LOKAL ORDNINGSSTADGA FÖR NACKA KOMMUN

• Trådstartare Trådstartare Newsboy
  • Start datum Start datum
N

Newsboy

Guest
Författare: Newsboy (---.021-26-73746f11.cust.bredbandsbolaget.se)
Datum: 04-04-15 16:54

Jaha då har pappa Newsboy tagit fram alla fakta

Jag har klippt ut det som är relevant för oss.

Anlagda motionsspår inom Hellasgården skall jämställas med offentlig plats vid tillämpningen av § 8a.

Ordning på offentlig plats

§ 8 a
Cykling får inte ske på anlagda och särskilt skyltade motionsspår.

Hela klabbet finns här:
http://infobanken.nacka.se/Politik/Reglementen/2003/27ordnstadgnk.htm

måste de vara särskillt anlagda och skylltade eller räcker det med ena? milspåret är ju utmärkt med gröna blippar men det är inte "anlagt"....

/rikard

http://www.hellas.se/hellasgarden/frames.htm

MOTIONSSLINGOR

--------------------------------------------------------------------------------

Motionsslingor för dig som vill löpa, gå
eller bara promenera i härlig natur och miljö.

1 200m Runt Hellasgården
3 500m Start och mål vid Bastun (Tänt från skymning till 21.00 alla dagar.)
5 000m Start och mål vid tennisbanorna
6 000m Start och mål vid Bastun
8 000m Start och mål vid tennisbanorna
10 000m Start och mål vid tennisbanorna

Bestämma mig hit och bestämma mig dit...

I praktiken, avsaknaden av förbudsskyltar gör förbudet helt meningslöst.

Jag får känslan att sista ordet är inte sagt här.

när jag kollade på skylten vid parkeringen för några dagar sedan stod det att man skulle "ha en trevlig dag vare sig man gick, sprang eller cyklade" typ... nåt åt det hållet.

Jag har inte så bra koll på vilket motionsspår som är vilket.

Är blåa spåret som går nära Ulvsjön med bland motionsspåren? Den är nämligen uppmärkt som "mountainbikebana" på kartan man kan köpa vid Hellasgården.

Jag tycker det är utmärkt om vi reder ut vad som verkligen är förbjudet och inte.

Jag läste i den eminenta blaskan mitt i sundbyberg att terränglöpandet gått ner med 50% de senaste 20 åren trots att löpandet totalt sett gått upp.

Så det blir iaf inte trängre i spåren.

/rikard

Blåa MTB-slingan (Ulvsjöslingan) är inte med bland motionsslingorna. Den listas bland turförslag, tillsammans med bl a gröna spåret (till Solsidan).

"Cykling får inte ske på anlagda och särskilt skyltade motionsspår." ... men över allt annars där allemansrätten gäller är det tillåtet får man förmoda. Fast jag blir inte klok på löparspåret som är utmärkt på Hellasgårdens hemsida. Det är markerat med grönt, men det är inte gröna spåret som vi brukar cykla. (Vilket betyder att blå och grön stig är öppen som vanligt). Det som är utmärkt som gult på deras karta är spår 7 på papperskartan, dvs. Ulvsjöslingan. Så det är alltså både löparspår och moutainbike spår, i alla fall enligt Hellasgården.
rundor.gif

Det är väl som vanligt med andra ord. Så länge man inte missköter sin hobby och är trevlig mot de flesta så blir man tolererad för det finns ingen grund att klaga. (Om man däremot drar upp greenen på golfbanan med sin motor-cross så lär man inte skörda så många poäng för den sporten.)

R) Jag såg just att stadgarna var tre år gamla, jag som trodde det var något nytt...

Post Ändrad (04-04-16 00:28)

Förbudet har ingen praktiskt kraft utan skyltar på stigarna.

Kommunen har haft mycket tid på sig, men inga förbudsskyltar finns på plats. Att lista även en del av en skyltad motionsspår bland turförslag motstrider deras egen bestämmelse.

Newsboy, jag kan har fel, men din agerande påminner mig om grupper i USA som kallas för NIMBYs - Not In My BackYard (Folk som gör allt de kan för att stänger oönskade elementer ut.) Det verkar som du trivs därute och vill behålla möjligheten att cykla i området, men anser att ju flera som cyklar där desto högre chansen är att kommunen börjar med de fruktade förbudsskyltar.

Men vadå, skriver inte bara Newsboy att han tycker det är dumt att cykla på ställen där det är mycket ilskna gubbar i rörelse som i sin tur skriver ilskna brev till kommunen och förbudet sedan blir ett faktum?

Milspåret måste väl klassas som anlagt då det är jävligt slätt hela tiden med några få undantag kring laxtrappan och så vidare.

Gröna och blå spåret ut till Solsidan ligger ju knappast i riskzonen för förbud. Det brukar ju inte vara en käft därute förutom några enstaka bärplockare när man närmar sig dammen och säsongen tillåter sådana saker.

Jag har bara varit där ute en gång men jag trodde att gröna spåret var milsspåret. Jag cyklade iallafall spåret med gröna prickar på träden. Det var slätt och fint halva vägen och träskmark andra halvan. Och sen var det en bergvägg också som jag inte fattar hur man skall kunna springa upp för.

Men jag var nog vilse som vanligt.

När var och hur skaffar man en såndär karta med alla spåren utmärkta på? Jag tror jag behöver en sådan.

jag tror iaf att jag inte retade upp nån på spåret.

/rikard

Det är ju alldeles uppenbart att cykling är förbjudet på gröna spåret. Jag läste stadgarna för slarvigt tidigare. Enklaste sättet att få reda på hur stadgarna ska tolkas är att kontakta Nacka kommun.

Stadgarna må säga att cykling är förbjudet, men jag skulle gissa att de flesta som använder gröna spåret (till fots eller annars) har ingen vetskap om detta faktum så länge det saknas förbudsskyltar på plats.

Vi som cyklister har (som alltid) all anledning att uppföra oss på ett ansvarsfullt sätt därute, men att försöka ändra reglerna som är nästintill okända och som har inte ännu haft någon praktisk inverkan på situationen verker lite riskabelt.

I USA arbetar cykelklubbmedlemmar och andra intresserade på s.k. Trail Maintenance Crews som bygger och tar hand om stigar. Jag undrar om vi kunde organisera något sådant (genom Happy?) för att erbjuda kommunen någonting bra istället för att gnälla om ett förbud som har inte fått tänder (ännu).

Här har ni några länkar som beskriver en plats i Northern California där cyklisterna, vandrare och hästfolk har jobbat tillsammans för att bygga och ta hand om ett mycket bra stigsystem:

<http://www.parks.sonoma.net/Annadel.html>

<http://content.mtbr.com/pscTrails/United,States,Trails/California-BayArea/,Annadel,State,Park/PRD_165212_4519crx.aspx>

Förutsättningar här är minst lika bra - om vi sköter det på rätt sätt.

Post &Auml;ndrad (04-04-16 09:44)

oxr: På vilket sätt är det uppenbart att gröna spåret är förbjudet? Det är inte ett "anlagt motionsspår" utan en vandringsled. I Tattby i Nacka har de en skyltad löparslinga på 1.2km med sågspån (ett "skyltat motionsspår") som är väldigt mjuk och fjädrar bra. Där kan jag förstå att man inte vill ha MTBikers som sliter upp underlaget.

Sen undrar jag egentligen vad syftet med diskussionen är. Så länge ingen klagar eller påpekar för oss cyklister att vi gör fel tycker jag vi gör bäst i att ligga lågt. Att kontakta Nacka Kommun kan vara litet att uppmuntra till förbud bara för att de inte har tänkt så långt. Ibland känns det kanske lättare att förbjuda för att man känner att man gjort något handlingskraftigt i stället för att bara låta det vara som det är.

Hellasgården uppmanar aktivt på sin karta till all möjlig cykling så de har nog ingenting emot det. Så varför pratar vi om förbud? Det är ju vi som vill cykla där, eller?

Man upprättar en lokal ordningsstadga just för att slippa sätta upp skyltar överallt. Det ska vi kanske vara glada för ändå?

Jag tycker att ett bra, enkelt och vettigt förhållningssätt är att följa devisen som IMBA en gång knyckte från Scoutrörelsen.

- LEAVE NO TRACE -

Det kan innebära exempelvis:

Att man inte bryter mot de lokala ordningsreglerna på de anlagda motionsspåren.

Att man gör vettiga spårval längs vandringslederna.

Att man allteftersom "pysslar" om spåren där det kan tänkas behövas.
Man hamnar ju tyvärr i en ny kvistbrytningsproblematik kring allemans-rätten när man plockar med sig såg, hacka och spade ut i skogen.

Jag menar att allt detta kan skötas utan IMBA eller SAMS-apparater.

Lämnar vi inga spår så kan vi allihop hojja kallingarna av oss där ute resten av våra liv.

Trevlig helg på er allihop, kanske ses vi där ute !
Min Newsboy har inget bakhjul så det blir kanske den bajsbruna Yetin.

Hej igen !

Det finns ju två gröna spår.

