)

Lite rörigt här...
Frågan har varit uppe väldigt många gånger förr.

Man kan sammanfatta det såhär:

Det finns personer som ser rörigheten som ett självändamål och en del av happys "själ". De är rädda att forumet skulle bli sämre om det blev lättare att hitta här.

Försök inte diskutera det, för det är inget rationellt som ligger bakom, och av det som framförts här i tidigare diskussioner kan man dra slutsatsen att det är helt meningslöst att ta upp frågan igen. Sökfunktionen kan hjälpa till viss del om man har problem med att hitta.

Nu kanske jag har gjort vissa upprörda, men kom igen. Lite får ni tåla.
:D

MVH /Henrik

Lite rörigt här...
Haxx: Det handlar bland annat om att alternativen inte är bättre vilket många som vill ha uppdelning adrig lyssnar på. Jomper har sagt själv att forumet kan komma att delas upp om någon kan presentera en vettig uppdelning.

Det alternativ som trådstartaren föreslog röstar jag för att man förpassar till någon annan galax. Det var inte bra någonstans imnsho.

Swebikers har en hyffsad uppdelning men inte ens den är bra tycker jag.

Tillsist finns själ-argumentet som de flesta nog är bekanta med vid det här laget.

Lite rörigt här...
Det har gått så långt att på andra forum där jag ligger (typ utsidan) så klickar jag på "visa senaste inlägg", så jag får dom 50 senaste aktiva trådarna, precis som på happy!

Jag har inget emot att det är rörigt, det är ju myckte bättre än att forumet delas upp, till slut leder sånt till att folk korspostar, eller medvetet lägger den i fel del för att det är mer sannolikt att få svar.

Bättre att ha allt på samma ställe, man får väl bläddra tillbaks till andrasidan om man vill ha lite mer tillbakablick.
Sen tycker jag man lär sig sålla trådar rätt snabbt ;)

Lite rörigt här...
Här är ett [Äpple], säger vi.

Vad ser du? Är det: mat? frukt? en växt? näring?

Eller,

Du renoverar en gammal racer och ställer frågor i "raceravdelningen" ang. det där obskyra vevlagret och dess udda dimensioner. Ingen har svaret...jo föresten, Fixie-Bosse vet precis. Fast han kollar i "fixieavdelningen" och ser inte din fråga.

Vissa saker är lättare sagt en gjort.

Lite rörigt här...
stepanov skrev:
> hehe, ja, det har nämnts ganska många gånger
> innan och vi kommer varje gång fram till att
> detta forum skulle tappa sin själ om vi delade
> upp det.

Att säga att VI kommit fram till det antar jag du menar de som delar din åsikt och det är ungefär ena halvan av medlemmarna här.

Däremot de som bestämmer över forumet tycker ju inte att det ska delas pga att det gagnar inte allas åsikter.
Det går att göra så att man kan ha två olika sätt att se forumet på m.h.a. att trådarna flaggas olika t.ex. ot eller inte ot m.m. och att man sen kan filtrera bort det men som jag förstog det sist sklle detta kräva för mycket arbete, och det kan jag förstå.

Däremot förstår jag inte varför man inte kan skapa en del för OT och en enbart för cykelrelaterat.
Det skulle ju gagna alla imo, de som gillar ot och trams kan hålla på med det mer utan att det stör de som inte gillar det, och sådana som jag som gillar det ibland kan hoppa in där när man känner för det... och det skulle knappast ta död på forumet, det skulle göra både Cykeldelen och OT-delen bättre.

Lite rörigt här...
jthuress skrev:
>... men det finns en sur
> karamell jag inte gillar; strukturen. ...

Jag tror att du skall vänta mer än 2 dgr innan du dömmer ut strukturen.

Visst om man reggar sig för att få hjälp med något specifikt så är det lätt att man ställer en fråga som redan är besvarad, men det är du inte ensam om och dina frågor kommer att ställas - och besvaras igen, det kan du vara säker på.

Rörigheten blir till slut ett gift, där man studsar mellan happykatter och fyllna-till-trådar, med tiden blir det underhållande och man får ett ansikte på cykelnördarna.

Nix, förändra inte Happy med onödig struktur, det skulle sänka kvaliteten.

/putte

Lite rörigt här...
Mårten skrev:
> Tillman: Det finns en samlingstråd för alla
> trådar i ämnet skapad av en viss Muerto. Ett
> hett tips. :P

Så - ätit klart. Problemet är dock att Muerto (aka trådarkeolog aka ...) la sig i alla trådar om uppdelning :-)

Men för din skull: http://happymtb.org/forum/read.php/1/299603

Bjuder även på:
"Skrivet av jomper den 16e april (Dölj användarens inlägg)

En traditionell uppdelning kommer aldrig att göras,..."

och

"Skrivet av jomper den 5e februari, 2005 (Dölj användarens inlägg)

Någon uppdelning av forumet på traditionell väg kommer det inte att bli...."

Lite rörigt här...
Jag vill med detta inlägg enbart välkomna alla nya och trevliga medlemmar till detta högst personliga forum med mesiga moderatorer och en allmänt rörig stämning. jthuress är nummer 5039 så nu är vi över 5000 cykelgalningar! Välkomna, som sagt!

Lite rörigt här...
Carl skrev:
> Då behövs det alltså 1679 pers för att döpa
> om nån annan?
>
> vito sa det.

Nu förstår jag inte, "döpa om"?

Lite rörigt här...
Om alla är lite noggranna och inleder rubriken på OT-trådarna med någonting i stil med [OT], OT:, OT eller liknande så kan de som inte vill läsa OT hoppa över de trådarna.

Lite rörigt här...
Jag tycker den här uppdelningen i trådar är jobbig. Jag vill slippa klicka runt en massa. Kan man inte ordna en funktion så att inläggen i alla trådar rullar fram på skärmen. Då kan man luta sig tillbaka och bara njuta.

/Johan

Lite rörigt här...
Kaosteorin är en del av happy, det är väl det som gör att man fastnar framför forumet i timmar ibland. Hade det varit sterilt uppdelat i en massa kategorier tror jag inte det hade varit samma aktivitet. Och så är ju sura karameller riktigt goda också... :-)

/Leo

Lite rörigt här...
Alltså..wtf..man fastnar alltså i timmar för att det är kaos och det är ngt bra?!
Vore det inte bättre att inte behöva sitta i timmar o leta efter det man vill läsa?
:P

MVH /Henrik

Lite rörigt här...
Haxx skrev:
> Alltså..wtf..man fastnar alltså i timmar för
> att det är kaos och det är ngt bra?!
> Vore det inte bättre att inte behöva sitta i
> timmar o leta efter det man vill läsa?
> :P
>
> MVH /Henrik

Vill du inte hellre sitta i flera timmar o leta efter det du vill läsa då? ;P

Organiserat kaos, ungerfär som mitt liv i övrigt =)

Lite rörigt här...
> Vill du inte hellre sitta i flera timmar o leta
> efter det du vill läsa då? ;P

Exakt, alla vet ju att belöningen är mer värd om man får arbeta lite för den ;)

Jag är väl en spokesman för OT/CYKEL men det är ungefär så långt jag vill gå... då vill jag ha allt på samma ställe iaf. Nej leve happysjälen det är den som är guld värt!

Lite rörigt här...
> Alltså..wtf..man fastnar alltså i timmar för
> att det är kaos och det är ngt bra?!
> Vore det inte bättre att inte behöva sitta i
> timmar o leta efter det man vill läsa?
> :P

Men då missar man ju allt man inte vet att man vill läsa.

Tillbaka
Topp