Livsfarlig busschaufför

ni(c)

Aktiv medlem
Livsfarlig busschaufför
Ville vara dela med mig av ett klagobrev jag just skickade till Interbus efter en liten incident imorse:

Hej!
Jag måste tyvärr meddela att en av era busschaufförer, Kari Kan****, har allvarliga brister i sitt trafikkunnande.

Idag på morgonen framförde nämnde herr Kan**** en av era bussar (WXL???) och var på väg in i Vikingaterminalen vid Danvikstull. När bussen svängt av från Stadsgårdsleden skall den korsa en tätt trafikerad cykelbana (som är försedd med trafikljus och som vid det här tillfället visade grönt) där tre cyklister kommer. Den förste cyklisten passerade i hög fart medan den andre cyklisten, en äldre dam stannade tvärt. Jag, som var tredje cyklisten, passerade precis efter samtidigt som jag gav en hög ljudsignal vilket bemöttes på ett högst oväntat och plumpt sätt. Herr Kan**** visade nämligen sitt långfinger på ena handen, på ett sätt som vulgärt betecknar samlag. Visserligen kan jag förstå att en person med så bristfällig kommunikationsförmåga och negativ utstrålning har svårt att få till stånd fysisk kontakt av sexuell natur med andra människor, men jag anser att herr Kan**** bör söka andra vägar än denna.

Brydd av beteendet stannade jag och upplyste kort om att han som svängande mister sin prioritet och måste lämna företräde. Herr Kan**** skriker då att så inte är fallet och pekar på cyklist nummer två och att hon stannade. Nämnda dam säger då upprört att herr Kan**** måste lämna företräde och att hon bara stannade för att hon blev rädd för att han körde. Kan**** fortsätter att vidhålla att han inte behöver lämna företräda vid sväng, vilket jag finner så anmärkningsvärt att jag ber er att:
- för det först utbilda nämnde förare i de grundläggande trafikreglerna
- för det andra åtminstone under en tid omplacera nämnde förare så att han inte behöver interagera lika mycket med sina medtrafikanter. Norrlands inland är en plats som spontant känns som lämplig.

Vänliga hälsningar,

Livsfarlig busschaufför
Du får återkomma med reaktionen. Blir intressant att se om Interbus uppfattar humorn :)

Påminner mig lite om chauffören till bussen som körde brutna på vätternrundan. Han jobbade hårt på att preja ut cyklister i dikena men tror inte att han faktiskt lyckades...

Livsfarlig busschaufför
Det enda jag inte förstår är det här:

ni(c) skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag, som var tredje cyklisten, passerade precis
> efter samtidigt som jag gav en hög ljudsignal
> vilket bemöttes på ett högst oväntat och
> plumpt sätt.

Plingade du på bussen med ringklockan, och hur kunde busschauffören i så fall uppfatta det, eller hade du en sån där tryckluftsdriven supertuta? :-)

Livsfarlig busschaufför
DT skrev:

> Plingade du på bussen med ringklockan, och hur
> kunde busschauffören i så fall uppfatta det,
> eller hade du en sån där tryckluftsdriven
> supertuta? :-)

En tuta, dock inte lufttrycksdriven. Men den kommer upp i 86dB eller nåt nu när batterierna är nya. =)

Livsfarlig busschaufför
Inte för att vara sån, men en tuta på 86 dB bidar nog inte till en bättre trafikmiljö. Även om jag själv har önskat mig en sån flera gånger så skapar den fler problem än den löser. Har man taggarna utåt så blir man inte lugnare av att få en jä**a mistlur riktad mot sig.

Livsfarlig busschaufför
ni(c) skrev:
> Herr Kan**** visade nämligen sitt
> långfinger på ena handen, på ett sätt som
> vulgärt betecknar samlag. Visserligen kan jag
> förstå att en person med så bristfällig
> kommunikationsförmåga och negativ utstrålning
> har svårt att få till stånd fysisk kontakt av
> sexuell natur med andra människor, men jag anser
> att herr Kan**** bör söka andra vägar än
> denna.