Ett grönt spår som också kallas milspåret eller 10000 metersspåret.
Det är ett anlagt motionsspår (enligt Hellasgårdens egna officiella hemsida och enligt Nacka Kommun). Start och mål vid tennisbanorna vid Hellas-gården. Där är det enligt Nackas lokala ordningsstadga förbjudet att cykla.

Sen har vi den gröna vandringsleden som startar vid badet på andra sidan av Källtorpssjön från Hellasgården sett, den går upp förbi Nackamasterna och vidare ut till Erstavik/Saltis. Halvvägs bort till Erstavik kan man med fördel plocka nässlor snart.

Här är ett recept för 4 pers.

2 l nässlor
1 l vatten
2 st grönsaksbuljongtärning(ar)
2 msk smör
3 msk vetemjöl
1 dl grädde
2 st ägg, hårdkokta

Tillagning:

Koka nässlorna i vatten i 15 minuter. Ha locket på. Låt sedan nässlorna svalna och krama ur vätskan. Spara vätskan från kokningen.
Hacka dem och knåda ihop en "kula" av smör och mjöl. Koka upp nässelspadet igen och lägg i 1-2 buljongtärningar. Tillsätt mjöl och smör-kulan . Rör om och låt koppan småkoka i ca 5 minuter. Lägg i nässelhacket och grädden.
Servera med en ägghalva i varje sopptallrik.
(Tasteline.com)

Hej Fyll-Hamster-unge!
Jodenkandetjubliioförsigja. Tardunånavdinasunknakännodäjls?
VadsägsomattsträckautdinasmårosabenpådinfinanyaSS?
Lördag11.00?ellerjobbaru?

Hellasgården kan uppmana till vad de vill, men de skriver inga lokala ordningsstadgar.

Jag tänker med allemansrätten i ryggen hävda min rätt att cykla var jag vill oavsett vad folk tycker, men då måste jag också respektera när allemansrätten lagligen begränsats. Det har den gjort här. Ska jag vara trovärdig när jag argumenterar måste jag också respektera att beslut ibland går emot mig. Att inte låtsas om förbud man känner till är inte trovärdigt. Vill vi att MTB ska vara rumsrent ska vi gå den formella vägen - och inte låtsas som att det regnar.

Motionsspår som märkts ut på en karta betraktar jag som anlagda. Är stigen minst en halvmeter bred betraktar jag inte den som en naturstig. Är man tveksam får man väl fråga Nacka kommun vilka stigar som avses. I samband med det kan man ju argumentera för att förbudet saknar grund och bör upphävas.

Förbudet är så tandlöst som vi gör det till. Samma sak gäller väl med kopplingstvånget på hundar under vår och sommar. Jag blir heligt förbannad när jag ser hundar löpa fritt i marker som jag vet kryllar av harungar. Självklart kan man inte ha poliser som vaktar alla harungar, utan det förutsätts att vi som medborgare tar eget ansvar .

IMBA gör säkert ett jättebra arbete i USA, där det inte finns någon allemansrätt och där markägare kan bli stämda för olyckor som sker på deras område. Det här är inte USA. Vi har helt andra villkor. Jag tror inte på en organisering av amerikansk modell. Men det är en annan diskussion.

Jag tycker vi har fått den här diskussionen på en vettig nivå.
Med de fakta som har framkommit så verkar det vettigt att undvika milspåret i framtiden.
Synd, för det är inte trångt i spåret och jag tycker det är en trevlig bana vid de tillfällen man inte har så gott om tid. Och det är ju som tidigare nämnts ett bra spår för den som är ny.
I ett långsiktigt perspektiv så vill åtminstone jag agera för att cyklister ska ha tillgång till milspåret.

Jag ville kolla vad Hellasgården själva sade och slog en signal dit. De sade att vandringslederna (Blåa/Gröna samt Ulvsjöslingan) är helt öppna för mountainbike. Däremot vill de inte (eller han jag pratade med sade snarare att "det är absolut förbjudet, eftersom det hade skett en del olyckor") att cykla i elljusspåret, gula 5:an och 10km banan (gröna) och de andra löparbanorna.
Med andra ord de slingor som man kan se på deras sida: <http://www.hellas.se/hellasgarden/loparbanor.htm>

Bästa sidan som någon redan länkat till tidigare i forumet är Johan Matssons sida, där ser man skillnaderna på vilken stig som är vad (även om han markerat gröna 10:an som cykelbar också...):
<http://run.to/sparet>

Bra insats Mathias!

Synd baram att 5:an å 10:an är förbjudna. Just de två som host host jag åkt.

