Lösningar för transport och lagring av lvg-cykel

starkmjolk

Ny medlem
God kväll cyklister,

Jag pendlar Linköping - Stockholm rätt ofta och skulle gärna ta med mig min landsvägscykel ibland. Jag har nu kollat på att köpa en sånhär: http://www.cyclecomponents.se/2/sv/artiklar/pro-cykelvaska.html

Har någon här erfarenhet av den Pro cykeltransportväskan? Går väskan att vika ihop så man kan cykla iväg från stationen om det behövs? Får en vanlig landsvägscykel (ramen är 60cm från nav till sadelstolpe) plats?
Jag sökte runt lite på forumet och funderar även på enklare lösningar, som någon föreslog ikeakassar. Är konduktörerna snälla med det? Går det igenom som vanlig packning om man gör det ordentligt?

Jag har min landsvägscykel i lägenheten och kommer flytta om några dagar till en mindre så behöver även någon lösning så den inte tar lika mycket plats. Funderar just nu antingen på en sån väska eller liknande, alternativt hänga den på väggen på ett vettigt sätt. Hur gör ni andra som bor i lägenheter med era cyklar?

Det finns en tråd om detta där alla visar hur man har det där hemma...

Den som söker skall finna :)

Ikeakassar till MTB, visst. men till KVG är det målvaktstrunk som gäller plus hjulväskor om du ska cykla från stationen.

En cykelväska viker man bara inte ihop så lätt.

Sedan måste du ha med dig en Timbuk L så rymms allt. Eller en stor rygga med extra packband utanpå.

Jag har ovan nämnda väska och mina cyklar (Canyon Nerve AM / Giant Glory DH1) får plats utan större problem... på höjden är det dessutom en del plats över. Det som kan vara ett problem för mig är styret, vid kortare transporter i bil vrider jag styret och låter ett par dm sticka ut. Längre transporter (typ tåg) så monterar jag av styret.

Väskan är "vikbar". Den är stor, tung och klumpig. Skulle tro att det är cyklingsbart med den, men det är knappast något jag hade gjort en längre sträcka. Om du ska rymma den i något annat får det vara något stort, typ hockeytrunk :)

Ang. förvaring i lägenhet, så har jag mina stående i såna här: http://www.cyclecomponents.se/2/sv/...lr/cykelforvaring-2/golv-4/pro-skyltstod.html
Tar dock en himla massa plats då och eftersom vi redan bor för litet är jag glad att jag har en förstående andra hälft :)

Tack för svaren! Jag söker runt så gott som jag kan för att undvika att fråga besvarade frågor. Det var transporten som var huvudfrågan, jag ska gräva ner mig mer i lagring också. :) Nu kommer en rejäl bunt svarsfrågor!

Målvaktstrunk, är det en fet sportbag? Jag gissade på att cykelväskorna inte var så lätta att packa ihop, men ville ändå fråga.

Timbuk gör väskor, så mycket vet jag. men Timbuk L? Är det någon speciell variant som är väl lämpad för cykling du refererar till?

Jag funderar på att hänga upp cykeln på väggen (kanske i en sånhär? http://www.cyclecomponents.se/2/sv/...gg-2/delta-leonardo-vertikalt-cykelstall.html ), men måste först undersöka vad som är gips och vad som är betong när jag flyttar in. Den står på golvet just nu men det kommer inte gå i nya lägenheten.

Jag har en sån väska och den rymmer min 55 cm landsvägshoj utan att jag behöver sänka sadeln. Ett par gånger har jag klivit av tåget, skruvat ihop cykeln, rullat ihop väskan och knutit fast den på min ryggsäck. Det blir inte överdrivet smidigt men det funkar rätt o.k. för kortare transportcykling.

/s-o

timbuk1.JPG

Hockey_Bag_Econo.jpg

img.asp

Vissa mjukväskor måste du köpa till hjulväskor då hjulen inte ryms i väskan...

men med lite rörisolering kommer man långt. Det ska vara en nylonbag som e tunn. Annars får den inte plats i väskan. Väskan ska endast vara tänkt som omslutande och döljande lager för vad som är i. Skydda får du göra med rörisolering å så mycket så det ryms i väskan sedan.

tanken med detta är att du ska hitta en bättre beggan väska eller köpa enklast möjliga. Annars kan du lika gärna köpa en riktig mjukskalsväska till din cykel. Det skyddar bättre och kostar kanske det dubbla som fullösningen gör ovan. men sedan måste du oftast köpa hjulväskor för några hundringar extra.

Senast redigerad av en moderator:
Annars kan man göra som min polare gjorde. Köpa slitstarkt tyg. Sedan sy ihop botten och ena sidan. Sedan sy på handtag. Stänga gör du genom att rulla ihop överdelen å sätta fast klädnypor.

Billigt! Det gick på typ 150kr plus en förmiddag.

Senast redigerad av en moderator:
En sån lösning låter inte helt fel (sy eget), plus hjulväskor. Både rätt enkelt och praktiskt.

Självklart skyddar jag cykeln så mycket som behövs. Om den ska på ett lågtrafikerat SJ-tåg behövs knappt något skydd alls (gott om plats), mer än så att det inte ser ut som en cykel eller skitar ner. Rörisolering ska jag införskaffa, verkar praktiskt i många cykelsammanhang (såg det även här och var i lagringstråden).

Tillbaka
Topp