livslängd bussningar?

hjulben

Ny medlem
livslängd bussningar?
hur länge brukar de dröja innan era länkage börjar glappa?
upptäckte ett glapp i mitt igår när ja va å cykla i blixås..
Tycker inte de borde vara dax å byta redan.. har kört tre fyra helger i gesunda å ngra åk på hemmaplan sen jag köpte cykeln förra året..

Cukel: giant reign x1 08 tror jag

bifogar bild för status på hoppens längd och höjd:)

Bilagor

• IMG_1817 - Kopia.JPG
    IMG_1817 - Kopia.JPG
    103.2 KB · Besök: 14
livslängd bussningar?
hade precis isär länkaget och gjorde rent. Det lev lite bättre men det kmr snart tillbaka misstänker jag.. Glappet sitter i övre fästet på dämparen. dhx 3. är det bara fox och deras återförsäljare som tillhandahåller dessa?

-Livslängden är väl inte upp till hur långt och högt du hoppar, den är upp till hur du landar :-)

Jag nådde faktiskt fram till landningen:)

livslängd bussningar?
Bussningen till dämparen slits relativt fort, typ 300 timmar eller så. Bussningarna till själva länkagen i min Turner har gått sedan 2004 utan minsta glapp - bra skit!

livslängd bussningar?
låter rimligt. länkaget känns stabilt. det är bara de övre bussningarna på dämparen som är glapp.. Kolla på chainreactioncycles och hittade bussningarna men dom kallas reducers? e de dom ja ska? får ju mäta storleken på mina med skjutmått så jag får rätt.
Bor i borås och det finns tydligen en affär som heter momentum som säljer sådant ska kolla på måndag om de har..

livslängd bussningar?
Nej inte reducers - monteringsats. Dom borde inte slits så snabbt: du behöver DU bussning som sitter i "eyelet" i bakdämpare. Kollade på CRC - dom har inte....
Kan beställas från många andra butiker - tom här i sverige (hint!)

livslängd bussningar?
ok, monteringssats är dom aluminium grejerna som ser ut som svampar? ska kolla om dom har sådana på den lokala affären som min lbs tipsade om. inte säkert att jag frågade efter rätt saker. frågade ju efter bussningar.. annars kontaktar jag dig dr spoke så får du guida mig genom mätningen:)

va kan vara felet om dom slits för snabbt? vanligt fel på cykel/länkage? cykel giant reign x1

livslängd bussningar?
fan va förvirrad ja blir... kolla nu på cyclecomponents å bussningen vverkar vara röd påinsidan som en indikator å på min var det bara ett rött streck i mitten kvar.. då är det alltså bussningen jag ska byta lr?

å i så fall ska jag byta båda när jag ändå håller på?

livslängd bussningar?
Dr.Spoke skrev:
: du behöver DU bussning som
> sitter i "eyelet" i bakdämpare. Kollade på CRC -
> dom har inte....
> Kan beställas från många andra butiker - tom
> här i sverige (hint!)

livslängd bussningar?
Det röda inne i bussningen är inte nån indikator, det är en teflonbeläggning som i ditt fall verkar vara helt bortsliten. Du behöver ha nya bussningar.

Se till att skaffa bättre monteringssats än de där aluminiumhattarna som slits fort. Det är bättre när man har ett rör av stål som går mot bussningen och som skruven går igenom samt en distans på var sida om dämparen. Typ såhär:
http://cyclecomponents.com/1/sv/art...illbehor-17/marzocchi-roco-monteringskit.html

Att ens komma på iden att lagra ett glidlager mot (mjukt)aluminium på detta sätt är ganska intressant. Och dumt.

livslängd bussningar?
tack för tipset thomas! vart får man tag i diton till fox? dr spoke lr har han bara bussningarna?

Hagdahl, nu fick jag just ekonomisk ångest... den är ju bara körd en säsong, kan ju inte kroknat redan..?

livslängd bussningar?
Bussnigen som Thomas pratar om finns att köpa mest hos alla stora försäljare av kullager och oringar. Momentum bland annat. Och såklart även hos spoke mfl. Kostar kring 40:- om jag inte missminner mig. Finns även de med en mörkgrå beläggning. Tror det är olika teflon/PTFE varianter. Har även sett varianter som är HELT tillverkade i PTFE/Nylon, som är beige. Det var någon engelsk firma som saluförde dessa.