Tror du någon kommer ta dig på allvar med en sådan utläggning i ett "seriöst" brev?

Livsfarlig busschaufför
trib skrev:
> Inte för att vara sån, men en tuta på 86 dB
> bidar nog inte till en bättre trafikmiljö. Även
> om jag själv har önskat mig en sån flera
> gånger så skapar den fler problem än den
> löser. Har man taggarna utåt så blir man inte
> lugnare av att få en jä**a mistlur riktad mot
> sig.

Vad ligger en vanlig biltuta på? Ganska högt den också. För att inte tala om lastbilstutor.

Jag tror ingen skulle reagera på att det är onödigt högt om man slår på tutan med bilen när någon gör en sån manöver som bussen gjorde; knör sig fram och nästan kör på en.

Livsfarlig busschaufför
Rattnalle skrev:
> Vad ligger en vanlig biltuta på? Ganska högt den
> också. För att inte tala om lastbilstutor.

För biler är den ca 100-110, beroende på tillverkare. Lastbil är antagligen en duktig bit mer :

Livsfarlig busschaufför
ni(c) skrev:
> Norrlands inland är en plats som
> spontant känns som lämplig.

Objection, your Honour!

/s-o

Livsfarlig busschaufför
Tillbehör LastvagnarHytt exteriör Starktonshorn

8944.jpg

Monteras under grillen
Kraftig ljudsignal, 118 dB
Hornet drivs av tryckluft och elmanövreras med signalknapp i rattcentrum

FH12/16 8152114 8140626 LHD
8140627 RHD
FM 3175228
FL6 20400545
FM/FH Version 2 20393813

Livsfarlig busschaufför
Stewe skrev:
> Tillbehör LastvagnarHytt exteriör Starktonshorn
>
>
>
>
> Monteras under grillen
> Kraftig ljudsignal, 118 dB
> Hornet drivs av tryckluft och elmanövreras med
> signalknapp i rattcentrum
>
>
> FH12/16 8152114 8140626 LHD
> 8140627 RHD
> FM 3175228
> FL6 20400545
> FM/FH Version 2 20393813

Snygg.... Har tyvärr ingen grill på min cykel som jag kan montera den under :)

Livsfarlig busschaufför
Det beror väl på vad syftet med signalen är. Är det att undvika att bli överkörd så funkar det väl bra att vräka på. Men är syftet att tillrättavisa en förare och därefter förvänta sig att man ska kunna argumentera med den så är jag mer tveksam. Min gissning är att bussförarens åsikt är att han mötte en ursinning idiot till cyklist som borde tagga ner. Inte att bussföraren tänkte "Jag ska nog vara lite mer uppmärksam på cyklister i framtiden."

Livsfarlig busschaufför
Jättebra skrivet! Sk. "yrkeschafförer" är, för att generalisera lite, idioter och tror att dom kan bete sig hur dom vill. Har själv haft ett antal incidenter i Stockholm när det verkar som om alla trafikregler upphör att gälla bara för att man kör lastbil/budbill/taxi eller buss. Som sagt håll oss uppdaterade på svaret.

Livsfarlig busschaufför
Selast skrev:
> Jättebra skrivet!

Förutom det fåniga ordbajsandet om "sexuell natur" och "Norrlands inland" som tog upp halva brevet. Man tjänar i allmänhet på att vara saklig i sådana här sammanhang. :-/

Livsfarlig busschaufför
Jag har aldrig sett en taxichaffis ge fingret. Och då har jag ändå sett det mesta. Att do kör som krattor är en annan sak. Men dom är toleranta.

