Ljus -på hjälm eller styre

larkri

Medlem
Det börjar ju bli mörkt och har funderingar på om vilket som är bäst - att ha lampa på huvudet eller styret? Eller båda?

Fördelar med det ena eller det andra?

Senast redigerad av en moderator:
Stig eller lvg?

På stig är pannlampa bra, då den lyser på rätt ställe. Lampa på styret är lite skumpigt, men kan vara ett komplement till pannlampan.

Lvg...styret!

larkri skrev:
-------------------------------------------------------
> Det börjar ju bli mörkt och har funderingar på
> om vilket som är bäst - att ha lampa på huvudet
> eller styret? Eller båda?
>
> Fördelar med det ena eller det andra?

Båda. Den på cykeln för att lagen säger det och den på hjälmen för att man ska kunna belysa det område man tittar mot. Och så syns man bättre med två lampor än med bara en.

Nu har ju jag oftast två lampor på min cykel och en på hjälmen, när jag cyklar i mörker. Men det är jag det.

Föredrar själv både och. En med lite bredare ljusvinkel på styre och en mer smalstrålande på hjälmen.

Nackdelen med att bara köra med pannlampa är att ljuskällan sitter i höjd med ögon. Detta gör att man tappar lite känsla för terrängen då man inte ser skuggor på samma sätt som från en lägre placerad lampa.

Men, ska du bara ha en så tycker jag ändå att pannlampa är nummer ett. Vid landsvägscykling och pendling däremot så gäller styrmonterat, funkar tillräckligt bra och mindre risk att blända nån.

//j

båda är självklart bäst i skogen. MEN om man bara får välja en, helt klart på huvudet. för då kan man rikta ljuset lite bättre, beroende om man vill ha ljuset långt framför eller nära cykeln beroende på underlag. även lysa lite runt hörn osv.

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> båda är självklart bäst i skogen. MEN om man
> bara får välja en, helt klart på huvudet. för
> då kan man rikta ljuset lite bättre, beroende om
> man vill ha ljuset långt framför eller nära
> cykeln beroende på underlag. även lysa lite runt
> hörn osv.

+1

Tillbaka
Topp