Lös kassett

Lös kassett
Jag har upptäckt att kassetten på min ganska nya MTB sitter lite löst. Den rör sig axeiellt ca 3 mm. Egentligen är det inget jättestort problem då det går att cykla, men på lägsta växeln knäpper och knakar det en del. Min fråga är alltså om det ska vara så att kassetten ska kunna röra sig en aningen och det hela handlar om att justera bakväxeln, eller ska jag kontakta affären där jag köpte cykeln och be dom ordna till det?

/Jeppe

Lös kassett
Det kan vara så att låsringen inte är åtdragen ordentligt, kassetten hålls på plats med en låsring som du behöver en speciell hylsa för att dra åt.
fr52.jpg ht=341

Åk tillbaka och be handlaren dra åt ordentligt.

(eller så köper du en sådan hylsa, så kan du göra det själv)
Hylsan behöver du när du vill ta bort kassetten vid rengöring mm.
http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...Ref=&artgrp=601&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Senast ändrad:
Lös kassett
Hej,

Troligen är det låsringen som behöver dras åt enligt föregående postning men det kan även vara bodyn som inte sitter fast ordentligt eller så har bodyn rasat helt och delat på sig. Jag har varit med om samtliga av dessa fall. Lös body är lurigast eftersom du inte märker något när du känner på kransen om du inte dra ut den. Problemen kommer i stället när du kör.

Edit: Om bodyn sitter lös tar du loss kransen och lagret, sedan drar du åt med en den största insexen du har, 8mm tror jag.

Hälsningar,

Pasi

Senast redigerad av en moderator:
Lös kassett
GT/GIANT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kan vara stor risk att det saknas en liten
> distans mellan kassetten och Bodyn.
> Om kassetten glappar så mycket som 3 mm så
> låter det som detta.
>
>
> Markus

Det gäller om det är en 8-delad, eller? Nyfiken om det ibland används distans till 9-delad.

Lös kassett
Tack för alla snabba svar.

Kassetten är 9-delad. Återkommer med vilka hjul jag har. Jag har ingen aning. Hittils har jag bara cyklat, men nu får jag tydligen lära mig mecka också...

Lös kassett
TigerMale skrev:
> mavic-hjul brukar ha en distans av aluminium. vad
> har trådstartaren för hjul?

Det låter bekant. Har nog distans på mina Crossland och dom är 9-delade(kassetten).

Lös kassett
PeaceDog skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mavic-hjul brukar ha en distans av aluminium.
> vad
> > har trådstartaren för hjul?
>
>
> Det låter bekant. Har nog distans på mina
> Crossland och dom är 9-delade(kassetten).

just:)

när jag köpte crossland bak, trodde jag att distansen var nåt skräp, och slängde den, inge bra. det hela slutade med en tråd här och en plastdistans från en billig deore-kassett som ersättare för mavic's aluminium-ring, funkar perfa(Y)

Lös kassett
Jag köpte en kassett som var 0,4 mm smalare än den som satt på innan,
detta var tillräckligt för att inte kunna dra åt låsmuttern.
Troligen inte detta problem i ditt fall.

Lös kassett
PeaceDog skrev:

> Det gäller om det är en 8-delad, eller? Nyfiken
> om det ibland används distans till 9-delad.

Jag har distans på mina Easton- och FFWD-hjul till 10-delade Shimanokassetter så det förekommer till 10-delat också.

Lös kassett
Java-Jeppe skrev:
> 39c
> Japp, jag har tydligen Mavic-hjul. Så distansen
> har kanske funnits där men är nu borta. Jag får
> försöka ersätta den.
>
> Tack för hjälpen alla.

lär ju gå att klippa till nåt av en petflaska/musmatta eller va som helst,eller kanske du kan hitta nån o-ring nånstans av rätt storlek. den ska ju sitta längst in så den kommer ju inte att synas heller;)

Tillbaka
Topp