Löparknä, tips på cykelrelaterade justeringar.

Juhlin

Aktiv medlem
Jag är ingen löpare och har aldrig varit, faktum är att om någon ber mig löpa springer jag åt motsatt håll.
Men jag har tydligen dragit på mig löparknä(n).

Från att problemen började efter en 10mila tur har jag bytt från SPD till Time pedaler, om det har någon påverkan återstår väl att se.
Fått lite övningar från fysioterapeuten.
Planerar att boka in en bikefit.

Även om större delen av tiden spenderas på mtb, så blir det sannolikt fler varv på vevpartiet sittandes på bockstyrecykeln.

Är det någon som gått igenom något liknande och har några uppslag på vad jag skulle kunna justera på båda cyklarna för att avlasta?

Personlig/Anekdotisk erfarenhet: jag hade löpknäsproblematik uppkommet i tid med en markant ökad cykling (Korrelation/kausalitet? Ingen aning). Problemet försvann när jag flyttade in spd-klosarna maximalt (dvs. flyttade ut foten jämfört med pedalen), samt vred dem ordentligt så att jag blev mindre kobent på cykeln.

Jag testade att flytta spd-klossarna en gång och drog på mig ett smärtsamt cykelknä. Löpning gick bra men inte cykling. Ett par mycket smärtsamma massagepass senare (nån muskel från höften som fått kompensera för klossarnas nya placering), och tillbakaflyttning av klossarna, var jag på banan igen.

Tillbaka
Topp