Long John, ett minitest

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Long John, ett minitest
skulle man inte kunna bygga en "lightverson" av LJ, en gammal MTB ibakändan, en förlängning i typ reynoldsrör. styrstag borde kunna göras i alu eller annat lätt material. Frågan är ju om man behöver dimensionera för 100 kg last, deflesta storhandlingar/återvinningsturer torde väl ligga väl under 50 kg.

Long John, ett minitest
Eftersom en vuxen person kan stå på flaket får man nog dimensionera den efter fylletransport. Frågan är väl snarare om man verkligen behöver ett så stort flak för att få hem veckohandlingen från ICA Maxi?

Long John, ett minitest
Halloj!

Eftersom jag har viss erfarenhet av att köra tung budcykel så har jag några åsikter:
- Jättekul med Long John! Framför allt på grund av att man kan övervaka lasten/barnen utan att vända sig om. Cykelkärra eller baklastad lastcykel innebär alltid lite osäkerhetsmoment vid fel tillfällen. Och det riktigt kul/spännande/idiotiskt att få upp en tung cykel med rejäl last i hög fart.
- Nackdelarna är just vikt och originalbestyckningen i form av hjul och växlar. Växlar är ett måste, och ju fler desto bättre. Då kan man utnyttja slätten och nedförsbackarna ordentligt.
- Personligen har jag problem med Sach/Sram Pentasport/Spectro. Dom kan tappa växlar _efter_ service, vilket jag retar mig på. Anders och jag har diskuterat en del om det...
- Cykelkärra är trots allt smidigare sett i det stora perspektivet: Du har en bra inställd och fungerande cykel, och ökar på lastkapaciteten tillfälligt. Men nackdelarna är kontrollen av lasten, risken att välta eller haka i. Till det får man lägga risken att bli omkullskjuten av kärran, eller att upptäcka att inte bromsarna och däcken räcker till. Ofta i helt fel situation...

Long John, ett minitest
Lågflyga skrev:
-------------------------------------------------------
> - Nackdelarna är just vikt och
> originalbestyckningen i form av hjul och växlar.

Yup. Att de inte gör ProRace3:or i 23x2" är en klar besvikelse :-p
Å andra sidan har jag ju ett par 24" tubdäckshjul liggande ...

> Växlar är ett måste, och ju fler desto bättre.
> Då kan man utnyttja slätten och nedförsbackarna
> ordentligt.

Hade jag råd skulle det vara kul att prova ett NuVinci, men det kostar ju lite mer än min cykelbudget tillåter just nu.

> - Personligen har jag problem med Sach/Sram
> Pentasport/Spectro. Dom kan tappa växlar _efter_
> service, vilket jag retar mig på. Anders och jag
> har diskuterat en del om det...

Det låter ju inte alls bra. Spelar det någon roll om man kör med olja i stället för fett i navet, eller är det bara att be om trassel vid högre belastning?

/s-o

Long John, ett minitest
s-o skrev:
> Lågflyga skrev:
> --------------------------------------------------
> Yup. Att de inte gör ProRace3:or i 23x2" är en
> klar besvikelse :-p
> Å andra sidan har jag ju ett par 24"
> tubdäckshjul liggande ...

Jo, ett par lätta _och_ starka hjul borde bli bättre. Fast tubdäck hör inte till min favoritlista...
(:-{)

> Hade jag råd skulle det vara kul att prova ett
> NuVinci, men det kostar ju lite mer än min
> cykelbudget tillåter just nu.

Min gissning är att det inte klarar momentet som behövs för att få drögen uppför en backe, i alla fall inte med last.

> Det låter ju inte alls bra. Spelar det någon
> roll om man kör med olja i stället för fett i
> navet, eller är det bara att be om trassel vid
> högre belastning?

Vet inte, det låter som en intressant idé. Fast Anders är den som är kunnig i dom här frågorna - och min erfarenhet kommer från ett gammalt, skadat hjul på en sliten Christiania-rickshaw, som ibland måste lasta betydligt mer än dubbelt så mycket som 100 Kg...

Long John, ett minitest
Lågflyga skrev (om nuvinci):

> Min gissning är att det inte klarar momentet som
> behövs för att få drögen uppför en backe, i
> alla fall inte med last.

konstruktionen är ju lite speciell, men med rätt smörjmedel så tror jag navet klarar av att dra en bil upp för en backe. Men det väger å andra sidan som två rohloff så...

Long John, ett minitest
Såg en sådan för ett tag sedan här i Stockholm. Postade en fråga om det var någon på Happy, men ännu har ingen givit sig till känna.

Är man intresserad av den typen av lastcykel kan jag rekommendera

www.xtracycle.com
och
www.surlybikes.com/bigdummy.html

/Mikael

sideshow skrev:
> Appropå transporter...
>
> Ser cool ut och verkar inte vara störtdyr:
> http://www.konaworld.com/08_ute_w.htm
>
> Har någon prövat?
>
> Praktisk?
>
> Något för storfamiljen?

Long John, ett minitest
Långtestet fortsätter. I dag började jag tömma ett källarförråd:

hjul.png ht=544

Det är kanske inte någon överraskning att man bör undvika att lasta högt, och att last som har lätt för att komma i självsvängning inte är bra alls. När ramen fjädrar hänger inte styrstaget med, så vid varje ihopfjädring styr maskinen dit den själv vill. Men så länge lasten är låg och ligger still går det bra.

