Löda fast skruv/andra detaljer på stålram?

Skral

Ny medlem
Går det att löda fast saker på stålram med enkel lödpistol? Eller är det svets som gäller?

Det verkar vara tenn med olika blandning av bly, silver och koppar i lödtråden. Nån speciell som är bättre?

EDIT: lödningen ska tåla en del vikt (typ pakethållare) så det måste bli hyffsat starkt

Senast ändrad:
Det ska absolut inte vara mjuklod, dvs sånt man använder på kretskort.
Hårdlödning ska det vara, och då är det väl silverlod som gäller och gasolbrännare eller gassvets. Glöm lödkolv och bly/tenn.

Det där är jag ingen expert på, jag har bara själv bara en liten rackare och den är (som du säger) rätt värdelös på det mesta. Men det finns ju stora brännare som man kopplar mot t ex en P10, det borde ju funka. Bara man lyckas värma så lodet smälter, och bra flussmedel så det fäster och sugs in ordentligt. Så nåt man kopplar in istället för gasolgrillen kanske?

Jag minns att vi körde med gasol i skolan, och det funkade även på grova grejor, men då var det också en ordentlig brännare och ingen liten fjuttig grej. Fast när jag tänker lite till så lödde vi en del med silverlod och handhållen gasolflaska på fritiden när vi pillade ihop grejor, men det var nog mindre prylar än cykelramar iofs.
Fördelen med att löda är att man inte riskerar att bränna sönder det som ska fästas, som man riskerar med en svets. Jag ska nog ta och kolla lite mer på att hårdlöda, det är nog inte så dumt ändå!

Storleken på gasoltuben har mindre betydelse. Sikta på en brännare som erbjuder liten spetsig låga som är enkel att kontrolera vart den hamnar. Finns små oxifuel(tror jag) tuber som man fäster en brännare på, finns tex hos ahlsell och wurth för rimliga pengar.

PiPPiW skrev:
-------------------------------------------------------
> mikipedia_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns små oxifuel(tror jag) tuber som man
> > fäster en brännare på, finns tex hos ahlsell
> > och wurth för rimliga pengar.
>
> Jag har funderat på Julas variant,
> http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/sv
> ets-och-lod/svets/gassvetsar/gassvets-218530/
> Klart bättre än gasol och mindre komplext och
> billigare än att handla riktig utrustning men dom
> som har använt det klagar på att driftskostnaden
> blir hög.

Den där är säkert helt okej, man kan ju alltid köpa Aga grejer vart efter;-)

Men det var sån här http://www.jula.se/catalog/verktyg-...d/gasdrivna-lodverktyg/mixgasbrannare-218540/

Jag tänkte på.

Har aldrig kommit på tanken att "löda" fast nånting på en stålram, men det kanske funkar.

Varför inte en vanlig lödkolv? Det krävs lite övning och rätt tjock lödtråd men går nog.

Borde inte vara svårt att hitta någon som kan silverlöda dit ett par fästen. Annars kan jag rekommendera att tigsvetsa fästen istället om du vill slippa lacka om allt för mycket. Förbered allt innan så bör det inte kosta speciellt mycket!

Jag har bara erfarenhet av att löda kretskort. Händer det något kemiskt sett när man ökar temperaturen mer än vad en lödkolv klarar? Vanligt lödtenn smälter ju runt 200 grader och till det räcker ju en lödkolv.

Men stål smälter ju jättehögt, 1500 grader eller så, så det finns ju ingen chans att smälta stålet.

PiPPiW skrev:
> mikipedia_ skrev:
> -----
> > Men det var sån här
> >
> http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/sv
> ets-och-lod/lod/gasdrivna-lodverktyg/mixgasbrannar
> e-218540/
>
> Intressant. Pris så att man borde köpa för att
> testa.

Jag försökte hårdlöda häromdagen med mässingslod och en sån där mixgasbrännare, men det funkade inte, för låg temperatur, så det får nog vara silverlod eller något annat som smälter vid lägre temperatur.

Jag är tveksam om den där mixgasbrännaren klarar att löda ens småsaker på en cykel med silverlod, men kanske. Mapgasbrännaren Jula har går det med iallafall.

PiPPiW skrev:
> skier skrev:
> -----
> > Jag försökte hårdlöda häromdagen med
> > mässingslod och en sån där mixgasbrännare,
> men
> > det funkade inte, för låg temperatur, så det
> > får nog vara silverlod eller något annat som
> > smälter vid lägre temperatur.
>
> Topp. Bra info. Om du har tid så återkom med
> resultat för silverlod. Vad är det du försker
> löda?

flyttar upp en bromsbrygga på en cykelram för att få plats med ordentliga däck, jag gav upp och tog mig-svetsen istället. Blir inte vackert men det kan jag leva med.

PiPPiW skrev:
> Man smälter inte stålet vid hårdlödning. För
> att det ska hålla så löder man med t.ex.
> silverlod som smälter nånstans mellan 550 till
> 750 grader.
>
> Kruxet är att det krävs att man värmer upp hela
> området där lödningen ska ske. På lite
> tjockare metaller som t.ex. ett ramrör så krävs
> det bra med effekt för att få till rätt
> förhållanden.

Ok, intressant. Hur är detta jämfört med "fillet brazing" som man hör om ibland på stålramar. Detta är ju koppar om jag inte har fel?

Coolt :)

Skulle gärna gå ett svetsnings eller hårdlödningskurs nån gång. Kan rätt mycket men den biten har jag aldrig testat.

Men silverlod låter ju som ett bra alternativ för TS i så fall, säger jag i min okunskap.

Blir billigast och snyggast att åka förbi nån som har tig.
Hårdlöda svart stål blir aldrig lika snyggt som tig. Jobbar som svetsare med tig, mma, mig/mag med licenser för bla. hårdlödning av stål, mässing, koppar och rostfritt. Köp en bullkrans och få det bra gjort utan att köpa dyra chanslösningar är mitt råd.

Dessutom drar det sig om du eldar med stor låga på tex. ett ramrör. Stål krymper där man värmer och ännu värre är det med rostfritt.

Senast ändrad:
Om man nu prompt vill fixa själv borde typ cramo och ramirent osv ha utrustning för uthyrning.

Gå en kurs! Är riktigt kul när man får lite kläm på grejerna, har själv mediokra kunskaper i lödning men har iaf svetsat en del rostfria rör med fjärrkontroll till mma och tig. Skit klurigt i början men kul när det stämmer!

hm skrev:
> Helvete!
> Fick vi just en glimt av svetsare som tar en bulle
> som betalning :)

Bakverk är ju den vanliga taxan :-) Finns dock flera med uppenbart överskott av dinarer som dragit fram en röding för att betala ett snabbt jobb, brukar sluta med att det bli gratis då :-)

Skral skrev:
nu ser jag att jag nog köpt fel
> lod (?).

Så är det nog. Det där lodet använder rörpularn till kopparrören. Silverlodet man har till stål är väl egentligen mässing med lite silver i.

Sen ska man helst ha flussmedel till silverlod. Kan vara mycket svårt att få det att fästa vid metallytorna annars. Minsta oxid och det vill inte fästa alls.

Du som har kunskapen, kan du inte tipsa om vilket silverlod och flussmedel som är bra, så vi okunniga har chans att hitta rätt i löddjungeln!

frippegubben skrev:
> Du som har kunskapen, kan du inte tipsa om vilket
> silverlod och flussmedel som är bra, så vi
> okunniga har chans att hitta rätt i löddjungeln!

ja hejkomochhjälpmig! :)

Kolla Meltolit, finns flera olika. Både silverlod belagda med flussmedel och utan där man doppar tillsatsmaterialet i pulver eller pasta typ Meltolit 770.
Silverlod är dyrt, ett kilo kostade runt 10 lakan har jag för mig.

Jag har ganska mycke erfarenhet av lödning/svets å jag kan direkt säga att lödkolv/pistol kommer inte räcka.
men att löda med tenn bör funka bra just för hållfasteheten. Hänger väl mer på hur stor anläggningsyta man har mellan de 2 detaljerna?
testa att ha allt "plåtrent". Använd flussmedel å värm med varmluftspistol/gasol.

Alt silverlod å gasolbrännare.

ser framemot att se/höra resultatet.

hm skrev:
> Helvete!
> Fick vi just en glimt av svetsare som tar en bulle
> som betalning :)

Nu vet vi vem som lagar alla spruckna flygplan!

Och svaret är: Meltolit N595! Enligt deras egen beskrivning:
"Används mest för sammanfogning inom cykelindustrin"

så det borde vara det som varje cykelmekare behöver!

Lulle skrev:
> hm skrev:
> -----
> > Helvete!
> > Fick vi just en glimt av svetsare som tar en
> bulle
> > som betalning :)
>
>
> Nu vet vi vem som lagar alla spruckna flygplan!

Efter alla historier som man mer eller mindre börjat avfärda som sägner så dyker det plötsligt upp en. Kul!

Risk för att vederbörande bli överhopad av förfrågningar från happyiter med alla möjliga olika jobb. Tänk på diabetesrisken bara. :)

Senast ändrad:
frippegubben skrev:
> Och svaret är: Meltolit N595! Enligt deras egen
> beskrivning:
> "Används mest för sammanfogning inom
> cykelindustrin"
>
> så det borde vara det som varje cykelmekare
> behöver!

det låter ju strålande! men...

jag provtestade faktiskt prylarna lite igår. brännaren lyckades smälta lodet jag köpt men det var nog inte med så stor marginal.

jämför man meltolits silverfosforkopparlod (samma typ som mitt lod) med deras NS 95 så är smälttemperaturen typ 200 grader lägre (700 mot 900). tvek om det går med brännaren jag köpte. en tunn tråd kanske det går med?

Man måste ha en gassvets med oxygen/acetylen (eller gasol) för att kunna löda med mässinglod. De flesta silverlod går att använda för att löda med på en cykel med en mapgasbrännare. Mapgasbrännare ger effekt nog att kunna användas med silverlod på en cykelram. Som jag skrev tidigare, så är jag inte säker på om det funkar med en sådan där "mixgas"-brännare det länkades till - kanske, kanske inte, och då troligen bara småsaker på lättlödda områden med liten massa, som vajerstoppar på toppröret tex.

Silverlod hos Jula: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetslod/silverlod-214019/

Tradera: http://www.tradera.com/item/302448/242328131/silverlod-10-stycken-tradar- - fast då behöver du flussmedel också: http://www.slojd-detaljer.se/katego...tall/lodning/flussmedel-meltolit-770-pid2926. Slöjddetaljer har silverlod också - http://www.slojd-detaljer.se/katego...all/lodning/silverlod-meltolit-55-snf-pid2929 samt http://www.slojd-detaljer.se/katego...tall/lodning/silverlod-meltolit-55-sn-pid2930

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp