Lopp i regn

westeras

Ny medlem
Lopp i regn
Engelbrektsturen på söndag ser ut att bli en rejäl blöt historia redan från start och frågan är hur f.n man ska klä sig. Har inte kört så många lopp och definitivt inte i ösregn, på sin höjd har det duggregnat. Men oddsen för det denna sommar är tämligen dåliga
Kör ni på som det vore högsommar i tröja och kortbyxor eller på med galonstället och blir lika blöta innifrån av svett som av regnet ;-)

Lopp i regn
Det misstaget 90% gör är att klä på sig för mycket. Adrenalin och hög puls håller dig varm i ösregn om det är över +10. Använd klistrig olja på kedjan så den håller sig fräsch och se över att du gått över cykeln väl innan. I övrigt är det bara att älska dåligt väder, dina konkurrenter gör inte det så redan där har du vunnit mentalt.

Lopp i regn
Se till att inte frysa? Blöt blir man ändå, men att bli för kall om fötter eller frysa är typiskt dåligt för prestationen och förstör nöjet. Vinterskor och lösärmar kanske? För att inte bli för varm, men ändå slippa frysa om delar. Lösärmarna går ju krulla ihop också om du blir för varm.

Assaver för att slippa få sandpapper i brallorna?

Heltäta regnkläder under prestation har jag aldrig förstått mig på.

Senast ändrad:
Lopp i regn
Oomph skrev:
-------------------------------------------------------
> Merinoull är bra, värmer även om du blir blöt.

Ja, själv kör jag bara med det när det är kallare. Sommartid föredrar jag vanliga syntetfiberkläder, meeeennn man fryser ju olika lätt så den enes sanning är inte per automatik sant för någon annan.

Lopp i regn
Ullstrumpor gillar jag som lätt blir kall om fötterna även vid 20 plusgrader.

Vindvästen åker med om det är risk för regn, tycker den gör den lilla skillnaden som kan behövas.

Lopp i regn
korta byxor och kortärmad tröja med vindväst utanpå tycker jag är skönt när det regnar på sommaren. Regnar det riktigt mycket är det fint med ett par vattenavstötande shorts utanpå bibsen, så blir det inte så blött i blöjan.

Lopp i regn
I 15 grader och regn (som prognosen säger) kommer i vart fall jag att köra med samma kläder som vanligt, kortbyxor och kortärmat. Blöt blir man ändå, och hålla värmen på MTB i såna temperaturer är inga problem bara man fortsätter trampa.

Lopp i regn
Kortbyxor och kortärmat vid temp över +10. Möjligen en väst eller vindjacka i bakfickan ifall det blir ofrivilligt stopp nånstans. Värmande liniment på benen kan hjälpa till i startfållan och de första minutrarna.

Lopp i regn
Engelbrektsturen verkar för tillfället bli helt otroligt våt, dock inte alltför kall, kring 14-17 grader. Jag kommer cykla i korta bibs, lång tunn underställströja och kort cykeltröja ovanpå. Långfingrade handskar. Är du rädd att bli våt om fötterna så kan du ha skoöverdrag. Men det beror lite på vilket tempo du cyklar i: Är du lite längre bak i fältet så kanske du får gå när det blir stockning och du kanske planerar att stanna i depåer? Då kan du börja frysa när pulsen går ner. Så kanske även benvärmare?

Lopp i regn
grump skrev:
> Värmande liniment på benen kan hjälpa till i
> startfållan och de första minutrarna.

Är det inte bättre att tex hålla sig torr och värma upp ordentligt i startfållan?
Värmande liniment borde väl rimligtvis ha en negativ effekt över lite längre tid om det är kallt ute eftersom det ökar blodgenomströmningen i ytliga blodkärl?

Lopp i regn
eketjall skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Värmande liniment på benen kan hjälpa till i
> > startfållan och de första minutrarna.
>
> Är det inte bättre att tex hålla sig torr och
> värma upp ordentligt i startfållan?
> Värmande liniment borde väl rimligtvis ha en
> negativ effekt över lite längre tid om det är
> kallt ute eftersom det ökar blodgenomströmningen
> i ytliga blodkärl?

Tja du. Inte vad jag och en del andra märkt av iaf. Efter ett tag svettas linimentet bort så borde det väl inte vara några problem?

Lopp i regn
Ja, alltså det där tycker jag med är ett problem.. Körde E turen för ett par tre fyra veckor sedan för att få ut ett höjddiagram att lägga ut på hemsidan. Prognosen såg minst sagt mörk ut.. Det var regn konstant från start till mål och enligt min garmin medeltemp på 6.6.. Hade på mig shorts och vanlig tröjja, plus en craft jacka och långa handskar.. Höll på att frysa ihjäl! Har aldrig vart så kall och krampanfallen avlöste varandra.. :) så om det är 6.6 grader och regn klä er inte så som jag gjorde..

Lopp i regn
Mycket är ju beroende på hur många grader det är, nu kör jag mest LVG, men som andra redan skrivit så; ullplagg (undertröja+armvärmare och strumpor), assaver, cykelkeps ( ;-) ). Skoskydd kan funka.

Håll tillräckligt hög puls för att värma kroppen och ha med energi och vätska för att kunna hålla den uppe.

God tur! :-)

Lopp i regn
grump skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > grump skrev:
> >
>
> > -----
> > > Värmande liniment på benen kan hjälpa till
> i
> > > startfållan och de första minutrarna.
> >
> > Är det inte bättre att tex hålla sig torr
> och
> > värma upp ordentligt i startfållan?
> > Värmande liniment borde väl rimligtvis ha en
> > negativ effekt över lite längre tid om det
> är
> > kallt ute eftersom det ökar
> blodgenomströmningen
> > i ytliga blodkärl?
>
> Tja du. Inte vad jag och en del andra märkt av
> iaf. Efter ett tag svettas linimentet bort så
> borde det väl inte vara några problem?

Ok, för mig är dock lukten ett problem. Folk som använder parfym som något slags substitut för tvål och vatten är inte någon höjdare att ens möta på gatan. De som använder starkt luktande liniment är 5ggr värre.

Tillbaka
Topp