Livslängd kedja Mittmotor elhoj

Psyclist

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av hur länge kedjan håller på en elcykel med mittmotor? Kedjan började rappa för mig efter 115 mil, det kanske är normalt? Känns lite konstigt med ett sådant snabbt slitage på en pendlingshoj! Hur gör man för att undvika kasettbyte? Ska man byta kedja efter 60/80/100 mil nästa gång?

/Johan

Mer info behövs... Modell på drivenhet (motor), kassett (storlek), kedja (modell).

Generellt... 115 mil är bra. Ska du få det att hålla bättre krävs anal disciplin gällande rengöring och smörjande av kedjan.
Jag byter drivlina på ca 70 mil på min trots rengöring.
Antar att du mest ligger på tyngsta (lilla) drevet i kassetten...?

115 mil känns kort på en cykel, men iom att du på din motordrivna maskin har ytterligare 250W som trycker på utöver de kanske 100-150W du själv trycker vid pendling så blir det naturligtvis mer slitage.

Men som tipsades ovan, kolla happyeride istället, där finns nog mer erfarenhet av motordrift.

Plush sa:
ooms sa:
Plush sa:
ooms sa:
där finns nog mer erfarenhet av motordrift.

Det heter elassisterad....
Vad är det som assisterar? Nåt magiskt väsen? Nä, just det - en motor!

Ja den assisterar... Dvs hjälper till.
Du påstår att det är motordrift vilket det inte är då det innebär att man inte behöver trampa för att cykla.
Alla motordrivning regleras, om det sker via ett gasreglage eller att veva runt ett vevparti är mest en teknisk lösning. Sedan kan man hitta på nya namn för det, men det tar inte bort det faktum att där sitter en motor som driver (=ger kraft för att förflytta fordonet). Det är som sagt ett faktum, dvs inget att diskutera.

Kan inte alla el-mtb trådar modereras direkt till happyeride så slipper vi detta eviga tjafs?

ForesterGuy sa:
Kan inte ooms hoppa över trådar som han egentligen ogillar så vi slipper detta eviga tjafs?
Ok, jag försökte hjälpa TS genom att påtala att med 250W extra effekt som trycker på så är 115 mil på en kedja inte så illa, samt att hänvisa till happyeride där mer erfarenhet finns. Sedan kommer nån elcyklist och ska märka ord...

ooms sa:
ForesterGuy sa:
Kan inte ooms hoppa över trådar som han egentligen ogillar så vi slipper detta eviga tjafs?
Ok, jag försökte hjälpa TS genom att påtala att med 250W extra effekt som trycker på så är 115 mil på en kedja inte så illa, samt att hänvisa till happyeride där mer erfarenhet finns. Sedan kommer nån elcyklist och ska märka ord...

Hade du bara lärt dig den faktiskta skillnaden mellan elassisterad drift och motordrift så hade det inte blivit sånt rabalder.

Cykeljohan123 sa:
Är det någon som har erfarenhet av hur länge kedjan håller på en elcykel med mittmotor? Kedjan började rappa för mig efter 115 mil, det kanske är normalt? Känns lite konstigt med ett sådant snabbt slitage på en pendlingshoj! Hur gör man för att undvika kasettbyte? Ska man byta kedja efter 60/80/100 mil nästa gång?

/Johan

Jag är uppe i 260 pendlingsmil på första kedjan med Shimano steps. Har köpt en ny uppsättning kedja och kassett men har inte uppstått något behov av att byta ännu. Jär är ganska kuperat så det byts frekvent mellan olika drev på kassetten. Kan kanske göra att det fungerar längre.

Plush sa:
Mer info behövs... Modell på drivenhet (motor), kassett (storlek), kedja (modell).

Generellt... 115 mil är bra. Ska du få det att hålla bättre krävs anal disciplin gällande rengöring och smörjande av kedjan.
Jag byter drivlina på ca 70 mil på min trots rengöring.
Antar att du mest ligger på tyngsta (lilla) drevet i kassetten...?

70 mil låter väldigt kort för en hybridcykel om det är det du har. När eldriften är igång så kör jag på de större dreven, det lilla drevet är enbart i nedförsbackar och plant då ligger jag på ca 28-35 km/h och då är det ändå ingen elhjälp.

Crescent elder: kedja Shimano CN-E6090
Kassett: Shimano HG-50-10, 11-36T

Jag har en mtb.

HG-50 är ingen dunderkassett och det påverkar slitagetåligheten till en viss del.

Om du bara kör och kör utan att rengöra ordentligt osv så är det nog så illa att du inte får ut mer mil på de delarna.
Glöm inte att dina egna watt tillsammans med hjälpen är rätt höga watt... Så höga att det är många som får kämpa livet ur sig för att hålla de Watten i snitt...

Om du har en bosch motor så roterar främre klingan 2 1/2 varv per tramptag. Så en klinga på 15T motsvarar en klinga på 38T. Eftersom det är bra mos i motorn så ligger man gärna på minsta klingan bak, dvs. 11T klingan.

På min frus elcykel hade jag samma problem med kedjeslitage tills jag bytte den främre klingan till en 18T ( 45T), 11-34 slx kasett bak och satte på en elcykelkedja från KMC. Efter detta så har kasett och kedja hållt en bra bit över 300 mil (so far). Detta gör ju att hon kan ligga på en "lättare växel" bak (större klinga) och ända ha samma hastighet och kadens.

Nu får ni rätta mig om jag har fel, men eftersom klingorna tidigare roterade fler varv för en given hastighet så slets klingorna mer och även kedjan. Dvs. en singlespeed med 30T fram och 30T bak sliter mer på kedjan än en singlespeed med 40T fram och 40T bak trots att det är samma utväxling.

Min upplevelse är att effektens påverkan på slitaget mest är en fråga om momentan toppeffekt. Jag gissar att toppeffekten inte skiljer så mycket mellan elass och vanlig cykel. Det finns liksom ingen motivation till att mosa på fullt med elass.
Mao tycker jag att slitaget borde vara ungefär samma på en elass och en vanlig cykel.

Plush sa:
ooms sa:
ForesterGuy sa:

Hade du bara lärt dig den faktiskta skillnaden mellan elassisterad drift och motordrift så hade det inte blivit sånt rabalder.

Fast varför är det så känsligt det här med motor. Är väl så vitt jag kan förstå till stor del en motor som driver ekipaget. Även fast man får lov att vispa lite luft med pedalerna för att aktivera motorn.

perzzon sa:
Min upplevelse är att effektens påverkan på slitaget mest är en fråga om momentan toppeffekt. Jag gissar att toppeffekten inte skiljer så mycket mellan elass och vanlig cykel. Det finns liksom ingen motivation till att mosa på fullt med elass.
Mao tycker jag att slitaget borde vara ungefär samma på en elass och en vanlig cykel.

Om det är så som någon skrev tidigare i tråden att det är vanligt med liten framklinga så ger det att spännkraften i kedjan vid given effekt är högre än med större klinga. Högre spännkraft borde ge mer slitage per tidsenhet.

TBone sa:
perzzon sa:

Om det är så som någon skrev tidigare i tråden att det är vanligt med liten framklinga så ger det att spännkraften i kedjan vid given effekt är högre än med större klinga. Högre spännkraft borde ge mer slitage per tidsenhet.

ungefär som lillklingan på en mtb eller för den delen den minimala framklingan på en vanlig moped då;) höll de systemen i 70-115 mil skulle det nog anses som ett stort och helt oacceptabelt skämt. motsvarar mindre än två månaders pendling i mitt fall. helt otroligt.

eftersom jag som 60åring med rätt medelmåttig kondition på cyklar med 16 tums hjul i princip alltid passerar elcyklarna borde jag slita ut kedja och drev lika fort??

byt till bättre kvalitet på kedja och drev skulle jag föreslå. och smörj.

kais01 sa:
TBone sa:
perzzon sa:

ungefär som lillklingan på en mtb eller för den delen den minimala framklingan på en vanlig moped då;) höll de systemen i 70-115 mil skulle det nog anses som ett stort och helt oacceptabelt skämt. motsvarar mindre än två månaders pendling i mitt fall. helt otroligt.

eftersom jag som 60åring med rätt medelmåttig kondition på cyklar med 16 tums hjul i princip alltid passerar elcyklarna borde jag slita ut kedja och drev lika fort??

byt till bättre kvalitet på kedja och drev skulle jag föreslå. och smörj.

Bra svar, jag har fått igenom rekl. så jag kan inte tänka mig något annat än att kvaliten från frabrik var dålig. Nu blir det till att vara noggrann med rengöring och smorning så får jag se när det är dags nästa gång.

Jag tror att peppen har bra förslag. Min äldre mittmotorhoj klarar lätt 300 mil på ett drivpaket med åretruntkörning och måttligt underhåll. Viktigt att byta drev med eftertanke så att kadensen blir rimlig. Också bra att ha de grundläggande verktygen för drivpaketsbyte, annars kan man få en milkostnad som närmar sig en småbil... men det har du säkert :)
peppen sa:
Om du har en bosch motor så roterar främre klingan 2 1/2 varv per tramptag. Så en klinga på 15T motsvarar en klinga på 38T. Eftersom det är bra mos i motorn så ligger man gärna på minsta klingan bak, dvs. 11T klingan.

På min frus elcykel hade jag samma problem med kedjeslitage tills jag bytte den främre klingan till en 18T ( 45T), 11-34 slx kasett bak och satte på en elcykelkedja från KMC. Efter detta så har kasett och kedja hållt en bra bit över 300 mil (so far). Detta gör ju att hon kan ligga på en "lättare växel" bak (större klinga) och ända ha samma hastighet och kadens.

Nu får ni rätta mig om jag har fel, men eftersom klingorna tidigare roterade fler varv för en given hastighet så slets klingorna mer och även kedjan. Dvs. en singlespeed med 30T fram och 30T bak sliter mer på kedjan än en singlespeed med 40T fram och 40T bak trots att det är samma utväxling.

janolle sa:
Finns det så stora framklingor som 18 på el"moppar? 12 14 15 har jag sett men inte 18!

Hur det är på moppar vet jag inte, men Haibike med Yamahamotorn kan ju köra 2x fram, så...

Bilagor

• Haibike-SDURO-AllMtn-Pro-2-von-15-1140x760.jpg
    Haibike-SDURO-AllMtn-Pro-2-von-15-1140x760.jpg
    127.6 KB · Besök: 102
Beror mycket på nedsmutsning och dyl.
Kapslad kedja är ju inte sällan möjligt på pendlarcyklar som I princip elcyklar är.

Kollegor som köpt elhoj har blivit rekommenderade att byta löpande vid 250 mil. Förstår att ÅF har ett intresse av det, jag tror att 1500 är ett vanligt pris och det blir 6 kr milen. Byta när det behövs och på egen hand är ett trevligt lagom-mek som kan spara en slant.

johan44 sa:
Kollegor som köpt elhoj har blivit rekommenderade att byta löpande vid 250 mil. Förstår att ÅF har ett intresse av det, jag tror att 1500 är ett vanligt pris och det blir 6 kr milen. Byta när det behövs och på egen hand är ett trevligt lagom-mek som kan spara en slant.

Kedjan ska hålla mellan 250 - 500 mil, man mäter ju slitaget och byter då det är dags. Så jag har svårt att se ett slentrianmässigt byte skulle vara motiverat. Kedjan kostar väl 300kr i butik och bytet 300 kr oxå kan jag tänka mig.

Kasetten håller dubbla längden och en stor service inklusive kasett och kedjebyte kostar 1300kr på cykelhuset.

Räknar man milkostnad så borde det i värsta fall bli 4kr/mil till bästa fall 2kr/mil gör man bytet själv kan man nog spara och komma ner till 1 kr/mil.

Cykeljohan123 sa:
janolle sa:
Utan vidare 2000mil om du kör saktare än 30.

2000 mil låter mycket, jag blir nyfiken på din erfarenhet här! 250-500 mil säger ÅF, vilket låter som ett rätt rimligt antagande.
Utan motor håller en kedja/drivpaket minst 1000mil. Med hjälp där man enbart "fritrampar" borde väl motorn kollapsa långt före
kedjan.

janolle sa:
2000 mil låter mycket, jag blir nyfiken på din erfarenhet här! 250-500 mil säger ÅF, vilket låter som ett rätt rimligt antagande.
Utan motor håller en kedja/drivpaket minst 1000mil. Med hjälp där man enbart "fritrampar" borde väl motorn kollapsa långt före
kedjan.[/quote]

Stämmer nog att man spar drivlina enormt i de system där det räcker med att trampa luft för att motorn ska dra. Dock är nog de flesta mittmotorsystem inte sådana idag, utan där måste man ge egen kraft för att motorn ska möta upp med elkraft. Men cyklar med motor i bakhjulet eller framhjulet är normalt sett sådana åk, där man behöver mest veva runt pedalerna för syns skull.

Tillbaka
Topp