Lösning för fattig student ( fixa byxorna )

jthuress

Ny medlem
Dum som jag var så lade jag inte till lite extra dagen då jag köpte mina första byxor. Utan gick kanske mest på priset. Detta resulterade i att jag kanske inte fick så bra byxor....

I år skulle jag vilja köpa nya med riktigt go och härlig "blöja", men pengarna finns tyvärr inte till detta då man studerar. Då slog mig tanken ( dum tanke kanske... ) att man kanske kunde modifiera de byxor man har idag. Alltså komplettera blöjan med något mjukt material som är bra dämpning på. Då kunde man kanske ta något bra material och klippa ut en fin bit som passar ens blöja ( och röv...) sen textillim...och vips... ny härlig dämpning för röva...

Vad tror ni ? Bita ihop istället ?! Aldrig i livet...har en röv som en överkänslig prinsessa.... :-)

Nä, tror inte på lim, det är inte tjockleken på blöjan det hänger på! Har du problem blir det nog till att byta bralla eller tro på att du blir härdad!

Gör så här, 1) köp ett par dyra med bra cykelbyxor 2) ät nudlar 3) inse att du har ett par bra byxor och samtidigt tappat vikt så du är snabbare uppför. Win win brukar jag kalla det.

Nej men på riktigt, snika inte på byxorna du får ju ett vettigt par för runt 800 (jag älskar mina Pearl Izumi).

möjligen skulle det funka att köpa en stoppad kalsong och ha under, men risk för skavsår då om det blir fel med sömmar, t.ex.

Det är mycket man kan spara på när det gäller cykel, men tyvärr inte på byxorna (och skorna). Köp det bästa med en gång dvs. Assos T Fl 13 S5 (eller möjligen T Fl Mille). Köp två med en gång så har du alltid en som är ren. Dom är dyra så det svider, men du får toppmodellen för ca 270$ på ebay. Så svider det inte i baken och du kan sitta som en prins (eller snarare prinsessa) på dom hårdaste kolfibersadlarna. Dom varar dessutom helt till du har betalat ner alla studeiskulder så dom blir kanske inte så dyra i längden i alla fall.

Skall du spara pengar så skall du köpa begagnad cykel och delar på nätet, köpa sportsglasögon på Biltema för 59 kr och köpa Magicshine cykelbelysning från Kina för mindre än 20% jämfört med den motsvarande Europeiska...

Till Bert: kalsonger och cykelbyxor skall inte blandas ihop! (i så fall är det bäst att ha dom utanpå bibsen!).

Man behöver inte köpa Assos för att få bra cykelbyxor. T.ex. Giordana (som är ett märke som vissa älskar och andra tycker fel) har ofta likadan blöja i olika byxmodeller. Så köper du t.ex. ett par Giordana Silverline så får du - beroende på årsmodell och sånt - troligtvis samma blöja som de dyrare.

Ett annat tips på förmånligt och bra är DHB från wiggle.

Som ni förstår är jag fruktansvärt känslig i röven....pinsamt värre. Har testat olika salar men det går bara inte. Eller går och går...det är långt ifrån skönt. Kan man verkligen få riktigt bra yxor för 800:- ?! Is är det inte omöjligt att sådana införskaffas. Det finns definitivt inte utrymme för 1500-2000:- för byxorna iaf.....

ErikGBL skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är mycket man kan spara på när det gäller
> cykel, men tyvärr inte på byxorna (och skorna).
> Köp det bästa med en gång dvs. Assos T Fl 13 S5
> (eller möjligen T Fl Mille). Köp två med en
> gång så har du alltid en som är ren. Dom är
> dyra så det svider, men du får toppmodellen för
> ca 270$ på ebay. Så svider det inte i baken och
> du kan sitta som en prins (eller snarare
> prinsessa) på dom hårdaste kolfibersadlarna. Dom
> varar dessutom helt till du har betalat ner alla
> studeiskulder så dom blir kanske inte så dyra i
> längden i alla fall.
>
> Skall du spara pengar så skall du köpa begagnad
> cykel och delar på nätet, köpa sportsglasögon
> på Biltema för 59 kr och köpa Magicshine
> cykelbelysning från Kina för mindre än 20%
> jämfört med den motsvarande Europeiska...
>
> Till Bert: kalsonger och cykelbyxor skall inte
> blandas ihop! (i så fall är det bäst att ha dom
> utanpå bibsen!).

bra tips hörredu, men jag tror inte du förstår/glömt vad det innebär att vara student...

prova dessa jt, billiga och enligt några jag pratat med ska dom funka helt okej.

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=4642&grp=161706

går ju inte o jämföra med assos givetvis men jag åker shimano byxor o har strippad sadel, är själv sugen på att prova den billiga varianten.

jthuress skrev:
> Som ni förstår är jag fruktansvärt känslig i
> röven....pinsamt värre. Har testat olika salar
> men det går bara inte. Eller går och går...det
> är långt ifrån skönt. Kan man verkligen få
> riktigt bra yxor för 800:- ?! Is är det inte
> omöjligt att sådana införskaffas. Det finns
> definitivt inte utrymme för 1500-2000:- för
> byxorna iaf.....

