Lite tips om pedaler och klossar

Pinnen303

Medlem
Hej!

Jag har ett par Shimano RT52 skor. På min racer har jag SDP pedaler av typen som mest används på MTB om jag fattat det rätt. Alltså de "mindre" pedalerna. Jag funderar på att byta pedaler för att få lite större yta. Min fråga är om någon vet vilka pedaler och klossar jag i så fall kan skaffa som passar till skorna?

Tack för hjälpen!

Bilagor

• 6105-0331-N0909.jpg
    6105-0331-N0909.jpg
    29.4 KB · Besök: 59
Tack för svaret! Ska kolla upp dessa. Det spelar ingen roll om jag får byta mina nuvarande klossar. Huvudsaken är att de nya går att montera på skorna.

Håller med om A600, har dom på 3 av mina cyklar numer. Hyfsat lätta är dom med 286g (?) jag har i princip helt slutat med racerskor. Långdistans, touring etc är bättre med spd eftersom man går mer. Racer klossar och skor är ofta gjorda av mjukost och kostar skjortan.

Senast ändrad:
nieves sa:
Håller med om A600, har dom på 3 av mina cyklar numer.

Har också A600 på en cykel PD-M785 respektive PD-M985. Alla fungerar bra och alla har lite större yta. A600 är klart lättare, men kanske inte lika skogstålig - dessutom är den enkelsidig vilket är lite meckigare med många stopp även om det fungerar.

Hej Pinnen 303!
Du skriver inte varför du vill ha större yta. Så jag ger lite allmänna tips om pedaler och klossar utifrån min erfarenhet.
Min erfarenhet som långfärdscyklist och touringcyklist är att det är bättre att ha normal spd-pedal, styv sula och tänka skon som pedal. Jag hade problem med ont under foten och därför provade jag en "touringpedal" med en större yta. Det hade dock ingen effekt. Det som har hjälpt mig är istället bra rundtramp, något större skor när det är varmt, samt formgjutna sulor. Kör man i berg och tourar så är min erfarenhet att det är jättekass med ensidiga pedaler. I reklamen hänger alltid pedalerna rätt men när man själv skall starta i branta backen med mycket trafik bakom och inte kan "serpa" så hänger de inte alltid rätt och det är inte jättekul när så är fallet.
VH Henrik

Nu vet jag inte hur mycket de kommit ut i butikerna ännu men Loos X-Track (SPD kloss) lär ha bättre "lateral" (tvärs) stabilitet än motsvarande Shimano.
Men det är alltjämt off-roadpengdaler - till skillnad från A520/A530/A600 - med allt i form av utrymme för att släppa genom smuts och så.
Och som alla pedaler baserade på SPD så är det oftast glapp i höjdled och lite osäkert om kontakten är via sulan eller clipset (till skillnad från S-Track).

Tillbaka
Topp