löpare mot mtb, utmaningen!

mcperand sa:
Fast ganska snart dök påståendet upp att ingen kunde springa så fort som en cyklist (om jag får parafrasera lite), och i komplementet till ingen finns TG med, så även om inte TG ingår i TS grundpremiss så försköts diskussionen ganska snabbt.

Och i komplementet till en cyklist finns Nino med :)
För övrigt tror jag som GöranS att löpare generellt springer snabbare än vad cyklister gör :)

Men om man har en
rb1.jpg

eller en?
rb2.jpg

Vad räknas det som då?

Haha, I stand corrected. En man i absoluta världseliten i orientering kommer nog vara snabbare än de allra flesta cyklister om det blir knepigt. Det ÄR rätt häftigt när riktiga orienterare korsar ett motionsspår och tar dropp på 1-1.5m utan att ens kolla ner ...

Låt mig sammanfatta, när terrängen blir så stökig så att cyklisten blir långsammare än löparen så är löparen snabbare?

Då har jag iaf halva svaret. Sträckan från parkeringen vid Svens altare till Svanesund tog mig 3h 10min inklusive två stopp för frukost och fika. Frukosten var planerad, men fika var bonus. Stigen passerar ett bageri. Inget fik, men när jag frågade om kaffe så slog de på en kanna till bullen!

3216F541-449A-4C28-B97A-63C8DAAF3304.jpeg

Stora delar är fina att cykla, men man får verkligen öva på olika sorters övergångar över stängsel.

Några kilometer innan Svanesund finns en sträcka med magisk hällsurfning - fantastiskt!

Jonas_L sa:
Då har jag iaf halva svaret. Sträckan från parkeringen vid Svens altare till Svanesund tog mig 3h 10min inklusive två stopp för frukost och fika. Frukosten var planerad, men fika var bonus. Stigen passerar ett bageri. Inget fik, men när jag frågade om kaffe så slog de på en kanna till bullen!

Parkering förbjuden, enligt skylten.

ForesterGuy sa:
Jonas_L sa:

Parkering förbjuden, enligt skylten.

Men inte stoppförbud.

thomalin sa:
När jag var som bäst som löpare så sprang jag två mil snabbare i terräng än på asfalt, När det gäller löpning vs mtb så sprang jag Lidas korta mtb -bana snabbare än jag cyklade. Den långa banan vann mtb med 20-30sek pga att den innehåller lite grusväg.

Så.. Jag tror att grusvägens längd avgör. Ju mer teknisk, desto mer fördel löpare.

Hur lyckas du med konststycket att springa snabbare i terräng än på asfalt? Du kan vara ensam i världen om det :-)

Till trådskaparen; jämförelsen haltar ju en del iochmed att fysiska kapaciteten på individerna är så skild, så det är ju inte direkt en rättvis jämförelse. Skulle de ha samma kapacitet så är det ett givet svar, och jag tror fortfarande att MTBn vinner.

Husabuse sa:
...en riktigt snabb och uthållig, men dödlig inte-Jonas-Buud-löpare kanske kan ligga runt låga 4 min/km i terräng om det är 30 km.
Så, räkna med 14-15 km/h i snitt om det är en riktig hårding (men inte Jonas Buud xD ) - kanske ned mot 12-13 om det är en mer normal löpare.

/J

Eller ännu snabbare än Buud om det stökar till lite. Buud är snabb, men inte i närheten av de snabbaste i Sverige i lite mer stökig terräng på 30km.

//J

Tillbaka
Topp