Men den där blåa 5:an då, som delar sträcka med gula 5:an? Hur gör man då? Går med cykeln när det är gult? ;~)

Jag brukar köra milaspåret ca 2 ggr i veckan, om jag nu skall försöka undvika denna fin-fina slinga skulle jag vilja ha lite tips på andra rundor i samma stil. Har kört blå/gröna vandringsleden en gång utan större nöje. Den var för stökig för min smak.

Rudan??? Hur långt kan det vara att cykla från centrala sthlm dit? Kan något av SAMS-spåren stämma in i mitt tycke och smak? Snabb stig/grusvägar...

tack

Mathias: tänk på att det inte är idrottsklubben Hellas som bestämmer vad som gäller. Det kan mycket väl vara så att det stämmer, men det kan också vara så att det är deras egen uppfattning om hur de vill ha det och att de vet lika lite vad som verkligen gäller som vi vet här. Därför är det bäst att kolla med kommunen.

Från centrala Sthlm når du snabbt "Stora Skuggan" (Cykla in vid Stadion), inte direkt stökigt och utmanande men ger bra stig träning. Det positiva är att det går snabbt att nå området . Efter den här diskussionen blir jag iofs osäker om man får cykla där??

Stora skuggan ingår i Nationalstadsparken. Jag vet inte vad föreskrifterna säger. Mycket hästskit talar emot.

Om centrala Stockholm är Norrmalm kan man ta sig ut på Lidingö. På västra sidan finns ett ganska stort skogsområde med möjlighet till både snabb och stökig cykling.

Enligt kommunen så får man ju inte cykla på markerade motionsspår, vilket Hellas motionsslingor är. Så jag tycker att det verkar rätt klart hur det är.

Sen kan man ju undra varför det är så, men ett antagande är att de som en gång skapat motionsspåren (skulle ju kunna vara kommunen som pröjsat), gärna vill se att de går att fortsätta att använda för löpning. Eller så är det för att löpare inte vill krocka med cyklister, så som Hellas sade över telefon.

Ett visst mått av acceptans finns säkert också hos andra löpare och även Hellasgården om man ändå cyklar där. Annars skulle det väl vara mer som i Tyskland med folk som polisanmäler cyklister till höger och vänster. Så har vi det ju inte i Sverige tack och lov, här accepterar ju folk rätt mycket innan lynnet tryter.

Vandringslederna är säkert äldre än Hellasgården däremot (?) och är inte heller utsatta som motionsspår så där är det fritt fram som sagt.

Så tror jag i alla fall...

Här tycker jag det verkar finnas en alldeles klar uppgift för SAMS nämligen att säkerställa att det inte införs restriktioner i Sveriges kanske viktigaste MTB-område.

Per

Hade själv en mail-konversation med en insatt person gällande "Skåneleden kontra Naturvårdsverket".

'Kommunen har avtal med samtliga markägare som berörs av Skåneleden.
Leden ingår inte i allemansrätten i och med den är markerad i terrängen samt inritad på en karta.'

Dessutom frågade jag en person på Naturvårdsverket, om hur lagen ser på att jag utnyttjar stiglös skog för att ta mig från en stig till en annan.
Hennes svar var:

'Cykling ingår i allemansrätten, men eftersom cykling kan innebära större risk för skada gäller det att vara extra försiktig. Är marken blöt eller känslig på annat sätt kanske du ska ta en annan väg. Du kan cykla på stigen under förutsättning att det inte är påtaglig risk för skada. Det svåra är att tolka när skada uppstår. Ska du cykla regelbundet på stigen är risken större att det blir en skada, medans någon enstaka gång kanske inte påverkar alls. Om skada uppstår kan markägaren begära skadestånd, men ännu finns inget sådant rättsfall vad jag känner till.'

Vi utnyttjar bla skotarstigar under våra rundor; att våra cykeldäck skulle förstöra mer än däcken på en skotare, det ser vi som overkligt. Med det i ryggen så känner vi oss säkra på att bla utnyttja skotarstigar.

Vad gäller Skåneleden, så är det inte tillåtet att cykla på de ställen där de ansvariga gjort en ny stig, avsedd för vandring. Alltså kan de inte förbjuda någon att cykla på grusväg, skogsväg, skotarstig OCH stig som Skåneleden utnyttjar; alltså stig som fanns innan det att Skåndeleden anlades.

Credits till allas research här!

Kommer således undvika gröna milspåret i forsättningen. Enkelt, eftersom det inte tillhör mina favoriter. Finns gott om roligare stigar i Hellas.

Jag vet att Tobias/Frost har pratat med Petersens om att adoptera stigar där ute för att sköta om dem men det har inte lett till något.

Tillbaka
Topp