Liten väska för låg montering ovanför vevpartiet?

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Hej,

Jag har vid några tillfällen på andra cyklar sett riktigt små triangelväskor (för reparationskit) vilka suttit monterade i hörnet längst ned i ramen vid vevlagret, dvs under flaskställen. DVarje gång jag ser det tycker jag det verkar optimalt från en lång rad synvinklar. Är det någon som känner till tillverkare som gör dessa eller affärer som säljer dem? Jag vill alltså bara ha en liten liten väska som ersättning för sadelväskan, vilken hamnar i vägen för min Varia.

Tacksam för tips!

Vet inte exakt vad det är du sett men väskor som sitter där nere brukar vara ramspecifika och monteras i skruvhål som endast finns på just dessa ramar. Till exempel denna Specialized som endast passar ramar förberedda för exakt den väskan:

Tack Mayhem. Vill minnas att de jag sett faktiskt suttit med kardborre men jag får kika vidare. Racervärlden verkar inte riktigt fattat snitsen med att ha förberedda skruvhål där...

Kolla med l’ateljé. Han kan nog sy upp en väska åt dig efter dina behov.

Jag har letat efter liknande så jag är intresserad av utfallet! Då hittade jag inte rätt.
Och så svårt borde de inte vara att göra en universalväska som passar där. Ramväskor finns ju till andra positioner där vinklar också förändras ibland.

Lite beroende på hur flaskställen sitter och ramrören är formade kanske en Apidura Tool Pack kan vara ett alternativ?

IMG_0271 (1).jpeg

NLC - är det samma Tool Pack som Apidura själva visar monterat under sadeln medans du har hittat en fiffigare placering?

Batavus - bra där, jag gillade den lösningen. Snyggt faktiskt.

Möjligheten finns säkert, om man har ett sadelrör som är brett nog att ge stabilitet för väskan. När jag provmonterade så satt (just den) väskan inte tillräckligt säkert för att inte kunna vridas in i vevpartiet.

Men sen har jag mycket hellre en lågt placerad flaska på sadelröret än något som "fyller ut hålet" under, mest för att det ska få plats en så stor ramväska som möjligt. Därför sitter det B-RAD2 på randocykeln och om (OM) jag verkligen hade velat ha en väska under flaskan hade jag kikat på den tidigare tipsade B-RAD3/4 som då hade gett möjlighet att montera något direkt i de extra hålen.

Man skulle också kunna tänka sig någon slags formad distans mot det runda sadelröret för att ge en plattare yta för ev remfäst väska. Lämnas som övning för den intresserade läsaren.

Tillbaka
Topp