lösningar för cykelrum i flerbostadshus

evnel

Ny medlem
Har tagit på mig att bringa ordning i bostadsrättsföreningens trånga och överbelamrade cykelrum. Träffade idag en trevlig kille från Svenska Cykelrum, som gav mig förslag och kostnadsbild som verkade vettigt. För god mesyr, särskilt som det inte är mina egna pengar jag ska sätta sprätt på, så vill jag dock gärna ta in en offert till. Men icke - Svenska Cykelrum verkar ha få konkurrenter! Jag hittar faktiskt inga alls. Detta trots att jag är ganska säker på att jag gjorde det för någon månad sedan då jag googlade första gången.

Så nu undrar jag om det är någon som känner till något företag som riktar in sig på cykelförvaring, mer specifikt då cykelrum i flerbostadshus? Tänk olika lösningar som rotor, väggliftar, krokar och andra cykelställ. Stockholmsområdet, såklart. Tack!

Hur hög ambitionsnivå/budget har ni?

En enkel lösning som borde vara prisvärd - direkt från tillverkaren.
<http://www.blidsbergsmekaniska.se/cykelkrok>

/devlin

Det finns alltså ett företag som heter Svenska cykelrum.
Jag är impad.
Tror tyvärr inte att de har så mycket konkurans.

Mitt förslag är att ni ockuperar något garage.
(det får plats många cyklar i en bilruta (2,5 * 5 meter)

Man kan även använda entrén till cykelförvaring (cyklar är ju som alla vet snyggare än tex. postboxar):

bild-19.JPG

(Exempel från NE Portland ,OR)

Om du kan få till en tvättplats och mekställ så är det ju bra. Fler personer i föreningen kommer att använda cykeln om de kan laga punka och tvätta av cykeln. Grannarna kommer att bli mindre sura när de kan cykelpendla istället för att sitta och sura i en bil eller fastna i kollektivtrafiken. Ni kommer att ha något gemensamt att samlas om. Trivseln ökar. Värdet på lägenheterna lika så.

Bara fördelar!

Lycka till!

krokar i all ära, enda lösningen för långsiktig ordning är nog regler om långtidsförvar och en aktiv managering av utrymmet. Annars är det snart fyllt av (fler) punkade Yosemite.

johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> krokar i all ära, enda lösningen för
> långsiktig ordning är nog regler om
> långtidsförvar och en aktiv managering av
> utrymmet. Annars är det snart fyllt av (fler)
> punkade Yosemite.

Jag tror som sagt att tricket är att få dina grannar att använda sina cyklar. Gamla cyklar samlar man ihop och donerar till ungdomsverksamhet där kids på glid får lära sig något värdefult (reparerar cyklar). De reparerade cyklarna fungerar sedan som lånecyklar i kvarteet.

Exempel:
http://www.oregoncoasttoday.com/greenbikes.html

http://www.cbsnews.com/news/in-nj-some-kids-learn-there-is-no-free-ride/

underscore skrev:
> Krokarna fungerar ju inte om man inte kan låsa i
> ramen. Låsta cykelrum i all ära, men stölder
> kommer begås iaf.

heklamamas bild tyckte jag var en utmärkt lösning på det problemet. Krokar och lösögla för ramen.

Annars kanske såna där 2-våningsställ kan vara något. Säkert dyra iofs men det gör att även små människor med standardcyklar uppåt 20kg kan få upp sina cyklar, något som knappast lär hända med krokar.

Det jag diskuterade med svenska cykelrum var en blandning av takrör med krokar som kan skjutas åt sidan så att man kan hänga ganska många cyklar där (för cyklar som inte används så ofta), samt ett antal cykelliftar för cyklar som används ofta. På de senare krokar man bara i framhjulet i en krok (utan att behöva lyfta cykeln), drar cykeln lätt bakåt och sedan är det en hydraulisk arm som lyfter upp cykeln. Smidigt. Glömde kolla vilken vikt de klarar, det måste jag ta reda på. De såg ut lite som den wheely lift lave länkar till ovan, men till lite lägre styckpris.

