Liten cykel till 2 åring, förslag?!?

Kimmen

Medlem
Dags att skaffa första cykeln till min coola lilla tjej.
Dags att fylla två snart och det betydet TVÅ hjul.
Kanske lite stöd i början men självklart två hjul.

Här är två alternativ, ngn som vet var man hittar X-tremen närmast uppsala och då i annan färg än KTM orange.

red.jpg ht=276

PICT6112.JPG ht=544

Har ni några ideer?

Mitt eget dilemma e vilka carbonhjul som skall på racern i år, dessa två finns i tankarna nu!

SpinnFCCProCarbon.jpg ht=300

stinger60.jpg ht=269

Jag köpte Extremen beg på blocket så tyvärr kan jag nog inte hjälpa men det sitter en klibba på som det står "svensk design" på. Kan kanske vara en lestråd. Själv hade jag inte bangat för att köpa en biltema. Man får med cykelkorg och lite annat lull-lull för en rimlig peng.

extreme är väl team sportias eget märke? i alla fall så säljs dom av team sportia så det är ju ett hett tips.

Köp en sån där balanscykel i trä först och en med pedaler till treårsdagen och satsa på ett riktigt coolt set med cykelkläder till henne.

Om du vill att hon ska lära sig cykla fort som attan. Hon kommer aldrig behöva stödhjul eller knappt hjälp från mamma och pappa heller.

Bilagor

• springcykel.jpg
    springcykel.jpg
    6.6 KB · Besök: 33
Ta vilken tuff fungerande begagnad 12 tummare som helst.
Skippa stödhjulen - det är det viktiga.
Alt 1. Ta bort vevarmar och pedaler så blir det en springcykel - skitbra att träna balansen med.
Alt 2. Sätt en käpp därbak som du håller balansen med. Köp en på biltema för 70 spänn eller ta en pinne som jag. Gå inte för sakta då får de aldrig upp balansen. Småspring gärna - bra ör din kondis. Sätt sen en snodd på en halvmeter i toppen på pinnen och håll i den istället. Då måste barnet själv hålla balansen och du säkrar bara ytterlägena. Räkna inte med att knodden trampar första sommaren. Koncentrera istället på balansen. Så gjord iallafall jag. Min nyblivna fyraåring som lärt sig så cyklade till dagis tre kilometer bort med mig - coolt tyckte fröknarna och jag.

Ruben Racer, tänk om din fyraåring hade haft trampvana. Det hade bara tagit halva tiden till dagis då :) Grannens pojke cyklade utan stödhjul när han precis fyllt fyra. Vad jag vet så var det ingen som lärde honom det utan det kom av sig själv när de tog av stödhjulen som suttit på sedan han var 2. Det viktigaste är inte att de lär sig cykla när de är tre eller fyra utan att de rör sig och har kul.

För att återgå till ämnet igen så har även Harald-Nyborg små barncyklar som de nyss dumpade 200-300 kr. Kostar nu 488:- http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=8624&Grp=&n=10

Hur får man stopp på en sån här om man råkar ha lite nedförsbacke? Ser ju fullständigt livsfarligt ut. Lite goa handbromsar hade väl inte suttit fel, eller?

file=26015

Jag har tänk köra på Ruben Racers alternativ 1. Grabben fyller två i maj och ska få hoj då. Jag är ute i extremt god tid då den faktiskt levererades för någon minut sen (med schenker!) och står vid mitt skrivbord :-)

Senast redigerad av en moderator:
Köpte en 12" Logan på OBS för 500 spänn till min lille.. Enklast så inte fasen bryr de sig om i den åldern hur cyklarna ser ut!

Köpte en sån här till min dotter, dröjer nog innan hon använder den dock. Hon e 5 mån nu.
Kunde bara inte motstå den! Hon måste ju köra samma märke som sin pappa!!

Bilagor

• 205263.jpg
    205263.jpg
    29.3 KB · Besök: 39
Den där scotten var ju grym! Hoppas att specialized har nån liknande... :)

Edit: Jajjemen, här var den ju:

L_07Hotrock12Girls.jpg

Även min lilla tjej fyller snart två så det är väl dax då. Men nån rosa tjejcykel går fetbort även om det står Scott på den. Jag är så trött på att man alltid måste välja princessor och rosa eller batman och blått. Blir nog några syskon till så cykeln måste vara könsneutral.
Var hittade du den röda i första inlägget Kimmen? Den ser iofs större ut än 12".
Micke var hittade du den snygga hojen?

