Lösa växelnav

Knutsberg

Medlem
Lösa växelnav
Hej
Nykomling här..
Har en 8-växlad Frappé city/sport. Märkte idag att växel 7 och 8 betedde sig lite konstigt. Kändes som att 7:an ibland kuggade över och 8:ans kom det missljud ifrån. När jag kände på de två dreven, var de lite lösa.. är det nåt jag kan fixa själv?
FInns säkert garanti kvar men har inte tid med långdragna garantiaffärer när jag behöver mil till Vätternrundan 😁
Bifogar 2 bilder för kännedom.
1000020040.webp
1000020039.webp

Lösa växelnav
du kan ju prova skruva åt kassetten med hjälp av dess fästring. du behöver en speciell hylsa som finns på t ex biltema och jula. dock är det nog mindre sannolikt att det är ditt egentliga problem...

annat värt att kolla upp är eventuellt slitage eller sneda tänder på de minsta dreven, att du inte bytt till ny kedja utan att byta eller renovera kassetten, att växelns ändlägen och spänning är korrekt inställda, att växelvajern inte är knäckt, kärvar eller är på väg att gå av, att växeln inte har smuts i sin mekanism som hindrar den att röra sig normalt.

typ.

slamkrypare är om hjulet inte sitter rakt i gaffeln, b-skruvens inställning, eller om växekörat blivit snett. sistnämnda drabbar dock oftast mellersta växlarna.

det enklaste för dig om du nu är novis är att med din cykel närma dig någon som kan. försök gärna vara med för att se och lära;)

Tillbaka
Topp