Locka ny cyklist - tankar om däck?

Jonatan F

Aktiv medlem
Hej köra forum.

Min högt älskade flickvän har ännu inte förstått tjusningen med cykling.

För att se om jag kan visa henne hur trevligt det kan vara har vi (på hennes initiativ) skaffat en gammal pepita-ram och ett skönt porteurstyre. Det ska sedan giftas med en 9-delad växelgrupp och bra bromsar. Tänkt användningsområde är resor i staden och grusvägsutflykter med picknickkorg.

Nu återstår bara däcken. Hur ska jag tänka? Hon är nervös för spårvagnsspår och själv uppskattar jag breda däck. I ramen finns ca. 48-50mm utrymme mätt med måttband.

Ska jag köpa billiga skitdäck från biltema för hon inte märker skillnad? (Inte så sugen på det)

Använda några av mina gamla 28mm racerdäck? Känns inte så trygghetsingivande...

Ska jag köpa tunga trekking-däck med punkaskydd och reflexrand?

Ska jag köpa något i stil med specialized saw-tooth? Snyggt med skinwall (viktigt för intresset), verkar vara bra däck och breda/bekväma.

Tips på däck jag kan köpa i butik eller bike24 mottages tacksamt. Ska beställa lite prylar där i dagarna nämligen.

Tacksam för svar! Har själv dålig koll på däck.

Locka_cyklist.jpg

Jonatan F sa:
Ska jag köpa billiga skitdäck från biltema för hon inte märker skillnad? (Inte så sugen på det)
Mycket annat kan man handla på Biltema men aldrig däck. Speciellt inte om du vill att någon ska tycka om att cykla. Ta istället några som rullar lätt och har bra grepp. Eventuella punkteringar åtgärdar du raskt och med ett leende.

+1 på Compass. Ett par Bon Jon pass (35mm) är perfa om de får plats. Att de skulle se sjukt bra ut på ovan nämnda ekipage gör ju inte saken sämre, om du nu vill uppnå maximal övertalningseffekt. Hållbarheten är god.

Senast ändrad:
åberg sa:
Jonatan F sa:
Mycket annat kan man handla på Biltema men aldrig däck. Speciellt inte om du vill att någon ska tycka om att cykla. Ta istället några som rullar lätt och har bra grepp. Eventuella punkteringar åtgärdar du raskt och med ett leende.

Jag instämmer helt i detta, om du vill att hon ska börja cykla så ge henne de bästa förutsättningarna du kan. Däck med bra rull är viktigt och Biltemas däck rullar tungt tyvärr. Jag trodde inte riktigt att det kunde vara så stor skillnad på olika standarddäck men efter att ha bytt tillbaka till andra fabrikat och provat igen måste jag inse fakta (gäller deras standarddäck 32-630 ska sägas, det kan naturligtvis vara annorlunda för andra typer).
Ett lite bredare standarddäck som rullar oförskämt bra är däremot Kenda Kourier K-192 som jag har på en annan cykel i dim. 40-622, här blev överraskningen positiv istället, det känns obetydligt sämre än många racerdäck i 23-25mm, verkar dock vara lite knepigt att få tag på numera, det kanske har ersatts av någon modernare variant. Annars har väl Continental några typer i 28 eller 32mm med bra rull.

Mvh Ulf S.

Jack Brown Blue 33 mm lättrullade snygga.

Punkaskydd.

Bilagor

• TYPAJBB_P1.jpg
    TYPAJBB_P1.jpg
    49.9 KB · Besök: 20
  • IMG_20180217_154615_678.jpg
    IMG_20180217_154615_678.jpg
    425.1 KB · Besök: 20
Senast ändrad:
Schwalbe maraton ser långsamma ut men rullar förvånansvärt bra. Supreme o Almotion rullar ifrån många racerdäck om man har dem på en cross. Men de vanliga är alla bra däck.
Vittoria Voyager är oxå ett bra snabbt däck. Körde innan flera år på Vittoria Randonneur Pro som var super. Vet inte om det kom ett nytt men de försvann när de gjorde om i produktfloran.
Extra punkaskydds versioner kostar bara vikt o ger mycket lite extra skydd.
Glöm inte crossdäck. Schwalbe RaRa och Cx One är bra o lättrullade. Undvik Continental CX Speed. De rullar fint o känns super men det gick 5 däck på pendlaren en sommar 2 fick jag nya av conti då det var fel på dem. Men kontentan blev att de gick inte att lita på och kunde gå sönder på alla konstiga sätt.

+1 på Vittoria Voyager. Jag satte de däcken på morsans hoj och hon fick en chock för att det rullade på så mycket bättre än Biltemadäcken som satt där tidigare... :D

Annors sa:
Undvik Continental CX Speed. De rullar fint o känns super men det gick 5 däck på pendlaren en sommar 2 fick jag nya av conti då det var fel på dem. Men kontentan blev att de gick inte att lita på och kunde gå sönder på alla konstiga sätt.

Konstigt, jag har lagt många mil på alla underlag på mina och har bara bra erfarenheter. Kan de haft otur med tillverkningen av en viss batch?

Kolla vilken storlek du skall ha innan du beställer. På en gammal pepita kan det vara något udda (dvs ej 622).

Jag är väldigt nöjd med Continental CycloCross Speed 35 mm. Väldigt lätta och snabba på asfalt och grus. Har kört dem för pendling, grusrace och distansrundor i över 4 år. De kräver slang.

Tillbaka
Topp