look vs CB

mango

Ny medlem
look vs CB
Tjena!

Förmodligen väcker jag ett gammalt ämne men jag gjorde en snabb efterforskning och hittade inte det svaret jag sökte...
Är det någon större skillnad på look 4x4 och eggbeater?? (de ser ju väldigt lika ut) Vet att eggbeatern finns i dyrare varianter men jag tänker på de billigare nu.

/Magnus

look vs CB
CB har tydligen någon fettnippel man kan använda vid service, det har inte Look, däremot så tar det mindre än fem min att serva Look pedalerna.
Tror inte att det är någon speciell skillnad. Jag läste någonstans att Look var gjorda för tyngre personer, därför köpte jag dom (90kg).
Vet inte om klossarna funkar mellan dom, man kan ju köpa klossar för båda, skiljer 40:- i pris på cyclecomponents, eller om det var cykloteket...

look vs CB
CB är orginalet. Look köpte rättigheterna att tillverka på licens.

Största skillnaden är väl hur man tar isär dom? och att CB har fettnippel som Johan skrev. Look klossar funkar till CB (jag kör så) och det borde fungera tvärt om.

Same same, but different...

look vs CB
Såvida inte konstruktionen har ändrats sedan jag köpte mina CB (2002, tror jag), så har CB en glidbussning närmast vevarmen, medan Look har ett nållager där.

/Dag

look vs CB
Lookpedalen väger några gram mer än motsvarande EB på grund av att de har ovanstående nållager som ska vara mer hållbart än EB glidbussning.

Tillbaka
Topp