Lösning på irriterande svett i ögonen?

Nagot sant kanske kan vara bra, man kan pa ett effektivt satt forma ogonbrynet till en val fungerande dranering.... Just den har modellen styr 73% av svetten ner pa nasryggen och resterand 17% till sidorna av ansiktet

Bilagor

• russian-unibrow.jpg
    russian-unibrow.jpg
    64.6 KB · Besök: 70
ingalls skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör med ett sådant här:
>
> http://www.sweatgutr.com/
>
> Funkar riktigt bra. Man blir lite blöt om öronen
> istället :)

Okej, testkorningen avslutad.
Testobjekt: Sweat Gutter se ovan.
Dag: I dag
Plats: Frankrike, (tyvarr Happy icke PK, fan dom har ju bade atombomber och torterat algerier, ne bara svenskarna ar felfria ;))
Stracka: 165km
Temp ute: +30
Hojdmeter: Inte manga, cyklat vid en flod och ett hav.
Tid: 6,5h med stopp
Rullsnitt: 32 c:a, fortare kan man ju inte cykla.
Skallig testperson: Ja
Svettmangd: ymnig, voluminos, jisses amalia, dock ej uppmatt men kravde 6 liter vatten och en hel del vin mousseux for att kompensera.

Salunda, en optimal dag att testa denna larviga pryl.

Verdict:
En amerikansk hangranna i silikon, hur kan man ga pa den enkla, var forsta tanken. Men nu hade jag gjort just det. Jag drog dock med tvekan ivag vid 9 tiden, of course med kepan i ryggfickan, man ar ju inte dum heller. Lite kanske men inte jattedum.
Men milen rullade pa och jag blev forvanad att den funkade sa bra trots nerdvarningen. Silikonet smiter at mot pannan och hindrar riktigt effektivt svetten att rinna ner i ogonen. Nastan all svett rann ut pa sidorna, inget alls kom in i oronen. Sen var ju svettmangden enorm sa ett par ganger (2-3 ggr) rann det faktiskt ner i ogonen och sved utav h-e. Fick t.o.m. stanna och torka av mig en gang. Fordelen var dock att det torkade upp snabbt eftersom inget tyg sog upp svetten. Kepsen anvande jag inte alls i dag.
Fler fordelar:

+ Enkel
+ Mycket effektiv, kanske till 95%
+ Kanns knappt

- Inte 100% effektiv
- kan ev vara lite kort ranna om man har riktigt stort huvud eller langt mellan ogonen

Priset 200 spann, helt ok tycker jag, gruppkop kan kanske ge rabatt.

Skulle inte forvana mig om nan cykeltidning, av alla myriader som finns darute, skulle ge produkten Editors choice...

Jag ger produkten 8,5 ekernipplar av 10.

Senast ändrad:
barkan80 skrev:
> Nagot sant kanske kan vara bra, man kan pa ett
> effektivt satt forma ogonbrynet till en val
> fungerande dranering.... Just den har modellen
> styr 73% av svetten ner pa nasryggen och resterand
> 17% till sidorna av ansiktet

Men de sista tio procenten då? Vart tar de vägen?

Ha ha jaklar, jag som trodde ryssarna hade kommit pa den ultimata svett rannan! Dom procenten lar ju komma i ogonen, det ar fan omojligt det har ;). Kanska skulle ga att losa med ett par sanna av god kvalitet?:

Loose-Button-Holiday-Edition-Luxe-Box-657.jpg

Finns i bade stal, alu, titan och kolfiber beroend pa vilken typ av prestanda man ar ute efter, limmas smidigt fast med PL400 for ett permanent resultat...

Ahem, backar lite ang sweatgutr, tog 1200 höjdmeter en annan dag och det gick för sakta för att hängrännan skulle funka tyvärr. Kepan åkte på igen....

