Lite tips om vård önskas + sadel (MTB-Stig)

NickWest

Ny medlem
Halloj folket!
På jakt efter lite tips här. När man har varit ute på en runda vad brukar ni se över / titta till lite extra på cykeln?
Vad smörjer ni kedjorna med? Alla tips är välkomna , har inte varit ute super mycket ännu och är fortfarande väldigt grön när det kommer till MTB. Ingen information är onödig!

Behöver även en ny sadel till min cykel, blir så jäkla öm i gumpen av den jag har. Liten och hård. Så är i tankarna att köpa en ny. Vad kör ni för sadel? Orkar ni får ni gärna lägga upp bilder ?!

Ha det gött!

Senast ändrad:
Mät sittbenen, eller vad de heter, först. Sedan kan du se vad tillverkarna rekommenderar för dig. Det finns även sadlar att låna och prova innan man köper hos vissa lbs. En sadel som dock verkar passa för många, och är billig, är Charge Spoon.

Senast ändrad:
Sitter inte så ofta på sadeln när jag cyklar stig numera. Helstelt och singlespeed gör att man måste stå mer, men cyklingen blir roligare och mer "direkt" när man står. Sitter man så är det svårt att reagera i tid på terrängen.

På stigcykeln har jag en Specialized Henge (Henge är lite kortare och helt plan) i 143 mm bredd. Specialized har ju flera modeller och bredder så du kan hitta en sadel som passar just dina sittben.
https://nsmb.com/articles/specialized-henge-expert-saddle-reviewed/

MG_0298.jpgw1600

Senast ändrad:
NickWest sa:
Behöver även en ny sadel till min cykel, blir så jäkla öm i gumpen av den jag har. Liten och hård. Så är i tankarna att köpa en ny. Vad kör ni för sadel? Orkar ni får ni gärna lägga upp bilder ?!
Om du är helt ny på att cykla längre stunder på sportigare sadel, så kan du nog räkna med lite ont i rumpan bara pga ovana. Blir bättre om ett par tre veckor.
Har du byxor med stoppning? Rekommenderas.
Annars är ju det där med sadel ganska individuellt. Vissa har svårt att hitta en sadel som fungerar. Själv har jag alltid kört med den sadel som suttit på cykeln när jag köpt den. Bara en specializedsadel som inte riktigt kom överens med min bakdel.

NickWest sa:
Halloj folket!
På jakt efter lite tips här. När man har varit ute på en runda vad brukar ni se över / titta till lite extra på cykeln?
Vad smörjer ni kedjorna med? Alla tips är välkomna , har inte varit ute super mycket ännu och är fortfarande väldigt grön när det kommer till MTB. Ingen information är onödig!

Ha det gött!
Sadlar är väldigt individuellt vad som passar så nästan omöjligt att tipsa om, det som passar min röv passar kanske inte din osv, jag kör med en Ergon SMC4-M Comp Gel. https://www.bikester.se/ergon-smc4-...7_pla&ef_id=WUfoYgAAAZg1fxR1:20180325133734:s

Smörjer kedjan gör jag under torra årstiden med Squirt lube... http://www.wiggle.se/squirt-smorjmedel-for-kedja-120-ml/

Under vintern Finish Line grön... https://www.bikester.se/finish-line-cross-country-kedjeolja-3237.html

Finns även en Squirt för den kalla årstiden men inte testat den! Fördelen med vaxbaserat är att drivlinan håller sig ren! Oljebaserad smörja drar till sig skit![/quote]

Senast ändrad:
+1 på SMC4. Kör den på två av tre cyklar. Funkar bra, för mig, även utan stoppning i byxorna. :)
På racern har jag en något smalare sadel.

frid!

Miracle sa:
+1 på SMC4. Kör den på två av tre cyklar. Funkar bra, för mig, även utan stoppning i byxorna. :)

Samma här. Det är den enda sadel jag haft som faktiskt funkat utan problem. Det betyder ju dock inte att den passar alla, då den är rätt så platt och bred.

Då kanske man ska härda ut tre veckor, och sluta sitta så mycket och börja stå upp. Tack för alla tips, ska ta och beställa lite smörjmedel inom kort!

Jag tror alla får ont i röven i början. Jag har alltid kört med den sadel som kommit med mina cyklar. Härda röven med några långturer:)

Smörj kedjan med något som säljs på en cykelaffär. Kör hårt?

Tycker alla dessa öm iröven mtb sadeltrådar är så märkliga. Min röv måste va unik. Ont i röven får jag när jag cyklat för lite eller har för tung sadel.
Allra skönast är min speedneedle på 75gr, inte ett uns stoppning, pure carbon. Har haft den i fyra år nu och visst kan man bli lite öm i röven på en witchride som brukar ta mellan 8-10 timmar, men då gör det å andra sidan ont överallt i hela kroppen så det är knappast sadelns fel.
Näst skönast jag haft var min selle slr helcarbon med tyvärr ett tunt lager stoppning så vikten gick upp till 120gr. Den hade jag även på min misslyckade vätternrunda på +10t. Tyvärr åkte den iväg med Stevenshojen när jag sålde den. Eftersom jag har två körklara cyklar igång nu tvingas jag köra med en 150gr Spezialized trisadel som blivit över från sambons hoj på enduron, det funkar hyffsat eftersom jag står mycke mer på den. Har hunnit prova en drös med sadlar under åren och tycker verkligen att ökad stoppningstjocklek har en omvänd effekt på comforten.

Körde min första 11km runda dom var väldigt blandad terräng , innan har jag inte cyklat värsta mycket. Kan ju vara ovana som stör. Ska kika lite på dem sadlarna du nämner ovan! Uppskattar all info!

Tillbaka
Topp