Livsfarlig busschaufför
DT skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jättebra skrivet!
>
> Förutom det fåniga ordbajsandet om "sexuell
> natur" och "Norrlands inland" som tog upp halva
> brevet. Man tjänar i allmänhet på att vara
> saklig i sådana här sammanhang. :-/

Jo jag tvekade lite om tonen men jag ville liksom poängtera att jag inte är en arg person med taggarna utåt. Jag tvivlar på att de överhuvud taget bryr sig men jag vill hellre framstå så här http://imgur.com/V0KwP än arg & bitter.

Kort kommentar om tutan - den låter ganska exakt som en moppetuta. Jag har märkt att man behöver något som låter lagom högt eftersom man till alla gångtrafikanter behöver signalera i god tid för att de ska hinna flytta på sig lite mer kontrollerat. Från andra cyklister har jag hittills bara fått positiva kommentarer. Men det beror förstås på hur man använder den.

Livsfarlig busschaufför
staine skrev:
> Jag har aldrig sett en taxichaffis ge fingret. Och
> då har jag ändå sett det mesta. Att do kör som
> krattor är en annan sak. Men dom är toleranta.

Fattas bara annat. De tjänar ju pengar på fördröjningar.

Livsfarlig busschaufför
Stewe skrev:
> ni(c) skrev:
> jag vill hellre framstå så här
> http://imgur.com/V0KwP än arg & bitter.
>
>
> Hahaha, det va det roligaste jag läst på
> länge...
> (scrolla ner och läs mejlkonversationen)

haha en av dom måste nog snart flytta. Till Australien eller Österrike, det är frågan :-D

Livsfarlig busschaufför
staine skrev:
> Stewe skrev:
> -----
> > ni(c) skrev:
> > jag vill hellre framstå så här
> > http://imgur.com/V0KwP än arg & bitter.
> >
> >
> > Hahaha, det va det roligaste jag läst på
> > länge...
> > (scrolla ner och läs mejlkonversationen)
>
>
> haha en av dom måste nog snart flytta. Till
> Australien eller Österrike, det är frågan :-D

David Thorne är kunglig. googla 27bslash6, hans hemsida är hur underhållande som helst.

Livsfarlig busschaufför
staine skrev:
> Jag har aldrig sett en taxichaffis ge fingret. Och
> då har jag ändå sett det mesta. Att do kör som
> krattor är en annan sak. Men dom är toleranta.

Jag har sett mååånga taxichaffisar peka fingret.
Här om dagen fick jag ett för att jag körde upp förnära på 110 väg där vederbörandekörde i 85 km/h vänsterfilen och vägrade att flytta på sig fast det var tomt i de övriga två filerna.
Sluta med att ett x antal bilar körde om på insidan och stirrade surt på taxin som fint visade fingret.

A

Livsfarlig busschaufför
Lättast för dig för att slippa bli överkörd är väl att stanna och släppa fram busshelvetet, och andas lugnt i 15 sekunder, eller?

Om du har en tuta på hojen som ger 86 dB, är du då en sådan som ger och tar i trafiken eller en sån som bara tar? Du behöver inte svara, bara tänka igenom frågan.

Livsfarlig busschaufför
mats412 skrev:
> Lättast för dig för att slippa bli överkörd
> är väl att stanna och släppa fram busshelvetet,
> och andas lugnt i 15 sekunder, eller?

När tillräckligt många stannar trots att det är bussen som har väjningsplikt kommer chauffören till slut kanske utgå från att alla stannar och sen ligger nån under bussen i en högersväng.

Livsfarlig busschaufför
ni(c) skrev:
> Ville vara dela med mig av ett klagobrev jag just
> skickade till Interbus efter en liten incident
> imorse:
>
> Hej!
> Jag måste tyvärr meddela att en av era
> busschaufförer, Kari Kan****, har allvarliga
> brister i sitt trafikkunnande.
>
> Idag på morgonen framförde nämnde herr Kan****
> en av era bussar (WXL???) och var på väg in i
> Vikingaterminalen vid Danvikstull. När bussen
> svängt av från Stadsgårdsleden skall den korsa
> en tätt trafikerad cykelbana (som är försedd
> med trafikljus och som vid det här tillfället
> visade grönt) där tre cyklister kommer. Den
> förste cyklisten passerade i hög fart medan den
> andre cyklisten, en äldre dam stannade tvärt.
> Jag, som var tredje cyklisten, passerade precis
> efter samtidigt som jag gav en hög ljudsignal
> vilket bemöttes på ett högst oväntat och
> plumpt sätt. Herr Kan**** visade nämligen sitt
> långfinger på ena handen, på ett sätt som
> vulgärt betecknar samlag. Visserligen kan jag
> förstå att en person med så bristfällig
> kommunikationsförmåga och negativ utstrålning
> har svårt att få till stånd fysisk kontakt av
> sexuell natur med andra människor, men jag anser
> att herr Kan**** bör söka andra vägar än
> denna.
>
> Brydd av beteendet stannade jag och upplyste kort
> om att han som svängande mister sin prioritet och
> måste lämna företräde. Herr Kan**** skriker
> då att så inte är fallet och pekar på cyklist
> nummer två och att hon stannade. Nämnda dam
> säger då upprört att herr Kan**** måste lämna
> företräde och att hon bara stannade för att hon
> blev rädd för att han körde. Kan****
> fortsätter att vidhålla att han inte behöver
> lämna företräda vid sväng, vilket jag finner
> så anmärkningsvärt att jag ber er att:
> - för det först utbilda nämnde förare i de
> grundläggande trafikreglerna
> - för det andra åtminstone under en tid
> omplacera nämnde förare så att han inte
> behöver interagera lika mycket med sina
> medtrafikanter. Norrlands inland är en plats som
> spontant känns som lämplig.
>
> Vänliga hälsningar,
> ***

Heter han "Kangasniemi" ?

Du är för övrigt ganska feg själv, som inte skriver ditt riktiga namn här... :-)

Livsfarlig busschaufför
Du har använt en alltför raljant ton i ditt brev till bolaget, precis som flera skriver. Ett sådant brev är mycket lätt att avfärda "han är en idiot, du ser ju själv vad han skriver", kommer busschauffören försvara sig.

Personligen tror jag givetvis på hur DU uppfattade situtationen, men din ton i brevet borde varit sakligare och fritt från sarkasmer.

Senast ändrad:
Livsfarlig busschaufför
H. skrev:
> mats412 skrev:
> -----
> > Lättast för dig för att slippa bli
> överkörd
> > är väl att stanna och släppa fram
> busshelvetet,
> > och andas lugnt i 15 sekunder, eller?
>
> När tillräckligt många stannar trots att det
> är bussen som har väjningsplikt kommer
> chauffören till slut kanske utgå från att alla
> stannar och sen ligger nån under bussen i en
> högersväng.

tror inte den här busschauffören redan att det är OK? just en sån busschaufför man ska akta sig för.

Nej, det här var ett bortslösat tillfälle att göra något konstruktivt med ett meddelande till bolaget. Synd att skribenten inte bara skrev mailet, sket i att skicka det, och sen skrev ett mer konstruktivt brev istället. För ja, jag förstår att det fanns ett behov att avreagera sig.

Livsfarlig busschaufför
skogsvakt skrev:
> Sånna här situationer händer ju dagligen i
> trafiken...big deal.

Ja det gör det men oftast är det för att de svängande bilisterna inte ser en. Det är (förhoppningsvis) inte många som tror att dom har företräde som den här busschaffisen verkade göra.

Livsfarlig busschaufför
Barnsligt brev som bara väcker löje över en allvarlig situation. Visst, ts har rätt men det funkar inte med mm-rättvisa. Tillbud händer och vem vet, om inte damen stannat hade kanske bussen stannat. Ta ett djupt och gå vidare.

