Lockout på Monarch XX 2016, Lösningar?

Hej.

Som många andra så har jag återkommande problem med luft i lockoutsystemet på min Monarch XX. Finns det någon bra lösning på detta fenomen, ex någon ombyggnads sats eller så? Klart det går att lufta eller köpa ny dämpare, men man borde ju kunna använda en egentligen bra dämpare med någon annan lösning på lockouten bara ?
MVH Björn

finns ett renoveringskitt till lockouten som ska göra att den krånglar mindre, man byter ut delar från plast till metall

Googlade runt lite grann men jag lyckades inte hitta något direkt. Du råkar inte veta vad det kallas eller vad det är för delar, är det i reglaget eller nere på dämparen.

Fått min tät genom att sätta gängtejp på ALLA skruvar som är inblandade i oljesystemet för lock-outen nere på dämparen, tror det är fyra eller fem skruvar. Kolla sprängskiss.

Vill du köra en enklare variant så tar du en i taget där det läcker.

De kitet har jag faktist redan köpt och monterat, tappade bort själva knappen och "kolven" under en mtb tur förra året. det var en låskrage som var i metall istället för plast som orginal. Ang gängtejp så har jag faktiskt använt hydraulisk låsvätska på allt, även bytt o-ringarna nere i lockoutdelen på dämparen, vem vet kanske funkar nu men de är så tråkigt för de händer alltid på dom roligaste och bästa turerna. Jag var mest ute efter någon helt ombyggnads sats eller så, för vad jag förstått så var detta en skitlösning med oljesystem som inte används längre. Men jag tackar för tipsen hittils :-)
MVH Björn

bjorn-berglund sa:
De kitet har jag faktist redan köpt och monterat, tappade bort själva knappen och "kolven" under en mtb tur förra året. det var en låskrage som var i metall istället för plast som orginal. Ang gängtejp så har jag faktiskt använt hydraulisk låsvätska på allt, även bytt o-ringarna nere i lockoutdelen på dämparen, vem vet kanske funkar nu men de är så tråkigt för de händer alltid på dom roligaste och bästa turerna. Jag var mest ute efter någon helt ombyggnads sats eller så, för vad jag förstått så var detta en skitlösning med oljesystem som inte används längre. Men jag tackar för tipsen hittils :-)
MVH Björn

Frågan är om du får vätska lika tätt som tejp?

jo de är avsett för just det ändamålet dessutom höga hydraultryck, jobbar med hydraulik på entreprenadmaskiner, där använder vi mycket sånt, men även ofta inget annat än o-ringar och tredo tätningar, och där är det flera hundra bar, konstigt att inte en liten lockout kan hålla tätt egentligen. det är ju inte många gram tryck i den heller.
Jag har bytt o-ringarna i delen nere på dämparen också för säkerhetsskull.

MVH Björn

bjorn-berglund sa:
jo de är avsett för just det ändamålet dessutom höga hydraultryck, jobbar med hydraulik på entreprenadmaskiner, där använder vi mycket sånt, men även ofta inget annat än o-ringar och tredo tätningar, och där är det flera hundra bar, konstigt att inte en liten lockout kan hålla tätt egentligen. det är ju inte många gram tryck i den heller.
Jag har bytt o-ringarna i delen nere på dämparen också för säkerhetsskull.

MVH Björn

Ja, det är en imponerande dålig konstruktion. Jag fick min första utbytt (men den var faktiskt tät efter all tejp) men den andra läckte också men den har jag bara tejpat i skruvarna i reboundratten och den har hållt tätt i snart två år.

Tyvärr har de ju inte slutat med det. Men på gafflarna blandar de friskt med det och vajerstyrt. På dämpare verkar de ju tyvärr hålla fast vid bara xloc på värsta. Sämsta me konstruktionen är ju att tappt systemet tryck låser det. De borde gjort det tvärt om, så värsta som Kunde hända ä att sakerna inte låser.

Jensen sa:
Tyvärr har de ju inte slutat med det. Men på gafflarna blandar de friskt med det och vajerstyrt. På dämpare verkar de ju tyvärr hålla fast vid bara xloc på värsta. Sämsta me konstruktionen är ju att tappt systemet tryck låser det. De borde gjort det tvärt om, så värsta som Kunde hända ä att sakerna inte låser.

Hände mig på två långlopp, sen bytte jag till Fox! Va inte superkul att köra hela Alingsås MTB Challange med helstel cykel :/

landen sa:
Jensen sa:

Hände mig på två långlopp, sen bytte jag till Fox! Va inte superkul att köra hela Alingsås MTB Challange med helstel cykel :/

hade ju övervägt det om min gaffel skulle gått bygga om till wire :D bara att de kör med wire och xloc visar ju lite att de inte riktigt själva är helt nöjda med xloc, känns det som.

Mycketvillhamer sa:
Har faktiskt inte haft några problem alls med xloc på gaffeln, SID XX, bara dämparen. Fast jag har inte full sprint då...

Full sprint är mer drabbat av detta verkar det som. Verkar även som att dämparen är mer känslig. För på min så syns symtomen långt före på dämparen innan man börjar märka av det på gaffeln. Som i mitt fall när jag kunde släppa ut massa luft ur dämparen, typ 50% sag o ändå utnyttjade den bara 10-20%. Halvlåst så att säga.

ja ska allt testa gängtape nästa gång de krånglar, ja de är ju en lustig konstruktion. ja har bara haft problem med dämparen, gaffeln tycket jag har fungerat fint. jag har xloc full sprint. kanske skulle prova två separata med. Dämparen blir riktigt hemsk när det börjar krångla, halvlåser sig halvvägs, hugger och smäller. då hade de vart bättre att den blev helt stel direkt isåfall.

MVH, Björn

Tillbaka
Topp