Lite små sugen på en racer

Rydell

Medlem
Har blivit lite sugen på en racer och vill ha en så lik hoj som morfar cyklade på när jag var liten.
Här kommer en har den ok grejer ? Är lite lost när det gäller racer.
http://teamsportiaonline.se/bianchi-intrepida-tiagra-2016

Eller skulle en cyclo cross funka lika bra för mig som denna ?
http://teamsportiaonline.se/bianchi-d2-zurigo-tiagra-disc-2016

Ett krav är att det är en turkos bianchi. Morfar var min idol och hans cykel var min dröm som liten på 80-talet.

Vet att dessa två skiljer sig åt ganska mycket. Men som en hoj för att få flås skulle dom kanske funka lika bra för mig eller vad tror ni ?

Hörru Micke, ska du skaffa en sådan måste du lära dig att färgen inte är turkos. Den heter Celeste. ;)

Crossen funkar på grusväg, lättare stig samt som vintertränare. Räsern gör det inte, men kommer vara (aningen) roligare och (aningen) snabbare på på landsvägen när gruset är bortsopat. Välj den som passar bäst för vad du vill göra. Du kommer nog inte bli besviken oavsett vilken det blir.

AndreasVH sa:
Hörru Micke, ska du skaffa en sådan måste du lära dig att färgen inte är turkos. Den heter Celeste. ;)

Crossen funkar på grusväg, lättare stig samt som vintertränare. Räsern gör det inte, men kommer vara (aningen) roligare och (aningen) snabbare på på landsvägen när gruset är bortsopat. Välj den som passar bäst för vad du vill göra. Du kommer nog inte bli besviken oavsett vilken det blir.

Oki Celeste det är :) tänker att med crossen så kan man ju blanda lite. Men det kanske är lite overkill när man har enduron till att cykla skog med. Jag får åka och klämma lite på det :)

Frankenstein's Bike sa:
Vad ska du ha cykeln till? Träning? Jobbpendling? Vintercykling? Var i landet bor du? Vilka vägar ska du åka på (bara asfalt?)

Träning, bor i Östergötland, kanske blir det lite overkill med en cross som jag skrev till Andreas då man redan har en helt ok cykel för skogen. Pendlingen till jobbet med enduron tar ca 2 minuter kanske jag klarar det på 30 sekunder med en racer ;)

Senast ändrad:
Det blir roligare att cykla till skogen och lätt skog med en CX än med en XC.
Jämfört med racern är CX:en är lite mer framåt/neråt i geometrin så den blir lite sportigare i sittställningen.
[S/R Intrepida 51 - 54,8/36,6 ; 54 - 56,5/37,2 ; 57 - 59,3/37,4]
[S/S Zurigo 52 - 54,0/37,8 ; 55 - 55,6/38,4 ; 57 - 57,0/39,0]
Det som talar för racern är att den är lättare och troligen rullar marginellt lättare.

Celeste är snyggt (även om det skiljer från årsmodell till årsmodell) och ska den vara extra snygg ska det vara Campagnolo och inte Shimano...

emmer sa:
Det blir roligare att cykla till skogen och lätt skog med en CX än med en XC.
Jämfört med racern är CX:en är lite mer framåt/neråt i geometrin så den blir lite sportigare i sittställningen.
[S/R Intrepida 51 - 54,8/36,6 ; 54 - 56,5/37,2 ; 57 - 59,3/37,4]
[S/S Zurigo 52 - 54,0/37,8 ; 55 - 55,6/38,4 ; 57 - 57,0/39,0]
Det som talar för racern är att den är lättare och troligen rullar marginellt lättare.

Celeste är snyggt (även om det skiljer från årsmodell till årsmodell) och ska den vara extra snygg ska det vara Campagnolo och inte Shimano...

?

Rydell sa:
nieves sa:
14.000 för Tiagra? Celeste i all ära men du får Ultegranivå hos Rose för samma pengar.
https://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-sl-3000-bike-now/aid:821262

Har taskig koll på racer och sen är jag inget fan av att beställa såna här saker över nätet. Där av varför :)
Förståeligt, annars har t.ex Rose showroom i Barkaby, andra märken som Kona, Genesis mm kan finnas att känna på hos återförsäljare.

nieves sa:
Rydell sa:
nieves sa:
14.000 för Tiagra? Celeste i all ära men du får Ultegranivå hos Rose för samma pengar.

Har taskig koll på racer och sen är jag inget fan av att beställa såna här saker över nätet. Där av varför :)
Förståeligt, annars har t.ex Rose showroom i Barkaby, andra märken som Kona, Genesis mm kan finnas att känna på hos återförsäljare.

Kollade deras hemsida nu och där verkar dom bara ha sitt eget märke. Klickar man racer och väljer utrustnings nivå så dyker det bara upp Rose cyklar. Grejen är det att jag vill ha en Bianchi :) kanske är det jag som gör något vajsing när jag söker där :)

Rydell sa:
nieves sa:
Rydell sa:
nieves sa:
Kollade deras hemsida nu och där verkar dom bara ha sitt eget märke. Klickar man racer och väljer utrustnings nivå så dyker det bara upp Rose cyklar. Grejen är det att jag vill ha en Bianchi :) kanske är det jag som gör något vajsing när jag söker där :)
Rose säljer rose.
Vill man köpa Bianchi över nätet är http://www.bianchistore.de/ ett bra ställe att dregla på - men inte billigare direkt :-)

Nejdå, du gör inget fel. Rose är en direktförsäljare precis som Canyon.
Vissa förstår bara inte att man kan ha hjärta för ett visst märke, och därför är beredd att betala mer för just det märket...
Men du kan ju alltid kolla upp lite lbs:er i närheten, det borde finnas lite Bianchi på rea nu i slutet av säsongen.

ooms sa:
Nejdå, du gör inget fel. Rose är en direktförsäljare precis som Canyon.
Vissa förstår bara inte att man kan ha hjärta för ett visst märke, och därför är beredd att betala mer för just det märket...
Men du kan ju alltid kolla upp lite lbs:er i närheten, det borde finnas lite Bianchi på rea nu i slutet av säsongen.

Det ska jag absolut göra. Har handlat allt i cykel på Haga cykel :) ska kolla där och fler i närheten. Jag handlar inte direkt från nätet när det gäller större prylar som cyklar. Vill testa och klämma lite på dem först :)
Tack

4600 växlar fantastiskt fint om man kan stå ut med att vajrarna syns vid styret.
Samma teknik som på mina gamla 7800 som är de bästa växlar jag haft.

emmer sa:
Jo, Haga har ju Zuginon lite billigare (på webben)... :-)

[review: http://road.cc/content/review/160612-bianchi-zurigo ]

Om du funderar på Tiagra se till att det är 4700 (växelkablarna under styrlindan).
Så mycket bättre än 4600 (växelkablarna är tvättlinor framför styret).

Oki. Tack för tipset ska svänga förbi där en sväng i eftermiddag.
Man borde väl kunna trampa på rätt bra med ett par slicks på en cross ? Nästintill samma fart som på en racer eller ?

Rydell sa:
emmer sa:

Om du funderar på Tiagra se till att det är 4700 (växelkablarna under styrlindan).

Man borde väl kunna trampa på rätt bra med ett par slicks på en cross ? Nästintill samma fart som på en racer eller ?

Ja du kan cykla med samma fart på en cross. Skillnaden är minimal i tid och fart.

patten sa:
Rydell sa:
emmer sa:

Ja du kan cykla med samma fart på en cross. Skillnaden är minimal i tid och fart.

Kanon. Jag gillar att det är skivbroms på Zuginon oxå.
Tack

Om du vill gå full retro på bianchi så har jag en 80tals racer a la celeste, även linda o sadel, med campa ramväxel i fint skick. Ännu finare om man orkar putsa till den. Blir ju King på vägarna med den ;)

ericke sa:
Om du vill gå full retro på bianchi så har jag en 80tals racer a la celeste, även linda o sadel, med campa ramväxel i fint skick. Ännu finare om man orkar putsa till den. Blir ju King på vägarna med den ;)

Tack för erbjudandet men jag vill ha en ny :)

Rydell sa:
ericke sa:

Tack för erbjudandet men jag vill ha en ny :)

Inte för att vara sån, men de gamla är ofta snyggare och dessutom äkta istället för dagens Cycleurope bianchi märkta koncerncyklar. Pre 1997 är målet om det skall vara en riktig Bianchi

#gubbåsikt
#ogilla_Cycleurope

Tillbaka
Topp