Däremot börjar behovet av ett bakhjulsbygge vara akut -- nu har jag inga bromsar alls, och det går _väldigt_ trögt att trampa sig framåt. Även med avdrag för att det var -22°, så ska det definitivt gå lättare än så här.

/s-o

Long John, ett minitest
Går det inte att köpa ett passande bakhjul för fotbroms, kanske med planetväxel? :)
om inte från hyllan så får det väl byggas, men det är ju inget större problem!
Frågan är ju bara hur stort som går innanför den stiliga skärmen!
559*35?

Mitt flak är bara 310*310mm invändigt, men jag gillar det ändå!

Long John, ett minitest
Erik Sandblom skrev:
> Sram femväxlad, Rohloff och Nuvinci är de enda
> naven som klarar lastcykel. Andra nav vrids
> sönder av vikten och pga att man kör så
> nerväxlat.

Jag vet inte hur bra lastcyklar http://www.larryvsharry.com gör men de säljer i alla fall cyklar med 7-växlat SRAM i-Motion nav och 8-växlat Shimano Alfine nav.

Long John, ett minitest
Japp på Fredag kl 20:14 startar jag min vättern....SUB 20 tror jag blir tufft är nöjd om jag klarar mig under mina nästan 28timmar som jag har på mig.....

Bilagor

• Kalle 2.JPG
    Kalle 2.JPG
    121.6 KB · Besök: 286
Long John, ett minitest
Fast med det där flaket kan du ju få med dig en hel del prylar runt. Ost, vin, gott sällskap, kanske en grill, musikanläggning... 28timmar kommer gå fort =)

//j

Long John, ett minitest
JLarsson skrev:
> Oj - i runda slängar 12.5 h. Jag lyfter på
> hatten.

Fy fasen, det är så starkt att man blir mörkrädd. Dessutom är det ett tydligt argument mot vårt allmänna cykeltekniknörderi när det går att hålla respektabla hastigheter på vad som i princip är en 45 kilos järnsäng med kilbultsvevar :-)
Aerodynamik, cykelvikt och rullmotstånd är uppenbarligen inte viktigt för kallegunnar ...

/s-o

Long John, ett minitest
s-o skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Oj - i runda slängar 12.5 h. Jag lyfter på
> > hatten.
>
> Fy fasen, det är så starkt att man blir
> mörkrädd. Dessutom är det ett tydligt argument
> mot vårt allmänna cykeltekniknörderi när det
> går att hålla respektabla hastigheter på vad
> som i princip är en 45 kilos järnsäng med
> kilbultsvevar :-)
> Aerodynamik, cykelvikt och rullmotstånd är
> uppenbarligen inte viktigt för kallegunnar ...
>
> /s-o

Det var ett konstigt resonemang. Samme cyklist hade förmodligen kapat en timme eller mer på tiden med en mer ändamålsenlig cykel. Ett landsvägsproffs hade sannolikt vunnit stort på lokala tempotävlingar här med en damcykel...

Long John, ett minitest
geologen skrev:
> Det var ett konstigt resonemang. Samme cyklist
> hade förmodligen kapat en timme eller mer på
> tiden med en mer ändamålsenlig cykel. Ett
> landsvägsproffs hade sannolikt vunnit stort på
> lokala tempotävlingar här med en damcykel...

Det var kanske inte så mycket menat som ett resonemang som berömmande ord, ungefär som att säga att Chuck Norris kan dividera med noll :-) Se även http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperbol

(För protokollet: Jag tror egentligen inte på fullaste allvar att Kallegunnar kan ignorera vare sig naturlagarna eller det lilla problemet att en Long John är ett djävla bojsänke jämfört med en modern racer. Tittar man på hans fjolårstid ser det ut som om årets cykelval "bara" har kostat honom runt tre och en halv timme vilket definitivt gör det här till en imponerande prestation i mina ögon.)

/s-o

Long John, ett minitest
s-o skrev:
> geologen skrev:
> -----
> Tittar man på hans fjolårstid
> ser det ut som om årets cykelval "bara" har
> kostat honom runt tre och en halv timme vilket
> definitivt gör det här till en imponerande
> prestation i mina ögon.)
>
> /s-o

Då, förra året altså, åkte Kalle Fixie! Dessutom åkte vi i en ganska liten grupp. Kalle skulle lätt gått med i Sub8, eller kanske Sub7:30 gänget i dag.

Men, jag tror någon sagt det förrut: "It's not about the bike" :)

Long John, ett minitest
Haha, det här var bara för skönt. Supertramp skämtade förra året om att åka runt med Alvedon-cyklar. Det här tar ju priset, mycket bra kört kallegunnar!

Long John, ett minitest
halloj
skojj att ni följde mig. Hade faktiskt inte en aning om hur lång tid det skulle ta då jag inte kört mer än ngra km på hojjen innan(på 5tillfällen). trodde verkligen att jag inte skulle klara 20 timmar. Var mycket lättare att klara av 9 timmar på fixie där jag bidrog till farten än att ta sig runt vättern på detta "bojsänke" tung hojj, hade ju 30kg extra att släpa på uppför och det märktes efter Jönköping då mina ben började bli sega, jäkligt sega.
Men hojjen rullade förvånansvärt bra på platten och framförallt utför(masskraft).....
lite blogg som sig bör :)
http://kallegunnar.blogspot.com/2010/06/min-varv-runt-vattern-pa-en-long-john.html

Tillbaka
Topp