Loppisfynd (?), Monark Blå blixten!

Speedster

Aktiv medlem
Nyss hemkommen från sommarstugan så tänkte jag visa lite bilder på semesterns loppisfynd (för dom kan inte vara helt vanliga?).
Jag hade med mig cykelstället för jag skulle köra i Höga kusten Bikepark vilket vilket var tur! Jag plockade med stället när vi skulle åka och fiska för man vet aldrig vad man hittar på loppisarna och jag blev varm i hjärtat när jag såg denna klenod stå i ett hörn hos en loppishandlare som vi besökt varje år dom senaste 5-6 åren. Den verkar ha kvar det mesta i originalutrustningsväg. Den hade också ett par fula drickahållare, pumphållare, lamphållare och reflexer fasttejpade på ramen vilket gjorde att den inte såg så vacker ut...
Jag slog till derikt och när jag sa att jag skulle ha den så började gubben plocka fram "lite" delar som han tyckte att jag skulle få med, det var bla en tidstypisk pump med hållare, två drevsatser bak, extra kompletta bromsar, sadelväska, 10 uppsättningar däck m.m.
När jag kom hem så plockade jag snabbt av allt skrot som satt på den och tog en 5 mil lång testsväng, allt fungerade kanon! Inget glapp ngn stans och knarrandet från bakhjulsnavet vid frirull klingar hantverk :o)

Det käns som man gjorde ett fynd när till och med sadeln var original. Det som behöver bytas är bromshandtagen som saknar "gummit", ngn som har ett par liggandes?

Så här såg den ut efter en första sväng med putstrasan, blir nog ett par putsrundor till. Färgen är lite sliten efter drickahållare m.m. men endå helt ok:

DSC_5026_PS.jpg ht=468

DSC_5027_PS.jpg ht=725

DSC_5028_PS.jpg ht=460

DSC_5029_PS.jpg ht=513

DSC_5030_PS.jpg ht=512

DSC_5035_PS.jpg ht=725

DSC_5039_PS.jpg ht=725

DSC_5041_PS.jpg ht=544

Inga skarvhylsor ngn stans utan alla skarvar är lödda med runda fina skarvar.
DSC_5044_PS.jpg ht=470

DSC_5046_PS.jpg ht=725

Lite reklam och info om cykeln, den måste vari bra dyr på 50-talet. 454:- var nog en ansenlig summa pengar.

blablixten.jpg ht=411

blablixten2.jpg ht=450

Senast redigerad av en moderator:
Åh, jag får ju ståpäls. Va fin!
Såntdär gummi finns nog lite varstans i välsorterade cykelbutiker, eller Gamla Stans Cykel.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> fan, nu är jag både arg och avundsjuk.

Men 700 var väl vad du pyntade för din DeRosa? Fast inte SEK då :oD

Johan A skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fan, nu är jag både arg och avundsjuk.
>
> Men 700 var väl vad du pyntade för din DeRosa?
> Fast inte SEK då :oD

Mrksuggejakten_060723_020.jpg ht=544

Tack för alla snälla kommentarer och nej, ni behöver inte skicka al qaida på mig för det kommer inte bli ngn fixie. Denna ska bevaras, ska försöka få den i så bra originalskick som möjligt, men den ska också användas så mkt som möjligt :o)

Jag glömde skriva att loppisgubben som jag köpte den av hade cyklat Vätternrundan med den 17 gånger(!) så han hade en ganska starka känslomässiga band till den men eftersom han flyttat till norrland med mestadels grusvägar så var det dags att sälja.

Så här såg den ut när jag jag hämtade den:

DSC_4963_PS.jpg ht=489

DSC_4964_PS.jpg ht=725

Hej
Jag har en likadan fast det är simplex växlar på min och smidda vevarmar, kan du inte skicka ett par bilder på hur vevaxelpartiet ser vid vevlagerhylsan på din, jag skulle vilja byta ut mitt vevparti och det vore himla bra att se hur det ser ut på din.

Grattis till fyndet, jättekul att en sådan cykel blir bevarad!

Fast jag kan tänka mig att bli lite sur för att du tog bort Vätternklibborna, det är faktiskt en del av cykelns historia.

Speedster skrev:
> Det som behöver bytas
> är bromshandtagen som saknar "gummit", ngn som
> har ett par liggandes?

Kolla med Veloform. Anders har kontakter med en del leverantörer av äldre prylar. Eller kolla med Cykelhistoriska. Jungmarks är en annan möjlighet. Eller ring runt till dom gamla cykelhandlarna som varit med ett tag. Det finns oanade resurser i deras gömmor...

http://veloform.se/
http://www.cykelhistoriska.se/
http://www.infodirekt.se/item/159090

Till mitt försvar kan jag säga att dekalerna inte var speciellt fina då dom blekts och nästan ramlat av för att sedan tejpats fast
med eltejp...

Tack för tipsen ang bromshandtagen!

//edit läste inte tråden ordentligt :D

Snygg cykel. Jag hade någotliknande fast min var i mycket sämre skick.

Senast redigerad av en moderator:
Jätte fin cykel. Jeg er fra Danmark og min far på 79 år havde netop den model. Jeg søker en model magen til som jeg vil restaurere til honom når han bliver 80 år. Jeg hører gerne om nogen har en til salg. / Peter

Tillbaka
Topp