litium fett

Leffe

Aktiv medlem
litium fett
Köpte en tub/burk litium fett för att jag tänkte fetta in gängorna på de nya pedalerna innan montering, det borde väl funka bra?

Kan man ha det till något mer, t.ex. gaffelbenen?

litium fett
Litiumfett funkar till allt!! (läs nästan) :)
Kör det i kullagren på mina rullgrillor också, det är det bästa jag testat.

//Olle

litium fett
Vitt litiumfett är kanon på kedjan och i växlarna och allmänt där man vill ha tunt fett som inte klibbar. Däremot skulle jag aldrig smörja gaffelbenen med vitt litiumfett.

/Erik

litium fett
Litiumfett (ett ord!) är bra till allt utanpåliggande och tyngre applikationer. Teoretisk ger väl teflonfett mindre friktion men vem märker skillnaden. Kör på bara så blir allt bra!

litium fett
Det är ju inget "magiskt" med litiumfett. OKQ8:s hjullagerfett är t ex litiumfett.

Spraylitiumfett har jag aldrig använt men att ha fast fett på en kedja är inte optimalt. Visst kan man "koka" (Värma är väl mer korrekt) in fettet men annars är det stor risk att det inte når in i kedjan fullt ut. Själv har jag använt motorolja till kedjan i alla år och har extremt lång livslängd på drivlinorna.

Sen samlar ju fett i externa användningar enormt med lort.

litium fett
Pelle Hå skrev:
-------------------------------------------------------
> Marzocchi säger iaf att man inte ska använda
> litiumfett på gaffelbenen. De rekommenderar
> silikonolja.

Rockshox också. Funkar bra.

litium fett
silikonolja.. ok... det plockar på...

köpte blå loctite också när jag köpte fettet, bara det kostade 71kr!! :Þ
fettet var iaf billigt 46kr för 400g, det lär räcka ett tag.

litium fett
Det är CRC, sprayversionen av vitt litium som jag använder. Funkar kanon. Först sprayar man på så att fettet når _in_ i kedjan, sedan torkar man av resterna som ligger utanpå med en trasa med silokonspary på. Jag är kanske alldeles för petig med min drivlina, men jag kollar den efter varje tur som jag varit ute i skogen och nästan varje landsvägstur. Använde dyra Finishline produkter tidigare, men jag tyckte att det blev kladdigare och alldeles fördyrt.

Ska testa att köra med motorolja och kolla effekten. (på pendlar cykeln)

/Erik

Tillbaka
Topp