ljus från USE

feffemannen

Aktiv medlem
ljus från USE
USE har tagit fram en diodlampa, motsvarar 32W Halogen, lyser i 5,5 timmar och väger 275g (med batteri)! Utpris i England är 325 pund.

uselight2.jpg

uselight3.jpg

uselight1.jpg

Inte så illa pinkat. Läs mer på http://terrengsykkel.no/?1191 och http://exposurelights.com/

EDIT: Wupps, detta var visst gammalt... jag skyller på terrengsykkel! ;)
EDIT2: Priset var fel.

f

Senast redigerad av en moderator:
ljus från USE
Intressant för landsvägscykling. Men knappast för MTB. Då vill jag ha pannlampa. Något hjälmfäste medföljer ej till USE-lampan. Den blir nog också för tung att ha på hjälmen, då batteriet är integrerat med lampan.

ljus från USE
Oj utpriset steg lite där. 325 pund är väl ~4000. Mycket pengar för en lampa utan reflektor. Men de är nog inte så dyra i en evighet.

/rikard

ljus från USE
Observera att det är 5,5 timmars versionen som kostar 325 pund. Raceversionen kostar 265 pund och räcker i drygt 2 timmar med samma styrka. Dessutom väger den då bara 185g, vilket måste anses vara extremt lätt.

f

ljus från USE
Löjligt lätt faktiskt.

Nu har jag både silva och sigma mirage X så jag har ljus så jag klarar mig men det är en gullig liten pryl det där. 10W på styret hade varit trevligt i lördags. Då hade vi kunnat köra lite mer skog innan vi gav upp.

/rikard

ljus från USE
Löjligt dyr faktiskt.

Tittat man på vad lampan innehåller så får man ha riktigt lågt samvete för att kunna plocka av kunder 4000 spänn för lampan.

Köper man styckevis (det absolut dyraste sättet att köpa komponenter) av de innehållande delarna och bygger ihop något liknande själv får man svårt att komma upp i 1500 kr. Tänker man då på att Exposurelights säkert köper in 1000-pack och får på så sätt mycket bra priser, låter 4000 kr ännu mer osmakligt.

Men man får ju ett schysst CNC-tillverkat chassie som dessutom är lila-eloxerat och en trevlig metallåda för pengarna, så helt lurad blir man väl inte :-)

/Anders

ljus från USE
Det borde gå att bygga något snarlikt i lampväg av en snutt PVC-rör och lysdioder? Ännu lättare!

Vad behövs det för batterier sen? Iden är bra, om inte annat för att bygga enkla och funktionella lampor till pendlarhojen. Då räcker det nog med en diod framåt och en bakåt.

ljus från USE
Det dyra i lampan är för närvarande dioderna. Dessa 5 W Luxeondioder kostar idag ca 300-400 kr/st (vid köp under 10 st). Priset på dessa sjunker stadigt, samtidigt som det kommer nya ännu mer ljusstarka dioder.

Batterierna är inte så dyra i sammanhanget. Köper man lösa Li-ion celler, med skyddselektronik, ligger priset på runt 150-200 kr för ett 7,2V 2400mAh paket. Denna lampa innehåller 3 sådana paket, skulle jag tro med tanke på driftstiden 5,5 tim och effekten 10 W. Det går att komma undan billigare om man använder sig av Li-ion batterier från videokameror eller laptops. Till en utgående modell kan dessa batterier vara väldigt prisvärda.

Det som kan kosta är väl att få till ett snyggt chassie. Vill man att det ska se "fabriksgjort" ut och inte nöjer sig med hemmapulade lösningar, så kan det kosta en del att få något tillverkat. Iofs bara lite fikabröd till verkstadspersonalen, brukar det väl heta :-)

/Anders

ljus från USE
Om man antar att use betalar 1000 för komponenterna och tillverkningen. Sen skall de ha lite marginal och utvecklingskostnaderna betalade. Distributören skall ha sitt och butiken sitt. Sen moms på det. Det blir 4000 med normala marginaler.

Om däremot komponentpriserna går ner och när utvecklingskostnaderna är betalade så är ett pris under 2000 inte så långt borta. Och det borde inte vara så orimligt för en lampa med 10W och 5 timmars driftstid.

