Livslängd på dina MTB däck?

• 3 månader

Röster: 5 7.9%
  • 6 månader

Röster: 10 15.9%
  • 1 år

Röster: 12 19.0%
  • 2 år

Röster: 18 28.6%
  • 3 år

Röster: 7 11.1%
  • 5 år

Röster: 2 3.2%
  • >6 år

• Byter cykel innan däcken är slut

Röster: 4 6.3%
  • Säljer däcken innan de är slut

Röster: 1 1.6%
  • De fungerar fortfarande bra efter 10 år

• Antal röster
    63

ejma

Aktiv medlem
Hur länge brukar du slita på dina MTB däck innan Du anser att de är förbrukade och ersätts? Du kan byta pga du slitit ut mönstret, gummit är åldrat, sidoväggarnas livslängd begränsar, vill prova nytt etc. Enkäten frågar enbart om tid, inte orsak.

Relevantare vore väl att ha antal mil i pollen? Spelar ju lite roll om man kör 5 dagar/v eller en gång i månaden.

Ingen skillnad på fabrikat och model?
Hadde tex ett par maxxis Ikon som höll en evighet

Ingen skillnad på fabrikat och model?
Hadde tex ett par maxxis Ikon som höll en evighet
Jag hade ett par Icon som skars sönder typ första rundan . Sånt händer då och då slumpmässigt men ändå förhållandevis ofta när däcken är helt nya som oturen är framme.

Relevantare vore väl att ha antal mil i pollen? Spelar ju lite roll om man kör 5 dagar/v eller en gång i månaden.
Finns förstås en tanke med pollen. Kör happyiter med "gamla" torra och hårda däck eller byts däck för att få färskt gummi?
Vore förstås intressant med följdfrågor, men sajtens poll funktion tillåter bara en fråga(?).

Frågan antal mil bör länkas med frågan bantyp.
Antar att de flesta sliter mer på däcken i cykelparker än på stig/grus/asfalt.

Jag har inga skrupler över ålder i sig. Däck är antingen hela och inte utslitna eller utslitna eller trasiga. Det här brukar inträffa så pass fort att ålder inte är något jag grubblar så mycket över.

har aldrig riktigt kunna slita ut ett mtb-däck utan kasserat dem på grund av skada, eller för att gummit hårdnat och blivit grepplöst på rötter.

max är nog tre säsonger utom mina ice
spiker pro som håller stilen längre, men knappt användes senaste vintern.

Tillbaka
Topp