Liten ryggsäck för pendling till jobbet

henke__n

Medlem
Jag är på jakt efter en liten bekväm ryggsäck som jag skall ha när jag hojjar till jobbet.

jag vill att den skall:

* vara liten men rymma en laptop på 15" (den behöver inte rymma kabalar och andra tillbehör)
* vara hyfsat vattentålig (inga skärmar)
* vara bekväm och lätt.

Har ni några förslag på bra väskor.

Tack för tipset men kånken har jag provat och tycket att den sitter dåligt på plats och är lite för sladdrig.

Fler tips någon?

Bortser du från vattentåligheten så borde ju en multisportryggsäck funka. Jag gillar Kim AR Lite 25 (tror jag den heter). Ganska billig dessutom.

Jag är verkligen dålig på trådarkeologi, men det var en tråd för något år sedan eller så där någon (du ser varför jag har så svårt att söka va?) hade hittat en tysk(?) butik där man kunde köpa ryggsäckar snorbilligt. Såg ut ungefär som packsäckar till kanoter men med bärremmar. Verkade smidigt.

Denna skulle sitta som en smäck! ;)

851950-0000-xx-13-1.jpg

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är verkligen dålig på trådarkeologi, men
> det var en tråd för något år sedan eller så
> där någon (du ser varför jag har så svårt att
> söka va?) hade hittat en tysk(?) butik där man
> kunde köpa ryggsäckar snorbilligt. Såg ut
> ungefär som packsäckar till kanoter men med
> bärremmar. Verkade smidigt.

Menar du http://www.alpkit.com?

Jag har stealthy gourdon 20, rymmer precis 14" ej widescreen laptop, bredden är den begränsande faktorn.
Grym rygga skön och billig och vattentät. Sen packar jag allt (matlådor, papper osv) i deras drybags i olika storlekar, hur bra som hellst

Denna här har jag. Superlätt och med bra justermöjligheter samt straps uppe vid bröstet samt vid midjan. Rymlig och har alla nödvändiga fack. 299 på Stadium just nu på rea, annars 599. Bra köp! Har den även i skogen. Den rygger förresten en engångsgrill :)

071485_003.jpg

Tack David! Det var precis den tråden som jag inte trode att jag skulle kunna hitta, men med din länk var det inte så svårt :-)

Bang skrev:
> Denna här har jag.

Jag hade en sån men den gick sönder efter ett års pendling. Ena remmen lossnade. Men till dess var den riktigt bra. Om man inte kör så ofta med datorn på ryggen så håller den antagligen längre.
/J

jag har bara kläder i min samt lite mat när jag kör i skogen. min e hel å fin men som sagt en dator skulle jag inte ha i den då det bara e en "påse" å ingen egentligen riktig vaddering i botten osv....osv.....

jaghar en extra hemma du kan få billigt :) skicka PM :)

Jga har sagt det förut och säger det igen.. Boblbee! Det är min "reskompis". Vattentät, bra remmar, midjevälte och bröstband. Det hårda skalet känns som en extra säkerhet för "prylarna". Möjligheten att spänna fast dator´n är ju också bra. Varm rygg, javisst, fördelarna överväger..

Klättermusen gör väldigt fina ryggsäckar. Minimalistiska utan något som kan gå sönder och relativt vattentäta (har rullöppning men inte tejpade sömmar).

www.klattermusen.se

Har både en 30 og en 50 liter av äldre modeller som jag är otroligt nöjd med.

Jag har en sån här:

607590-haglofs-corker.jpg ht=500

Haglöfs Corker

Köpte min på rea på stadium tror jag gav 300:- för den då, normalt kostar dom nog ~600 eller nått. Bra då den håller formen samt att man får plats med laptopen inne i den. Dock inget vadderat skydd åt laptoppen men det går ändå.

//Henrik

Bang skrev:
> Denna här har jag. Superlätt och med bra
> justermöjligheter samt straps uppe vid bröstet
> samt vid midjan. Rymlig och har alla nödvändiga
> fack. 299 på Stadium just nu på rea, annars 599.
> Bra köp! Har den även i skogen. Den rygger
> förresten en engångsgrill :)
>
>
> http://www.stadium.se/is-bin/intershop.static/WFS/
> Stadium-SwedenB2C-Site/Stadium/sv_SE/Products/Medi
> um/071485_003.jpg

En sån har jag också, fast jag har en source vattenpåse på 3L i min. Köpte min på rea på stadium förra hösten.