Håller med om att det bästa är att få grannarna att använda sina cyklar, men det här är liksom tänkt som ett led i det arbetet.. Kunde man fixa något så tjusigt som Heklamamas bild så är jag rätt säker på att cyklisterna skulle mångdubblas. Nästa gång ska jag flytta till en större förening som inte slåss om dyra kvadratmeter i Stockholms innerstad :) Som det ser ut nu så står en stor del av cyklarna inklämda så att ägaren måste flytta på en fem-sex cyklar för att över huvud taget få fram sin cykel, sedan är det trångt och svårt att få ut den ur rummet.. Inte bra, klart att folk ledsnar på sådant. Jag som cyklar varje dag har lagt beslag på en av några få väggkrokar, så jag har relativt easy access (men jag har å andra sidan 3 cyklar där inne :) ). I vår tänkte jag köra en utrensning för att få bort de cyklar som stått med punka de senaste åren.. Vi har ett annat förråd om någon vill långtidsförvara.

Sant att det inte kommer gå att låsa fast några cyklar, det är självklart en viktig aspekt. Å andra sidan blir det ingen förvärring heller, då det inte går att låsa fast som det ser ut idag. Det är en liten förening med trevlig folk, så peppar, peppar…

Med det sagt så har jag fortfarande inte hittat något bolag som kan buda mot den offert jag fått på lösning och installation.

Lycka till med cykelrummet!

Kanske kan du anordna en vårrusta cykeln-dag i föreningen där grannarna får tvätta cykeln , fixa punka mm.
Tror det kan hjälpa grannarna på traven med att använda sina cyklar.

Krokar i taket brukar funka. Ända tills det kommer några som inte kan lyfta ner sin cykel.
Gissa vem som får skit då ???
Att blanda sig i andras förvaring av cyklar kan vara lika känsligt som att alltid glömma ta
bort luddet i tumlaren i tvättstugan. Lycka till.. ;)

Lättast är väl att börja rensa ur för att se vilka cyklar som verkligen har en ägare.
Typ, sätt ett band på styret på alla cyklar. Lägg ut lappar i alla brevlådor och i trappuppgången att alla cyklar som fortfarande har bandet kvar efter två månader kommer att ställas undan i långtidsförvaringen i tre månader till. Har ingen saknat dom då så kastas/ges den bort.

Jag bor i en liten förening där det är ont om plats i cykelförrådet. Hälften av cyklarna har punka och kanske 4-5 används aktivt, varav 2 är mina. Tyvärr verkar det som att alla cyklar har en ägare så det går inte att göra någon rensning.

Vi kan inte heller hitta på någon ny förvaringslösning för då skulle vår grinige pensionär få ännu mer vatten på sin kvarn trots att han inte har gjort mer än att märka sina två punkterade cyklar med namn de senaste två åren.

Jag hade gärna sett ett mer organiserat och välanvänt cykelrum men jag är glad så länge jag kan klämma in vardagscyklarna där och ha resten i förrådet.

Spännande att det finns företa som sysslar enbart med sådant, mitt cykelrum har inte kostat många kronor, om man inte räknar med hojar och annat som fyllt rummet. Lite cykelkrokar på Biltema, mekställ från Lidl. Förvaringslådor och överskåp Ikea (beg). Det har kostat lätt udner 1000:-
Att jag sedan målade om golvet och slängde ut flingor i kulören celeste (oväntat)samt målat dörren och satt på lite bokstäver var ju överkurs. =)

Bifogar en bild på härligheten som Bianchi USA publicerade på sin FB sida

//Fritz

Bilagor

• 1476443_10152029513868686_874884615_n.jpg
    1476443_10152029513868686_874884615_n.jpg
    59.5 KB · Besök: 145
Lust att säga på ett ungefär vad en sån där cykellyftare går på? Sitter nämligen själv i styrelsen för en BRF med överfullt cykelrum. Årliga rensningar har inte löst våra problem.

Rensningar plus cykelplatser i sjunkande användbarhet tycker jag hjälpte en del i gamla BRFen.

20% av cykelställplatserna gick att rulla enkelt in/ut varje dag.
Resten av platserna var i olika grad besvärliga att använda pga trängsel.
Dessutom fanns ett antal hängare på väggen, några värdelösa platser under en hylla samt ovanpå hyllan för de riktigt kassa föremålen som grannarna släpat dit; fulcyklar med punka sedan flera år, pulkor, urväxta barncyklar, barnvagnar, klotgrillar osv.

Krypgrunden en dörr bort blev sedan slutförvaring innan vi slängde/skänkte de sorgligaste vraken då och då.