Specializen finns ju både i grönt och rött!
Grymt snygg. Kul att för en gång skull kolla på cyklar som man faktiskt har råd att köpa!

Bilagor

• 07_Htrk_12B_GL_GreenBlk_LB.jpg
    07_Htrk_12B_GL_GreenBlk_LB.jpg
    46.8 KB · Besök: 45
  • 07_Htrk_12B_GL_Tm_RedBlk_LB.jpg
    07_Htrk_12B_GL_Tm_RedBlk_LB.jpg
    46.1 KB · Besök: 74
Jag köpte en 16 tums cykel när min dotter var 2 år och 8 månader, det var inga problem att cykla med stödhjul. Nu när hon är 3,5 år har jag redan fått höja sadeln halvvägs, i sommar plockar jag bort stödhjulen då blir det till att kuta. Det är aldrig för sent att lära sig cykla, men det kan vara för tidigt, egentligen tror jag att omkring fyra år är en bra tid att börja rent motoriskt.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Beställningen går iväg idag!!

Om inte din unge har en sjuklig motorisk talang så kan du väl vänta ett par år med den beställningen?

mytomspunnen skrev:
> Om inte din unge har en sjuklig motorisk talang
> så kan du väl vänta ett par år med den
> beställningen?

Det e sådana som du som hämmar utvecklingen av morgondagens genier..

Johan A skrev:
> Det e sådana som du som hämmar utvecklingen av
> morgondagens genier..

Jag säger inte att jag är osugen...har också börjat spana av marknaden...varför tror du annars jag läser den här tråden?

;-)

Jag kanske är lite impulsiv, men what the heck.. Våga vägra dö rik är mottot jag lever efter. Och jag är ju jäääääävligt rik nu va... ;o)

bigmollo skrev:
> Vicke ska få en fet liten Trek. Ska höra med
> Markus på Alviks cykel.
> /J

barnmisshandel.

Jag håller med "matsed"

Inga stödhjul. Barnen blir bara bra på "stödhjulscykling".

Hur som helst, här dök ju upp ett par grümma förslag.
Lutar lite åt att ta en tur till någon av sportbutikerna och köpa en 900 kr hoj.

Hotta den lite och ta bort stödhjulen samt sätta dit en stödpinne.

Alternativt hitta en beggad, måla om den och såtta på Nalle Phu dekaler.

Men samtidigt så är ju scotten helt grüm, måste kolla vad man får loss en sån för.

Första titanhojjen får hon först när hon växer i en 13 tummare, för titan ska man ha och titan ska hon få.

Kimmen skrev:
> Men samtidigt så är ju scotten helt grüm,

Håller med helt! Det är nog första gången i mitt liv jag varit riktigt riktigt sugen på något från scott...

(fast curtisen var några storleksordningar värre faktiskt)

Jag lärde mig cykla utan stödhjul på min polares cykel. Riktigt feta däck med litet luft i är mycket bättre än stödhjul.

Ok att man inte ska cykla med stödhjul när man är 5-6 år. Men en två-åring tror jag inte att det spelar så stor roll med stödhjul, förutom att det blir lite roligare för den lilla.

Jag tror att tvååringen har roligast på Hotrocken, den är snyggast och mest lik Pappas hoj och det är nog det som betyder mest. På den där utan trampor tror jag att en tvååring hellre bromsar med fötterna än med en handbroms så det behövs nog inte. Jag blev lite tveksam till att köpa 12" efter vad Alexcykel skrev. Kanske kan börja med 16" direkt ändå. Skiljer inte så himla mycket i storlek.

Vi köpte en 16" med stång på sportex (Peak Kangaroo nånting) till vår stora kille när han var 2.5 år. Totalt hopplöst för honom faktiskt. Cykeln var för stor och han hade inte roligt ett dugg dessutom var utväxlingen aldeles för tung. När han växt till sig ett drygt år och vi satte på stödhjulen, då kom leendet och självkänslan tillbaka.

Säger det igen, skit i hur hojjen ser ut. Se till att ungen klarar av att stå gränsle över den och framför allt att de har kul!!

Nu är cykeln lite för rejsig för honom och han skulle behöva höjja styret något lite mer men det går itne pga för kort "pinne". Nästa cykel för hans del blir en BMX när han fyller 6 till våren.

Tillbaka
Topp