Testade Sweat GUTR idag, och nog fungerade den. Klart mindre svett på
insidan av glasögonen och inte minst i ögonen än vad jag brukar få.
Fast passform, komfort och detaljkvalitet känns inte helt hundra.

/N

Tycker keps funkar utmärkt utom möjligen i riktigt varmt väder i långa backar som är så branta att man ligger och harvar på ensiffrigt antal km/h trots att man tar i. Då verkar svetten å andra sidan spruta från alla håll och kanter så jag undrar om något funkar då.

macaai skrev:
> Tänkte nog ta och prova beställa en från letro,
> verkar vara exakt samma pryl dock 1/4 från
> gutr...

"Svetthängrännor" har funnits länge inom orienteringen i Sverige.

> Dock fattar jag inte skillnaden på dom två som
> dom säljer, nån som förstår?

"Svettbandet finns i två utföranden, med svart resårband med orienteringsskärmar eller med helsvart resårband."

Kör med Halo. Funkar bra tills själva svettbandet är fullt men då är det bara vrida ur och köra vidare.

Senast ändrad:
Jag har skaffat en Halo oxå men inte använt den så mycket än.
Svårt att vrida ur när man på diagonalen på Lida med två händer på styret och hjälm på huvudet. ;)

Körde med Letro på Lida, fungerade mycket bra.
Tom när regnet kom på tredje loopen så klarade sig ögonen.
Dock skall man inte hålla på och pilla/justera hjälmen utan det är bättre att låta den sitta på rätt sätt inte torka sig i pannan även om man vill.

Innan Vättern köpte även jag pannband från Letro och hade på mig. Kändes inte. Dock vart det ingen riktig utvärdering eftersom det kom vatten från alla håll redan från starten vid 05.26.

Vet inte om jag direkt svettades på andra sidan när det slutat regna heller men mina glasögon höll sig hyfsat fräscha och bara någon gång torkade jag ena ögat från irriterande svett.

Måste testa mer nu i sommar, om det nu blir tillräckligt varmt för svettning och ett hårt pass...

Kör alltid en sånhär under hjälmen.
http://www.outnorth.se/craft/active-extreme-windstopper-skull-hat

Windstopper materalet fram på vintern & tvärt om annars.
På sommaren kan man doppa den i vatten för en härlig svalkande effekt dessutom.
Stoppar allt svettrinnande i ögonen minst lika bra som ett pannband (om man nu inte svettas ngt helt abnormt) =)

Edit: Länkbyte

Senast ändrad:
HåkanC skrev:
> pnkcow skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Buff och keps har jag också provat men de
> börjar
> > droppa förr eller senare.
>
> Så var det äåven för mig innan jag skaffade
> pannband från Headsweats och Halo
> Därför tycker jag att du bör prova en
> keps/pannband från Headsweats eller Halo
> som jag skrev om ovan.
>
>
>
> rekrej skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack för tipset om Halo, har nu beställt 2
> st.
> > Skall bli kul att se om de fungerar.
>
> De funkar för mig åtminstone.
> Jag använder även en toppluva från Headsweats
> när jag åker skidor på vintern.
>
>
> /Håkan

Nu har jag faktiskt provat både Halo och SWEATHAWG (som en lite tjockare Halo med extra avdunstningsyta). Både funkade bra i ungefär en timme och efter det fick jag ta av de och vrida svetten ur de var tionde minut. SweatGutr är fortfarande det bästa jag provat men inte perfekt eftersom det passar inte under alla hjälmar. Jag kanske ska prova ett sådant där från Letro då mitt SweatGutr börjar bli gammalt.

Edit: Beställde just ett Vapro då det ser ut att lösa problemet med att kardborrebandet på SweatGutr kommer i vägen för att vissa hjälmar ska sitta rätt.

Senast ändrad:
Klassisk 70-tals keps helst tryckt med ordet Crescent, då är man HET!
Har inte problemet på min Bell hjälm, har inte haft anledning att testa, vill inte vara riktigt så het heller.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp