Jag borde skriva en RR om min USA-tripp för några år sedan.
Jag åkte dit med en enkel bivybag som man i princip kröp in i.
Första tältnatten i Deschutes River State Park (mini-RR
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2065970/2065980 ) kröp temperaturen ned lågt och det blåste utav helvete så att fötterna kom i direkt kontakt med tältväggen. Billig lättviktslösning men inget för mig.
Nåja. Jag motellade några nätter och köpte nytt tält och varmare sovsäck i Bend. En annan cyklist hade kanske försökt kränga eller skickat hem med posten det gamla tältet, speciellt som jag behövde korsa Cascades snart. Men jag hade plats i väskorna så jag bar med mig det.
En vecka senare var jag vid Prairie Creek Redwoods State Park. Vi hade varit ett ganska stort gäng som i varierande grad slagit följe, inte alltid cyklat tillsammans men lämnat samma tältplatser och anlänt på kvällen vid samma tältplatser. Kvällen innan, i Harris Beach, hade det ösregnat hela natten. Regnet fortsatte under dagen och det var bara jag och en vuxen familj från Portland som cyklade vidare in i Kalifornien.
En av killarna i familjen hade sovit i och blivit totalt genomblöt i hammock under föregående natts ösregn. Han var inte sugen på en regnnatt till, och bland Redwoodsen fanns föreskrifter om att det var strikt förbjudet att hänga saker från träden.
Och där fanns jag. Räddaren med ett extra tält och en extra torr sovsäck. Kaliforniens kust är blöt men temperaturerna är behagliga, så här fanns ingen risk att frysa.
Jag vet inte riktigt vad du skall lära dig av ovanstående text. Men jag har några tältkriterier:
Låg vikt
Lätt att resa/riva
Rymligt, gärna med en liten absid men framförallt måste hela jag få plats utan att toucha väggarna
Möjlighet att kunna sitta upp och klä av/på sig
Hammock skulle kunna gå, kan tänka mig att prova. Men den där lättviktsbivyn ligger i en låda i lägenheten och lär inte titta fram igen.