/rikard

ljus från USE
AJ:

Vad skulle det kosta att bygga ihop ett eget batteri med Li-Ion celler och elektronik med en kapacitet på 6-7Ah eller mer? Blir det samma princip som ovan men 4-5ggr så dyrt? Och vilken elektronik använder sig av batterier med hyffsad kapacitet och rätt voltstyrka för hemmabyggen? Min laptop har ett 14,4V Li-Ion batteri men jag vet ej hur hög kapacitet det har.

ljus från USE
Löjligt och löjligt, det beror väl på.

Är kunderna beredda att betala det så är priset lagom. Så är det bara.

Om jag skulle göra det själv skulle jag få lägga massa tid på att hitta delarna, komma på hur dom skall sitta ihop, montera dom och sedan lyckas med bedriften att få det hela att se snyggt ut. Men det beror väl också till stor del på ens förutsättningar och hur man värderar ens egen tid.

Tid för mig är oersättligt. Därför är den värd väldigt mycket och jag betalar därför hellre för en produkt än gör det själv.

/Mattias

AJ Skrev:
-------------------------------------------------------
> Löjligt dyr faktiskt.
>
> Tittat man på vad lampan innehåller så får man ha
> riktigt lågt samvete för att kunna plocka av
> kunder 4000 spänn för lampan.
>
> Köper man styckevis (det absolut dyraste sättet
> att köpa komponenter) av de innehållande delarna
> och bygger ihop något liknande själv får man svårt
> att komma upp i 1500 kr. Tänker man då på att
> Exposurelights säkert köper in 1000-pack och får
> på så sätt mycket bra priser, låter 4000 kr ännu
> mer osmakligt.
>
> Men man får ju ett schysst CNC-tillverkat chassie
> som dessutom är lila-eloxerat och en trevlig
> metallåda för pengarna, så helt lurad blir man väl
> inte :-)
>
> /Anders

ljus från USE
cal:

De flesta laptop batterier innehåller Li-Ion celler med beteckningen 18650. (dvs 18 mm i diam och 65 mm långt).
Kapaciteten i ditt batteri beror på hur gammalt det är. Nu finns det 18650 celler på 2400mAh, men dina celler ligger kanske runt 1400-1800 mAh. Det borde iofs stå på batteriet hur stor kapacitet det har. Annars får du pilla upp det (försiktigt) och läsa på cellerna.

Om du vill ha ett batteri på 6-7Ah beror det lite på kapaciteten hur många celler som behöver kopplas ihop.
4 st 1800mAh celler ger 7,2 Ah medans 3 st 2400mAh celler också ger 7,2 Ah.
Då en Li-Ion cell är på 3,6 V kan voltstyrkan bara erhållas i följande steg 3.6, 7.2, 10.8, 14.4 V osv.

Som exempel kan ett lämpligt batteri till en Silva/Mila pannlampa bestå av 8 st 2400mAh celler och få kapaciteten 7,2 V 9,6 Ah. (räcker drygt 3 tim med 20 W).

Priset för Li-Ion batterier är högst varierande. Att hitta lösa celler till privatpersoner är ganska svårt i Sverige. Att hitta något lämpligt batteri till kamera/laptop kräver lite letande om man ska finna någon utgående modell till bra pris. Vidgar man vyerna så finns det några butiker utomlands. Ett ex http://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=VIEWCATS&Category=490
Här finns det batterier till "hyfsade" priser (dock tillkommer i vanlig ordning frakt, tull, moms).

Mattias L:

Jo om nu de har den prissättningen och får tillräckligt med kunder, så har de nog gjort rätt.
Det finns alltid några som vill ha det senaste/bästa och är beredda att betala vad det kostar.
Men för mig (som har lite hum om hur elektronik byggs ihop och kostar) så tycker jag att priset på high-tech cykelbelysning som HID och dioder är lite för väl tilltagen.

/Anders

ljus från USE
Den stora fördelen med den där LED-lampan från USE är ju batteritiden och den låga vikten. Står man ut med lite kortare batteritid (3,5h) och betydligt högre vikt (180g lampa, 620g batteriet+kabel) så verkar faktiskt Lume Lighting Strada vara ett vettigt alternativ. För 2600kr + frakt (inkl. tull/moms och MTBR rabatt) får man hem en sådan från USA med snabbladdare och 9,6V 4Ah NiMh batteri alternativt 2200kr + frakt (inkl. tull/moms och MTBR rabatt). Men det är lite mycket pengar för en pannlampa trots allt.

Test av Lume Lighting Strada

AJ: Tack för infon om Li-Ion celler/batterier. Det verkar dock lite för avancerat för mig är jag rädd. Elektronik har aldrig varit min starka sida.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp