Liten ram hög sadel = fräsigt eller bra?

Jaha då kom lådan man längtat efter i två månader, en Giant propel i storlek M/L.
Provade ut en bra sittställning, det kändes helt okej, men jag tycker att sadelstolpen är långt ner.
Tycker dem flesta man ser ute på vägarna med nya hojar har så jävla mycket sadelstolpe och aggressiv ställning.
Jag mätte mig själv ungefär 10 gånger innan jag beställde och fick fram enligt diverse storleksguider att jag med mina 182 och 85 cm benlängd hamnade mitt i på en M/L , men nu börjar man ju undra om det är modernt att köpa en ram som de facto skall vara lite för liten så man skall utnyttja sin bytesrätt ?

Ja om du känner att du vill ha mer drop så är det bara byta.

Känner du att du hittade en bra sittställning på den större ramen så är det väl lika bra att behålla den

Sadelstolpen är långt ner för att det är en ram med rakt överrör. Giant startade faktiskt sloping top tube trenden, men aero-hojar har ofta raka överrör.

Storlekar är lite konstigt hos Propel. De flesta storlekar har 4-5 mm skillnad i reach, men mellan M och ML är det hela 15 mm. Det är viktig om du tror att 383 mm reach kommer att räcka, som är effektivt lite mindre om du skulle har distanser under stammen. ML är inte direkt hög. Jag tycker att slammad stam är riktig snygg, så om du inte tycker att du sitter för högt upp med slammad stam skulle jag behålla ML.

Ja nä jag har oxå tänkt på det väldigt raka överröret och att det såklart spelar in.
Har bokat en bikefit imorgon hos en lokal cykelmeck så då får jag väl domen ? men oavsett så ser det i nuläget inte så vackert ut när sadel och styre är ”jämnhöga” ?

Det viktiga är att du sitter bra på cykeln. Jag har styre och sadel i samma höjd. Om jag har lägre styre så får jag ryggskott pga jag är inte 25 år längre.

Tillbaka
Topp