De finns med olika beläggningar på insida, de som Fox använder original är röda vill jag minnas. Om det röda är borta så är den iallafall HELT slut. Att det sluts snabbt på sidorna kan ju vara för att man använder tvådelade reducers/monteringskit/mountinghardware, och att genomgående bulten flexar.

Glory och Reign sliter ganska hårt på bussningarna. Jag tror det har att göra med hur mycket dämparen roterar mot axeln under fjädringsvägen. På vissa länkage roterar det inget alls, på andra roterar det mer. Har inte gjort någon grundlig studie ang. saken utan spekulerar bara fritt.

På min Kona Stab bytte jag bara bussning någon enstaka gång, den gick hårt och väldigt mycket, men aldrig när det regnar. Jag hade dessutom ett axelkit för dämparen i härdat stål.

Ju stummare allt är monterat, desto mindre slits det givetvis. Men dra inte åt det för hårt. Kan tänka mig att det skall dras med ett visst moment så att länkaget fortfarande rör sig fritt.

För att pressa ur bussningen kan du använda hylsorna ur en hylsnyckelsats på ett kreativt sätt och pressa i ett skruvstäd. Du kan även köpa diverse svindyra bussningsverktyg vackert svarvade i stål, eller göra ett eget av en bult med hjälp av en stålfil, bågfil och lite sandpapper:

bussningspressarverktyg.JPG ht=544

bussnigspressarverktyg2.jpg ht=725

Jag föredrar att alltid pressa ur dem med moment istället för att banka ur dem med effekt, för att inte lämna märken på dämparen eller förstöra passformen på något.

Plumse skrev en Guide tidigare:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/578778

EDIT: det var där den beiga nylonbussningen kom med i bilden.

//K

Senast redigerad av en moderator:
livslängd bussningar?
Fan va gött! Jag tror äntligen det trillade ner, tog bara lite tid.. :)

Låter logiskt det du skrev om rotationen som övre infästningen utsätts för. Länkaget på min reign spelar ju på säkert en rotation på 45grader. Gämför detta med tex en spec sx som har ett mer linjärt verkande länkage om du förstår hur jag menar.

Så eftersom teflonbeläggningen är borta är det bara bussningen som måste bytas. Skulle glappet ändå kvarstå så får jag även byta monteringssats antar jag.

Tack så jätte mkt!! nu ska det byggas som fan (har hittat en hemmabacke med stor potensial..) och landssorgen som utslysts pga mitt glappande länkage har avblåsts!:)

livslängd bussningar?
Om du byter bussning tycker jag att du ska byta monteringssats, annars kommer det se likadant ut rätt fort. Misstänker att dina alu-hattar ser rätt slitna ut? En sån där bussning ska ha en hård metallyta att gå emot som är slät som en barnrumpa och i rätt dimension, annars slits de på nolltid (ja, inte forumet då).

Jag bankar mina bussningar i och ur med ett bra verktyg, funkar perfekt men jag kan inte pressa mina för mitt verktyg är för långt, annars är pressa att föredra som Kebarb skrev.

Priset som cykelbutikerna tar för dessa är rätt högt, har sett priser på 80:- vilket jag tycker är överpris då man kan köpa dem billigare i järnaffären, men å andra sidan så måste ju cykelhandlarn tjäna nåt också. Konstigt. :)

livslängd bussningar?
kebarb skrev:
-------------------------------------------------------
> Har även sett varianter som är HELT tillverkade i PTFE/Nylon, som är beige. Det var
> någon engelsk firma som saluförde dessa.

http://www.mountainbikecomponents.co.uk/result.asp?CategoryID=24&Name=SHOCK+BUSHES

Det går bra att använda hylsnyckel hylsor för att pressa ur bussningar. En som är stor nog att bussningen ska passa inne i den som mothåll och en som är liten nog att gå genom dämparöglan men stor nog att ta med sig själva bussningen. En snabbtving på det och jobbet är snart gjort. :)

livslängd bussningar?
kebarb skrev:
-------------------------------------------------------
> Länken pekar på kullagersatserna.

Aj faan, jag läste inte så noga tydligen... ;-)

Tillbaka
Topp