Lite väl nervös när jag har mycket öl i cykelkorgen...

Petrolhead

Aktiv medlem
Vad köper man till sin Bootzipper 29" om man vill ha lite lättare att cykla utan att hålla i styret(Eller den är lite väl nervös när jag har mycket öl i cykelkorgen...)?
Någon sorts "angel set" antar jag, 1 el 2 grader, mer?
Jag har enligt specen: Head Angle (degrees) 70.0
Jag kollade planet X och såg följande siffror :
This headset is an ideal replacement for the FSA Orbit ITA 1 1/8 1.5 tapered headset
SHIS specification ZS44/28.6 EC44/40
Bootzipper-29er-sram
Vad är det jag ska leta efter så det blir bra?

Tack på förhand

Föreslår nån trehjulig lastflak cykel om det ska storhandlas ??

Tack för era svar så här långt, dock innehöll de varken några användbara tips eller humor så jag letar vidare...
Behöver alltså fortfarande tips på angel set för att få en riktningsstabilare hoj (med eller utan last), ser att tex MTB med dämpare fram har typ 65gr och min har 70gr och jag antar att det gör den mindre nervös?!

Det blir väldigt nervöst med mycket last i korgen. Körde ett bilbatteri med min gamla damcykel. Vobblade hej vilt. Och den har mindre trail och brantare gaffel.

Vagn?

Ifall du tycker att det är läskigt att cykla utan händer utan last, eftersom att du bara har 70graders vinkel på styrröret så vill jag bara poängtera att det nog inte sitter i cykeln. Då tror jag du ska ta och träna lite extra på att cykla utan händer helt enkelt :)

För att du ska få en cykel som blir bättre att lasta på framhjulet så vill du minska trailen. Det kan du göra genom antingen angle set för att branta upp styrvinkeln, eller en annan framgaffel med mer offset. Det kommer självklart påverka hur cykeln känns utan last också.

Eftersom att du upplever att det är svårt att cykla utan händer och att din pendel-cykel är nervös så kanske man kan föreslå en styrdämpare?

Cane Creek Viscoset kanske lugnar styrrörelserna?

Jag har kört massa öl i Wald-korgen på min Cross-check ett antal gånger och då är jag mera bekymrad för att själva korgen inte är tillräckligt stabil..

Tillbaka
Topp