Dan S skrev:
> Jga har sagt det förut och säger det igen..
> Boblbee! Det är min "reskompis". Vattentät, bra
> remmar, midjevälte och bröstband. Det hårda
> skalet känns som en extra säkerhet för
> "prylarna". Möjligheten att spänna fast dator´n
> är ju också bra. Varm rygg, javisst, fördelarna
> överväger..

Kan inte annat än hålla med, sedan är den ju klart mycket snyggare än alla andra vanliga ryggor.

/Carl

Atlas skrev:
> Tibbuk2 strl small rymmer en 15"are. Jag skulle
> dock satsa på en strl M så får du plats med
> lite mera gotta.
>
> Bagen sitter toppen på ryggen mha extraremmen och
> är snygg och beprövad. Perfekt
> pendlingsrygga/bag. Du missade tyvärr superrean
> men den är värd fullpris.
> http://www.stadium.se/utforsaljning/ovrigt/ovrigt/
> 064976/timbuk2-classic-mb-m-balli

Neeeeee!
Det går fortfarande att rea-fynda den kan jag tipsa om! Åtminstone i svart tyg. Passa på innan Stadium upptäcker detta...
Använd länken från Atlas eller skriv "Timbuk 2" i sökfältet på Stadiums hemsida.
Klicka på "BLACK" och "NO SIZE" så kostar en M fortfarande 250 kr (strl S 200 kr) och kan hämtas ut i valfri Stadium-butik!

Dakine Helipack!
Har den själv, dock en äldre variant. Tycker den är klockren! Det är brecis att min 15 tums dator går i på bredden.

Dakine-Heli-Pack-M1.jpg ht=300

The Dakine Helipack is our and Dakine's best selling snowports pack, a classic season after season. The Dakine Heli pack is a low volume, no nonsense pack for boarders or skiers. Enough room for your safety gear and a few other items but very slim fitting and unobtrusive on your back. The Dakine Heli Pack is able to carry your board or skis but due to it's size is more suited to short access hikes rather than backcountry missions. A great pack for days on or off the piste.

Capacity - 11L
Dimensions - 45 x 25 x 8cm
Weight - 1000g
Colours - Black, Black Chop Shop, Red Shotgun, Woodland and Cyan Chop Shop.

Features
Vertical snowboard carry
Retracable cable ski carry
Insulated Hydro-Sleeve
Expandable helmet pocket

/Zibban

Vaude gör väldigt bra ryggsäckar, rekommenderas starkt!
Jag har en Vaude Bike Alpin Air 25+5...

Senast redigerad av en moderator:
Vaude Bike Alpin Air 25+5 eller 30+5 beroende på hur mycket du vill ha med dig.
Sitter bra på ryggen, massor av funktioner i form av fickor, regnskydd, hjälmfäste, nätkonstruktion i ryggen osv. Jag har en 30+5 nu, men hade en 25+5 innan, och var/är riktigt nöjd med båda! (tyvärr råkade den första ut för en en mark-känning i 70 km/h, dock ej på cykel)

EDIT: I båda får iaf min 14" Dell-dator plats, så en 15" är säkerligen inga problem.

Inte så bökigt. Intersport. Typ 300:-. Kört den i 3 år. Samma typ fast i annan färg finns fortfarande. Notera regnskyddet som sitter fast och rullas in i en ficka undertill...

McKinley.jpg ht=725

Tack igen för alla tips, Speciellt Stadium-tipset från MonicaKa, har nu beställt en timbuk 2 svart från stadium för ynka 199,50 kr.

Skall bli spännande att testa.

/ Henke

Har man en ovadderad ryggsäck men vill skydda sin dator kan ju ett s.k. "Second Skin" vara praktiskt. Finns i en massa varianter säkerligen. Macoteket, Designtorget, Matton etc. Jag har ett gammalt från Tucano i någon form av neuprenliknande material. Gör burken lite mer stöttålig och till pendling bör ju det vara fult tillräckligt?

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=835035&product_id=1449082

Jag har en Timbuk2 (small) när jag åker kollektivt till jobbet, funkar så klart till att även cykla med till jobbet...
...MEN när jag cyklar till jobbet har jag en Vaude och den är överlägset praktisk och komfortabel.

Tillbaka
Topp