Vi som använde cykelrummet dagligen kunde då peta ner grannarnas hojar i hierarkin och det blev tydligt vilka cyklar som faktiskt behövde stå på en vettig plats och vilka som kunde sjunka längre och längre ner mot slutförvaring.

Krokar i taket kräver grymt högt i tak för att inte äta upp motsvarande parkeringsplatser på golvet. Så vi skippade det.

Tack för all input och tips. Det må vara enkelt och bra mycket billigare att fixa i ordning cykelrummet själv, men eftersom jag och resten av styrelsen jobbar gratis så är jag ute efter ett bolag som kan erbjuda både lösning och installation. Det finns säkert ganska många föreningar i samma situation, så Svenska cykelrum är nog inte helt fel ute :) Det brukar vara tillräckligt svårt att få ihop fler än en ytterst liten skara trogna medlemmar till att ens sopa av gården, så någon slags gemensam insats för att fixa cykelrummet ser jag inte framför mig.

Lite besvärligt att hålla undan och samtidigt undvika sura miner bland grannarna. Om man är tydlig och kommunicerar i tid kanske en del kan vara avhjälpt. Klart att alla vill ha sin cykel ifred, men det står dessutom i trivselreglerna att cykelförrådet är till för cyklar som används regelbundet, annars gäller långtidsförvaring. Ett litet aber är ju att långtidsförvaringen ligger på femte våningen och hissen är för liten för att ta en cykel… :)

Ramsne, en cykellift (det fanns två modeller, detta var den lite enklare) går på strax över 1000 SEK.

erik h skrev:
> Rensningar plus cykelplatser i sjunkande
> användbarhet tycker jag hjälpte en del i gamla
> BRFen.
>
> 20% av cykelställplatserna gick att rulla enkelt
> in/ut varje dag.
> Resten av platserna var i olika grad besvärliga
> att använda pga trängsel.
> Dessutom fanns ett antal hängare på väggen,
> några värdelösa platser under en hylla samt
> ovanpå hyllan för de riktigt kassa föremålen
> som grannarna släpat dit; fulcyklar med punka
> sedan flera år, pulkor, urväxta barncyklar,
> barnvagnar, klotgrillar osv.
>
> Krypgrunden en dörr bort blev sedan
> slutförvaring innan vi slängde/skänkte de
> sorgligaste vraken då och då.
>
> Vi som använde cykelrummet dagligen kunde då
> peta ner grannarnas hojar i hierarkin och det blev
> tydligt vilka cyklar som faktiskt behövde stå
> på en vettig plats och vilka som kunde sjunka
> längre och längre ner mot slutförvaring.
>
> Krokar i taket kräver grymt högt i tak för att
> inte äta upp motsvarande parkeringsplatser på
> golvet. Så vi skippade det.

+1 i nån slags allmänhet; jag styrde upp det i vår BRF; snackade med fastighetsskötaren och så fixade vi upp IKEA hyllor och krokar för all skit som stod på golvet; cyklarna som inte används flyttar jag mot slutförvaringshörnan och så har vi årlig rensning. Visade sig att en del cyklar tillhörde medlemmar som flyttat ut för över ett år sen....

Hängvarianten mot väggen är bra; vi har dock fel form på rummet men har sett andra väldigt lyckade implementationer av lösningen.

Ta betalt av BRF-medlemmarna, 100 kr/år för att få använda cykelrummet så kommer gamla cyklar att försvinna och det blir ordning i cykelrummet

Senast ändrad:
twinspark sa:
Ta betalt av BRF-medlemmarna, 100 kr/år för att få använda cykelrummet så kommer gamla cyklar att försvinna och det blir ordning i cykelrummet

Gör som min hyresvärd, meddela i början på juli att hyresgästerna har två veckor på sej att märka upp cyklarna.
Jag undrar hur många som var bortresta på semester den månaden...

Henrik_E sa:
Skulle gissa utan att vara jurist att det är en rätt tveksam laglighet på sådana utrensningar.
Rensa är OK men de måste förvara grejerna rätt länge innan de får slängas, om jag fattat rätt. Hos oss kör de två gånger om året höst och vår, varnar tre veckor innan och sen ligger allt i en bur i garaget till nästa rensning.

Tillbaka
Topp