Livsuppehållande åtgärd 26" FS - ny gaffel

Blairfred

Medlem
Jag har en gammal Stumpjumper Elite FSR från 2012. Planen är att sonen ska nyttja den. Problemet är att gaffeln är slut. Den lokala cykelmecken har haft isär den och bedömde att den inte gick att rädda med annat än att man lade ohemult med pengar på den.

När jag har efterforskat lite så är det inte helt enkelt att hitta en ny gaffel som är 26", 140mm slag, 1 1/8, 9mm QR. Hittade en beg Float 32 för 5lakan på Ebay (dvs likadan som sitter på cykeln nu). Är det rimligt att betala för en gammal 26"s gaffel?

Jag skulle behöva lite hjälp med att tänka högt kring vilka valmöjligheter jag har. Har ni några förslag på hur jag ska göra för att fortsätta kunna nyttja cykeln? Känns som att det är väldigt enkelt att trilla över värdet på cykeln. Hur radikalt påverkas cyklingen om man också vidgar sökkriteriet till 27,5" gafflar? Går det att på något sätt konvertera in en tapered gaffel i det raka styrröret?

Bilagor

• 20200712_174801.jpg
    20200712_174801.jpg
    1.3 MB · Besök: 376
Fast om jag fattar det rätt så har de flesta med mer än 100mm slag TA inte qr? Så även den du länkar till. Kollade precis på bd och bike24 pga anledning.
Vet inte om det finns adaptor qr till ta?

Kon till rakt går väl att lösa med styrlager

Fast om jag fattar det rätt så har de flesta med mer än 100mm slag TA inte qr? Så även den du länkar till. Kollade precis på bd och bike24 pga anledning.
Vet inte om det finns adaptor qr till ta?

Kon till rakt går väl att lösa med styrlager

Tjena!

Just den han skrev om har ju TA, men han skriver ju att han diverse andra gafflar liggandes. Slå en signal och kolla.

Senast ändrad:
Tjena!

Ser ut som DT-hjul, det är inte utbytbara endcaps på navet så du kan köra 15 eller 20mm?
Förstår jag det rätt att jag inte nödvändigtvis måste köpa ett nytt hjul om jag bara kan komma över gaffel med genomgående axel? Hjulet är ett DT Swiss Tricon XM1550.

Jag har mailat Sivert och hoppas att han sitter på guldgruvan.

Förstår jag det rätt att jag inte nödvändigtvis måste köpa ett nytt hjul om jag bara kan komma över gaffel med genomgående axel? Hjulet är ett DT Swiss Tricon XM1550.

Jag har mailat Sivert och hoppas att han sitter på guldgruvan.

Tjena!

Första bästa men antagligen inte billigaste.

Ring @Sivert ( Häggs ) istället, tror det går snabbare. Han är trevlig att prata med.

Nu tar det oss inte till 140mm men det finns många 100mm med qr och de flesta verkar gå att justera 80 - 120. En del 120 går att höja till 140 om man hittar nåt sånt. Gäller bara att veta exakt vad man har för version.
I mitt fall skulle det vara 120-140 och riktigt billigt. Så 120 antagligen. Vill nog inte ha billig 140.

180 mm med talas funktion dvs ställbart slag. Iofs är det 20 mm axel men det kanske går att lösa med end caps? Koniskt styrrör är jag dock osäker på om det funkar med din ram. Kan gå med ett annat styrlager men är lite osäker.

Nu har detta löst sig för TS, men för framtida läsare: Lägg ut en köpesannons här på K&S så har ni napp inom ett par dagar. Jag gjorde det själv för några månader sen, en vettig gammal 26"-gaffel borde ligga i prisspannet 1000-1500kr.

Vadå missmatch ,vit gaffel, vita ekrar , vit logga , vit text på fälgarna , det kunde väl inte blivit bättre om du hade försökt?
Jag tycker det ser s k i t-bra ut.
Mange

Plus ett på det, en gaffel som står i kontrast mot ramen är oftast snyggare än när den är matchad.

Tillbaka
Topp