Livsfarlig busschaufför
Jag tycker det var riktigt bra att reagera med ett mail, även om tonen kunde varit "coolare". Busschauffören har betett sig fel, aggressivt, livsfarligt och är dessutom representant för ett stort företag, det tyder på riktigt dåligt omdöme. Faran är väl att det är hans polare som sitter i andra ändan och läser och att dom dessutom har monopol på sträckan?

Senast ändrad:
Livsfarlig busschaufför
staine skrev:
Faran är väl att det är hans polare
> som sitter i andra ändan och läser och att dom
> dessutom har monopol på sträckan?

Du anar inte hur rätt du har, sånt här beteende kommer dom undan med hela tiden eftersom det inte på något vis påverkar själva upphandlingsförfarandet när dom som betalar (stockholms lokaltrafik) ska välja entrepenör.

Livsfarlig busschaufför
Jag har varit med om att bilar, bussar gör samma sak där och svänger rakt in över övergångsstället när cyklister har grönt, utan att titta. Därför låter jag mig inte vara med om en sån situation utan jag håller koll på om det är någon som eventuellt kan svänga där och så sänker jag farten i god tid så att jag kan bromsa om det händer nått.

Livet är inte värt som insats för andras idioti.

Livsfarlig busschaufför
Bra att nån faktiskt gör nåt. Inte bara internetforumprettognälla på de som försöker få till en förändring och förbättring...

//Otto

Livsfarlig busschaufför
Tribeca skrev:
> Bra att nån faktiskt gör nåt. Inte bara
> internetforumprettognälla på de som försöker
> få till en förändring och förbättring...

[internetforumpretto]
Om man ändå ska göra slag i saken och "göra något" så kanske man ska tänka på hur man formulerar sig? Uttrycker man sig som TS i sitt klagobrev så är det rätt stor sannolikhet att brevet hamnar i papperskorgen snarare än att det tas på allvar. Och då har man ju inte uppnått något, förutom att kanske få några hejarop på internetforum...
[/internetforumpretto]

Livsfarlig busschaufför
Då kan ju alla internetforumpretton göra det så mycket bättre, träffsäkrare och mer välformulerat själva nästa gång istället för att knyta näven i cykelbyxan :-)

Livsfarlig busschaufför
Tyckte det var rätt kul. Jag är inte nervös att detta kommer leda till ett upprop mot cyklister från Bussförarföreningen.

Livsfarlig busschaufför
Tribeca skrev:
> Då kan ju alla internetforumpretton göra det så
> mycket bättre, träffsäkrare och mer
> välformulerat själva nästa gång istället för
> att knyta näven i cykelbyxan :-)

Det handlar inte om att formulera sig "träffsäkert" eller ens överdrivet "välformulerat", det är ingen jäkla uppsatstävling. Det räcker med att vara saklig och inte tramsa (för det kan man göra här istället).

Om man nu är ute efter att "få till en förändring och förbättring" vill säga, fast jag har känslan av att det inte var det primära syftet. :-)

Livsfarlig busschaufför
Jag skrev ett (sakligt) brev till något bussföretag när jag blev trängd av en buss i Gröndal, och påtalade olämpligheten i det hela. Inte för att jag väntade mig någon form av respons (och det fick jag inte heller) men mest för att jag som företagare själv skulle vilja veta om mina anställda beter sig illa.

(Och kanske för att jag blev lite extra irriterad när föraren gav mig fingret efter att jag cyklat ifatt honom och knackat på förarrutan.)

(För ett par år sedan blev jag påkörd i bilen av en blåbuss. Jag hade bytt fil men var inte helt färdig och bussföraren trängde sig förbi och touchade min bil med bakänden. Utan vittnen/bevis eller möjlighet att köra ifatt bussen trodde jag att det var helkört, men jag skrev ett brev till bussbolaget med bussnummer tidpunkt osv och de tog på sig skadan direkt, så ibland fungerar det ju.)

Tillbaka
Topp