Som svar på din fråga: JA! Jag har förvisso inte testas Asssos än men jag är helnöjd med mina Pearl, även riktigt nöjd med ett par Adidas som dog av utslitning. Gore tyckte jag var sådär annars kör jag i Parentini (sammma prisklass) som jag tycker är sämre.

http://cyclecomponents.com/cgi-bin/...f=&artgrp=1142&visa=33-62&Sort=Beskr&Visn=Std ?

Jag skulle iofs gå till en butik och prova men vårmodellerna har väl inte riktigt kommit än.

jthuress skrev:
> Som ni förstår är jag fruktansvärt känslig i
> röven....pinsamt värre. Har testat olika salar
> men det går bara inte. Eller går och går...det
> är långt ifrån skönt. Kan man verkligen få
> riktigt bra yxor för 800:- ?! Is är det inte
> omöjligt att sådana införskaffas. Det finns
> definitivt inte utrymme för 1500-2000:- för
> byxorna iaf.....

Passa också på att köpa så kallad chamois creme när du är på gång. Väl investerade pengar.

Giordana Silverline Bibs får du för ca 55 € från Rose. Kör själv med en Giordana modell som jag glömt namnet på som kostar kring 75 €. Mycket bra byxa.

Tenax heter modellen. Kom på det nu.

Sen andra självklarheter: inga kalsonger under cykelbyxorna och ställ in sadeln rätt.

Chammy butter/creme/vafanmannudöperdettilldenhärveckan har jag aldrig förstått mig på. Inte ens när jag kör flera dagar i rad använder jag sånt. Men jag kanske har en betonghäck istället...

kalsongtipset var ju ett svar på frågan om det går att modifiera "blöjan" i st f att köpa nytt. det är inte alls säkert att det funkar så dåligt, t.ex. crafts stoppade "bike boxer" har en väldigt fin passform.

Mitt tips: Gillar verkligen newline med hängslen. Så sköna och ventilerande. Går ju att prova på teamsport och kostar dryga 500 (har jag för mig).

Tigerbalsam?
Nä men seriöst, varför har ni så förbannat obekväma sadlar?
Nu för tiden står jag mest o cyklar(i skogen) men när jag var liten så hade jag aldrig ngra problem med att cykla fram o tillbaka till skolan (ca 3 mil) i kallingar och jeans på min fulldämpade stålram.. De nötte ioförsej på mina jeans som kostade way mer än era cykelbyxor =/

Vore ioförsej kul o testa cykelbyxor

Muts skrev:
> Tigerbalsam?
> Nä men seriöst, varför har ni så förbannat
> obekväma sadlar?

Har testat en del olika sadlar, men har inte funnit någon som passat.

> Nu för tiden står jag mest o cyklar(i skogen)

I skogen är det inga problem. Där sitter man inte länge i sadeln. Problemet blir på landsväg, elelr kasnke speciellt när jag sitter och tränar på trainern.

> men när jag var liten så hade jag aldrig ngra
> problem med att cykla fram o tillbaka till skolan
> (ca 3 mil) i kallingar och jeans på min
> fulldämpade stålram.. De nötte ioförsej på
> mina jeans som kostade way mer än era cykelbyxor
> =/

Jaha....kul att du har råd att slita ut dyra jeans. Blir dock inte imponerad av det om det var meningen med den kommentaren.

>
> Vore ioförsej kul o testa cykelbyxor

Gör du det.

Köpte ett par Mybike på bikepro i Malmö, korta med hängslen. Har kört två vätternrundor med dem och tränat inför rundorna, de är fortfarande i nyskick och har inte märkt någon försämring i blöjans kvalitet. Tror de kostade 550 kr.

Har också grymma bakproblem på trainern. De nya brallorna gav mig väl 15 minuter extra men klarar ändå inte mer än 60 minuter.

> men när jag var liten så hade jag aldrig ngra
> problem med att cykla fram o tillbaka till skolan
> (ca 3 mil) i kallingar och jeans på min
> fulldämpade stålram.. De nötte ioförsej på
> mina jeans som kostade way mer än era cykelbyxor
> =/

"Jaha....kul att du har råd att slita ut dyra jeans. Blir dock inte imponerad av det om det var meningen med den kommentaren. "

Nä, gick i skolan, "pappa betalar"
Poängen var att jag satt fram och tillbaka och hade aldrig en tendens till skavsår, därför jag tänkte om barnsadlarna(som är mjukare, bredare=skönare) kanske faktiskt vore ngt att testa vidare på.. För jag tycker de verkar som om desto dyrare sadeln är, desto lättare, mindre o obekvämare dom blir, så måste man kompensera de med blöja = så torskar man vikten man vunnit ändå`?
Vet att den här iden är dömd men varför är de så? Har det med att mer vältränade cyklister har så förbannat feta ben så dom skaver i varandra när dom trampar(närmast sadeln) så dom måste ja en sån förbannat smal sadel?

Babbel babbel, ville bara förklara tanken jag hade

"Vältränade cykliser" är ute och cyklar betydligt längre än vad det tar att cykla till skolan. Prova jeans och din mjuka sadel på en heldagstur så får vi se hur det känns.

Senast redigerad av en moderator:
Vic skrev:
> "Vältränade cykliser" är ute och cyklar
> betydligt längre än vad det tar att cykla till
> skolan. Prova jeans och din mjuka sadel på en
> heldagstur så får vi se hur det känns.

Är det förrakt jag anar?

Visar Muts förakt i sitt inlägg om ömhudade cyklister? Ja, troligen :-)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp