Lönt att repa gammal Felt, eller dumpa?

Luke

Aktiv medlem
Jag släpade fram min gamla Felt i helgen. Mitt sista minne av den är att det plötsligt tog tvärstopp i pedalerna på vägen hem en gång, för fem-sex år sedan.
En kedjelänk hade brustit, fläkts ut och dragit med sig främre växelföraren på sin resa mot främre klingan.
Jag åtgärdade problemet genom att köpa en ny cykel vill jag minnas och sen dess har den samlat damm i förrådet. Men, nu slog det mig att den kanske kan tjänstgöra som höstpendlare så jag plockade fram den.

Men, är det lönt?
Vad tror ni det skulle gå på att få den körduglig, bara i materialkostnad?

Styrlagret glappar
Framdämparen verkar slut
Framväxeln skev
Vevpartiet saggat ihop, går knappt dra runt
Sadeln sprucken

Eller, ska jag lägga ut den i bytes/skänkes-tråden och ägna mig åt annat?

IMG_3005.JPG

IMG_3006.JPG

IMG_3007.JPG

IMG_3011.JPG

Senast ändrad:
Det behöver nog inte kosta särskilt mycket alls, beroende på hur man gör det.
Styrlagret är väl bara att försöka spänna till en början. Behöver det bytas är det inga dyra grejer.

Vet inte vad det är för en gaffel och hur den verkar "slut" men en service kan säkert ge en del om det är en gaffel som är värd att serva. Annars är det väl bara att byta den mot en begagnad stel gaffel för inga pengar alls (typ från yardsaletråden).

Framväxeln är väl bara att antingen kassera eller ersätta med nåt från yardsaletråden. Framväxlar är billigt nu.

Vevpartiet är det nog inget fel på tänker jag, snarare vevlagret och ett sånt är inte dyrt. Är två olika vevpartier på bild så jag vet inte vad du behöver för lager, men ett billigt shimanolager kostar väl knappt en hundring på nätet.

Sadeln sprucken: Skit i det (är väl cyklingsbar ändå) eller yardsaletråden.

Sen beror det väl på om du kan och vill fixa det själv också så klart. Ids du inte är det säkert bättre att låta nån annan pyssla med det.

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför har du bild på två vevpartier?

Alltid förvirrar det någon? :-)
Haha... ja vad fan, klickade visst lite fel. Fixar!!

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ska du ha den till?

Slaskcykel att träna på under vintern, dra till affären med.... pendla på...

Tillbaka
Topp