ingalls skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör med ett sådant här:
>
>
http://www.sweatgutr.com/
>
> Funkar riktigt bra. Man blir lite blöt om öronen
> istället :)
Okej, testkorningen avslutad.
Testobjekt: Sweat Gutter se ovan.
Dag: I dag
Plats: Frankrike, (tyvarr Happy icke PK, fan dom har ju bade atombomber och torterat algerier, ne bara svenskarna ar felfria ;))
Stracka: 165km
Temp ute: +30
Hojdmeter: Inte manga, cyklat vid en flod och ett hav.
Tid: 6,5h med stopp
Rullsnitt: 32 c:a, fortare kan man ju inte cykla.
Skallig testperson: Ja
Svettmangd: ymnig, voluminos, jisses amalia, dock ej uppmatt men kravde 6 liter vatten och en hel del vin mousseux for att kompensera.
Salunda, en optimal dag att testa denna larviga pryl.
Verdict:
En amerikansk hangranna i silikon, hur kan man ga pa den enkla, var forsta tanken. Men nu hade jag gjort just det. Jag drog dock med tvekan ivag vid 9 tiden, of course med kepan i ryggfickan, man ar ju inte dum heller. Lite kanske men inte jattedum.
Men milen rullade pa och jag blev forvanad att den funkade sa bra trots nerdvarningen. Silikonet smiter at mot pannan och hindrar riktigt effektivt svetten att rinna ner i ogonen. Nastan all svett rann ut pa sidorna, inget alls kom in i oronen. Sen var ju svettmangden enorm sa ett par ganger (2-3 ggr) rann det faktiskt ner i ogonen och sved utav h-e. Fick t.o.m. stanna och torka av mig en gang. Fordelen var dock att det torkade upp snabbt eftersom inget tyg sog upp svetten. Kepsen anvande jag inte alls i dag.
Fler fordelar:
+ Enkel
+ Mycket effektiv, kanske till 95%
+ Kanns knappt
- Inte 100% effektiv
- kan ev vara lite kort ranna om man har riktigt stort huvud eller langt mellan ogonen
Priset 200 spann, helt ok tycker jag, gruppkop kan kanske ge rabatt.
Skulle inte forvana mig om nan cykeltidning, av alla myriader som finns darute, skulle ge produkten Editors choice...
Jag ger produkten 8,5 ekernipplar av 10.