Bussnigen som Thomas pratar om finns att köpa mest hos alla stora försäljare av kullager och oringar. Momentum bland annat. Och såklart även hos spoke mfl. Kostar kring 40:- om jag inte missminner mig. Finns även de med en mörkgrå beläggning. Tror det är olika teflon/PTFE varianter. Har även sett varianter som är HELT tillverkade i PTFE/Nylon, som är beige. Det var någon engelsk firma som saluförde dessa.
De finns med olika beläggningar på insida, de som Fox använder original är röda vill jag minnas. Om det röda är borta så är den iallafall HELT slut. Att det sluts snabbt på sidorna kan ju vara för att man använder tvådelade reducers/monteringskit/mountinghardware, och att genomgående bulten flexar.
Glory och Reign sliter ganska hårt på bussningarna. Jag tror det har att göra med hur mycket dämparen roterar mot axeln under fjädringsvägen. På vissa länkage roterar det inget alls, på andra roterar det mer. Har inte gjort någon grundlig studie ang. saken utan spekulerar bara fritt.
På min Kona Stab bytte jag bara bussning någon enstaka gång, den gick hårt och väldigt mycket, men aldrig när det regnar. Jag hade dessutom ett axelkit för dämparen i härdat stål.
Ju stummare allt är monterat, desto mindre slits det givetvis. Men dra inte åt det för hårt. Kan tänka mig att det skall dras med ett visst moment så att länkaget fortfarande rör sig fritt.
För att pressa ur bussningen kan du använda hylsorna ur en hylsnyckelsats på ett kreativt sätt och pressa i ett skruvstäd. Du kan även köpa diverse svindyra bussningsverktyg vackert svarvade i stål, eller göra ett eget av en bult med hjälp av en stålfil, bågfil och lite sandpapper:
Jag föredrar att alltid pressa ur dem med moment istället för att banka ur dem med effekt, för att inte lämna märken på dämparen eller förstöra passformen på något.
Plumse skrev en Guide tidigare:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/578778
EDIT: det var där den beiga nylonbussningen kom med i bilden.
//K