*LÖST!* Gasreglage på kinesisk el-cykel?

CykelS

Medlem
(Längst ned i detta inlägg, under bilderna, finns information om vad som hände när jag tog isär kopplingarna en i taget.)

Hej alla på Happyride!
Hoppas att allt är bra med Er. =)

Jag skulle verkligen uppskatta hjälp angående att montera gasreglage på en el-cykel.

Min mamma har köpt en el-cykel som har lite långsam reaktion innan motorn "aktiveras" och hjälper henne framåt. (pga. att den är utan torque-sensor?)
Detta gör att hon blir rätt vinglig innan hon får upp farten om marken sluttar lite uppåt.
Vi har hört att man kan montera en sak på handtaget och när man använder den så startar motorn på en gång.

Jag har sett olika namn för detta:
Tumgashandtag, tumgasreglage, gashandtag, gasreglage, vridgasreglage...

1. Är allt det namn för samma sak?

2. Är det lagligt att själv montera, eller få det monterat, på sin el-cykel?

Här är länk till cykeln som min mamma har:
outl1.se/elcykel-dam-28-fotbroms

3. Vill Du kika på länken ovan och se om den cykeln är "förberedd" för gasreglage?

4. Kan man montera själv? Jag får göra det i så fall och jag tar mig väl fram rätt så bra med bra instruktioner när det gäller sånt här. Jag såg i en YouTube-video att en kille letade upp en kontakt i den högra "helical cable tube", då cykeln inte var "förberedd".
( youtu.be/zW6RPzeai30 )

5. Vad kan det kosta att montera sånt hos en verkstad, om dom nu gör sånt? (olagligt?)

6. Var köper man det, några tips? (gärna billigt) Jag kan leta själv efter det billigaste, men jag behöver få hjälp med VAD jag ska leta efter. =)

7. Jag har sett att det säljs i olika volt, vet Ni hur mycket volt det ska vara till cykeln i länken ovan?

Stort tack på förhand, och jag önskar Er en härlig vår! =)
Vänligen, Sandra

_______________________________________________________________________________________________________

UPPDATERING - (väldigt stora) bilder på el-box

Jag har nu öppnat den lilla luckan på "batteri-fästet" på pakethållaren, och där i låg styrboxen/kontrollboxen/elektronikboxen (osäker på vad det heter). Jag har googlat länge för att få fram en bild på denna "elektronikbox" med namn på vad de olika kontakterna är till för, men utan framgång. Däremot har jag hittat liknande, och jag misstänker att gashandtag-kontakten har dom varit lite roliga och klippt av...! Kanske går det att göra en kontakt av det ändå... Tankar kring det, och bilderna? =) Tack!
.
.
Text på boxen:
Intelligent Brushless Electric Bike Controller
CHANGZHOU CHAOFAN ELECTRIC CO. LTD
Model: XL-LED
Power: 250W
Rayed voltage: 36V
Under protection voltage: 28V
Commutation angle: 120°
Peak protection current: 12A
Function:1 Power Assistance
Three-speed
Batch: 2016/05
.

1.Namnpel-boxen.jpg

.
.
2.2vitaejinkoppladesladdar-ev.ntmsjlvlrning.jpg

.
.
3.5sladdkopplingarmgrnplasttubom.jpg

.
.
4.AVKLIPPTA-GulBlRdGrn.jpg

.
.
5.AVKLIPPTA-SvartVitRd.jpg

.
.
6.Inihlanfrsladdkaoset.jpg

.
.
7.Lilasvart+gulgrn-ev.ntmbroms.jpg

.
.
8.RosaSvartGrRd+BlSvartGrnRd.jpg

.
.
9.RdGrnBlSvart+Svart-ev.PASochellerTHROTTLE.jpg

.
.
10.SvartRosaAprikosGul+SvartRdGrn.jpg

.
.
11.versikt.jpg

.
.
12.versikt.jpg

.
.
Kontrollpanel.jpg

.
.
.

Hej igen cyklister!
Tänkte bara uppdatera er med att jag nu har kopplat isär en "snäpp"koppling i taget (4 stycken, enligt bilder) och även kopplat ihop de 2 vita.
Totalt 5 test, och här är resultatet:

Bild 7:
Lilabrun + Svart kommer från boxen.
Gul + Grön från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
---> När jag kopplade isär hände nog ingenting vad jag märkte.
Kopplade ihop igen.

Bild 8:
Rosa + Svart + Grå + Röd kommer från boxen.
Blå + Svart + Grön + Röd kommer från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
---> När jag kopplade isär fungerade inte PAS (motor stilla) och inte heller kontrollpanelen (helt släckt).
Kopplade ihop igen.

Bild 9:
Röd + Grönblå + Svart kommer från boxen.
Den ensamma svarta från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
---> När jag kopplade isär så går inte framlyktan att tända längre.
Kopplade ihop igen.

Bild 10:
Svart + RosaOrange + Gul kommer från boxen (om jag inte antecknade fel).
Svart + Röd + Grön kommer från sladd-knippet som är draget igenom ramen (om jag inte antecknade fel).
---> När jag kopplade isär fungerade inte PAS (motorn drog inte igång framhjulet när jag vevade pedalerna).
Kopplade ihop igen.

Bild 2: De 2 vita som inte är kopplade.
---> När jag kopplade ihop dessa hände nog ingenting vad jag märkte. (EVENTUELLT gick motorn långsammare men det kan vara en felnotering)
Kopplade isär igen.

PS. Alla "avklippta" sladdar kommer från cykeln (sladd-knippet som är draget igenom ramen mot el-boxen och batteriet).

Tack för att ni läste och hoppas ni har en fin dag!

Senast ändrad:
http://www.ciclotekstore.eu

https://www.elektrofahrrad-einfach.de

Troligen nåt generiskt Kina-system på cykeln så med google skills kanske du kan få fram tillverkaren. Är det Bafang har du goda möjligheter att hitta en lösning.

Upp till 20km/h är lagligt om jag minns rätt.

Mina Bosch-cyklar har av/på-knapp för att leda eller komma igång. 5-6 km/h. Perfekt när man skall baxa fram det tunga aset med 30kg extra i packväskorna. ;)

Som svar på fråga 2:
Nej det är inte lagligt att ha gasreglage på en elcykel. Den får bara ha el-assistans när man trampar.
Vill man ha gasreglage måste man minst "gå upp ett steg" till en moped klass II

eketjall sa:
Som svar på fråga 2:
Nej det är inte lagligt att ha gasreglage på en elcykel. Den får bara ha el-assistans när man trampar.
Vill man ha gasreglage måste man minst "gå upp ett steg" till en moped klass II

När man köper en elcykel från Ecoride är de väldigt väldigt noga med att peka ut vilken sladd som måste sitta inkopplad för att cykeln ska vara laglig. Vad jag däremot undrar är om kraften måste vara proportionerlig till hur mycket man trampar? Dvs, om man kunde koppla in den så att gasreglaget bara funkade om man faktiskt rörde lite på pedalerna kunde den ev bli laglig.

Vad beträffar möjligheten att eftermontera. Som sagt, är den förberedd för det är det säkert inga konstigheter. Och det borde rimligen de flesta vara eftersom detta med "måste trampa samtidigt" känns väldigt svenskt. Annars känns det billigare att sälja den och köpa en annan.

Det enkla svaret är att motorn inte får driva själv utan bara förstärka kraften från tramp- eller vevanordningen, annars blir det en moped. (Lag 2001:559 om vägtrafikdefinitioner.)

Men din mors problem är ju inte att hon längtar efter att svartköra hemtrimmad elmoped utan att hon tycker att motorn är för trög i starten och det låter som något som borde kunna justeras.

Tillägg: Ah, nu läser jag i specifikationen att cykeln saknar torque-sensor. Då går det ju inte att justera sensorns funktion. Frågan är om en sådan kan eftermonteras?

Senast ändrad:
Men vänta nu, det här med Torque-sensor (momentgivare) verkar ofta missförstås.

Det har väl inte så mycket med motorns reaktionstid att göra. Även fast du har momentkännande system så kan det ändå vara en fördröjning på ett halv pedalvarv eller så för att komma igång.

Momentgivaren gör bara så att kraften motorn ger är lite mer proportionerlig till vad du trycker på.

Sedan om man inte har momentgivare, som i TS fall. Så känns det som det varierar ganska mycket från kontroller till kontroller också. Man kan ha olika magnetskivor där för att få detta bättre möjligtvis. Har sett att det finns det men inte provat själv.

Har man en enklare kontroller (styrlåda) så ger den bara full kraft direkt när den känner att du trampar.

Är det en lite bättre (behöver inte vara så dyr bara för det, min kostar ca 200 kr). Så går den igång mjukt, ungefär som om man trampar själv, sedan efter någon sekund är du uppe i full kraft. Då blir det inte det här rycket som många billiga kina-system är kända för (och folk tror man löser det genom att byta till momentkännande system, men, som sagt, det har ju inte med det att göra).

Hej och stort tack för era svar! =)

Kristoffer R sa:
http://www.ciclotekstore.eu
https://www.elektrofahrrad-einfach.de

Troligen nåt generiskt Kina-system på cykeln så med google skills kanske du kan få fram tillverkaren. Är det Bafang har du goda möjligheter att hitta en lösning.

Hej och tack Kristoffer för svar & länkar! Om det är Kina-prylar, så är kanske eBay ett bra ställe att leta på?
Här finns en del olika, men jag har ingen aning om vilken som är rätt:
(länken ska gå till en sökning) http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&LH_BIN=1&_nkw=throttle+electric+bicycle&_sop=15

Jag skrev till säljaren angående tillverkaren och dom svarade såhär:
"Jag kan inte ge er några detaljer om vilken tillverkare som Lyfco köper in produkterna ifrån. Tror visserligen inte heller att denna information skulle vara er till nytta."

AX3L sa:
Dvs, om man kunde koppla in den så att gasreglaget bara funkade om man faktiskt rörde lite på pedalerna kunde den ev bli laglig.

Vad beträffar möjligheten att eftermontera. Som sagt, är den förberedd för det är det säkert inga konstigheter. Och det borde rimligen de flesta vara eftersom detta med "måste trampa samtidigt" känns väldigt svenskt.

Hej och tack för Ditt svar AX3L! Den kopplingen du nämner låter mer krånglig... Jag är inte så trygg inom detta område tyvärr. Och egentligen skulle jag nog behöva linda upp och kika på sladdarna (innan jag köper något, för att jämföra färgerna på sladdarna.....eller något) men jag är som sagt var lite rädd för att göra detta, vill inte förstöra något, men det kanske man inte gör. Bör ju finnas "tutorials" för detta på nätet.

NAnders sa:
Men din mors problem är ju inte att hon längtar efter att svartköra hemtrimmad elmoped utan att hon tycker att motorn är för trög i starten och det låter som något som borde kunna justeras.
Tillägg: Ah, nu läser jag i specifikationen att cykeln saknar torque-sensor. Då går det ju inte att justera sensorns funktion. Frågan är om en sådan kan eftermonteras?

Hej NAnders och tack för svar, och för ett skratt! =)
Jag mejlade säljaren mina frågor och dom svarade så här:
"Det som gör att cykelns motor aktiveras är en liten magnetsensor som sitter innanför det främre drevet. Denna känner då av när man trampar. Varje gång sensorn passerar en magnet så ger den en puls till motorn. Ni behöver alltså ett reglage som kan pulsera en signal. Alternativt, en enklare lösning - är att montera flera magneter som sensorn reagerar på. På så sätt bör ni få en snabbare aktivering av motorn (mer assistans)."

Kan det vara detta Du skrev om i ditt inlägg?

EDIT: Jag hittade någon magnet-pryl: (länken ska gå till produktsidan) https://boxbike.dk/sv/reservdelar-till-elcyklar/48-batteri-oplader.html

access sa:
Finns det någon typ av s.k. "walk assist" som man kan aktivera. I alla fall Bosch och Yamaha har ju det.

Hej och tack för Ditt svar, access! Nej det tror jag tyvärr inte att det finns. Jag bifogar en bild på kontrollpanelen.

Sambal Oelek sa:
Sedan om man inte har momentgivare, som i TS fall. Så känns det som det varierar ganska mycket från kontroller till kontroller också. Man kan ha olika magnetskivor där för att få detta bättre möjligtvis. Har sett att det finns det men inte provat själv.

Hej och tack för Ditt svar, Sambal. Jag mejlade säljaren mina frågor och dom svarade så här:
"Det som gör att cykelns motor aktiveras är en liten magnetsensor som sitter innanför det främre drevet. Denna känner då av när man trampar. Varje gång sensorn passerar en magnet så ger den en puls till motorn. Ni behöver alltså ett reglage som kan pulsera en signal. Alternativt, en enklare lösning - är att montera flera magneter som sensorn reagerar på. På så sätt bör ni få en snabbare aktivering av motorn (mer assistans)."

Kan det vara detta Du skrev om i ditt inlägg? Är det vanliga magneter då...ska man superlimma på dom...är det verkligen en sådan bra idé att jag grejar med detta när jag är okunnig. Och våran lokala cykelverkstad hjälper bara till med elcyklar av märken som dom själva säljer.
EDIT: Jag hittade någon magnet-pryl: (länken ska gå till produktsidan) https://boxbike.dk/sv/reservdelar-till-elcyklar/48-batteri-oplader.html

Stort tack för era svar! =)

Bilagor

• 20170504_193052.jpg
    20170504_193052.jpg
    338.9 KB · Besök: 260
Senast ändrad:
CykelS sa:

Jepp. Sådan är det. Själva skivan som du kanske kan byta om det är sådan du har är den skivan där. Den sitter på vevpartiet. Den med sladd är sensorn och den sitter i vevlagret och behöver inte bytas.

Skivan finns färdig med olika antal magneter. Kan inte kolla nu tyvärr men en sökning på ebay PAS-sensor ebike eller nåt borde ge lite.

CykelS sa:

NAnders sa:

Jag ska vara ärlig och medge att jag inte hade en aning om hur det verkligen funkar, bara en aning om hur det borde funka och att det borde finnas någon liten pryl som kan justeras. Nu vet jag!

Sambal Oelek sa:
CykelS sa:

Jepp. Sådan är det. Själva skivan som du kanske kan byta om det är sådan du har är den skivan där. Den sitter på vevpartiet. Den med sladd är sensorn och den sitter i vevlagret och behöver inte bytas.

Skivan finns färdig med olika antal magneter. Kan inte kolla nu tyvärr men en sökning på ebay PAS-sensor ebike eller nåt borde ge lite.

Sambal Oelek sa:

Hej igen Sambal! =) Uppdatering angående magneterna; Jag pratade med min mamma om fler magneter och vad det skulle innebära, och hon är inte intresserad (snarare tvärtom) av att cykeln ska vara pigg och dra hela tiden i princip. Hon önskar bara hjälp när hon är stilla med cykeln och precis ska sätta sig på den och börja åka. Det är enbart där hennes problem är, så ett gashandtag känns ju bäst.
Jag kikade på mammas cykel på den där runda saken med magneterna på, och det sitter rätt så bra med magneter där redan. Hur som helst, fler magneter är inte intressant för henne. Men tack för tips, och ha det gott!
PS. Jag har lagt till ett gäng bilder på e-boxen högst upp i denna tråden, om du vill kika på dom =)

Senast ändrad:
NAnders sa:
CykelS sa:

NAnders sa:

Jag ska vara ärlig och medge att jag inte hade en aning om hur det verkligen funkar, bara en aning om hur det borde funka och att det borde finnas någon liten pryl som kan justeras. Nu vet jag!

Hej igen NAnders! Det är lugnt =)
Det är hur som helst inte intressant för min mamma med fler magneter. Jag pratade med henne om fler magneter och vad det skulle innebära, och hon är inte intresserad (snarare tvärtom) av att cykeln ska vara pigg och dra hela tiden i princip. Hon önskar bara hjälp när hon är stilla med cykeln och precis ska sätta sig på den och börja åka. Det är enbart där hennes problem är, så ett gashandtag känns ju bäst. Jag kikade på mammas cykel på den där runda saken med magneterna på, och det sitter rätt så bra med magneter där redan. Hur som helst, fler magneter är inte intressant för henne. Men tack för tips! Hoppas att du har en trevlig helg!
PS. Jag har lagt till ett gäng bilder på e-boxen högst upp i denna tråden, om du vill kika på dom =)

Senast ändrad:
På bild 5 eller 9 tror jag rätt sladdar är. Ett gasreglage skickar 0-5v från röd till den som inte är svart (vit eller grönblå) så prova att hålla ihop röd och grönblå tex så ska du se. Troligast bild 9 har rätt sladdar. Ta ett motstånd mellan om du vill ta det försiktigt.

Senast ändrad:
Du kan i princip börja koppla ihop sladdarna och se vad som händer. Alla de som är avklippta har med styrningen att göra. När motorn går igång har du hittat rätt. Obs koppla inte ihop de som redan är inkopplade de matar motorn med ström, styr bromsen och magneten vid vevpartiet. Om du vill vara säker så mäter du på sladdarna först.
Tyvärr så stänger ett gas handtag av funktionen med vevpartiet, så du får en moped.

PappaG sa:
Du kan i princip börja koppla ihop sladdarna och se vad som händer. Alla de som är avklippta har med styrningen att göra. När motorn går igång har du hittat rätt. Obs koppla inte ihop de som redan är inkopplade de matar motorn med ström, styr bromsen och magneten vid vevpartiet. Om du vill vara säker så mäter du på sladdarna först.
Tyvärr så stänger ett gas handtag av funktionen med vevpartiet, så du får en moped.
vet inte om jag hade kopplat ihop sladdar på måfå för att testa :)

Bara för man kopplar in gashandtag behöver inte det betyda att trampsensorn slutar fungera, det brukar väl ofta vara två olika sladdar till sånt så båda kan fungera samtidigt.

Hittade här en bild som jag inte vet stämmer, men ger väl ett hum om vilka prylar som kan finnas iaf, sedan ser de ju lite olika ut ibland.

92949f6455f1ef58f828e244dfa5b48a.jpg

Sedan en annan grej jag tänkte på. Om man inte har hallgivare så kan det bli ganska ryckigt varje gång motorn ska igång. Då måste kontrollern "kicka igång" motorn. Har man hallgivare (och inkopplade) så vet den när motorn börjar snurra och kan få det lite mjukare.

Senast ändrad:
carl-pedal sa:
På bild 5 eller 9 tror jag rätt sladdar är. Ett gasreglage skickar 0-5v från röd till den som inte är svart (vit eller grönblå) så prova att hålla ihop röd och grönblå tex så ska du se. Troligast bild 9 har rätt sladdar. Ta ett motstånd mellan om du vill ta det försiktigt.

Hej carl-pedal och tack för ditt inlägg!
Bild 5 har en svart, vit, och röd sladd som är avklippta/oanvända. Så om jag förstått det rätt så skulle dom behöva skalas av lite grann och "crimpas", för att kunna användas till (JST SM?-)kontakten till gasreglaget man köper som man då ser till också har svart, vit och röd sladd...visst? Jag hittade en väldigt bra guide för okunniga som mig hehe...: (sid 11) (länk till PDF) https://www.ebikes.ca/documents/GrinConnectorGuide.pdf

På bild 9 är det en röd, en grön-blå och en svart sladd som är kopplade mot en ensam svart sladd. Ska jag koppla gasreglaget hit (till de 3 sladdarna och inte till den ensamma svarta, väl?) så innebär det ju att jag kopplar ur något annat, vad det nu kan vara, och om det är så bra att göra... Om PAS kopplas ur och cykeln blir som en moped gör det ju inget egentligen för oss. Då får man fejk-trampa på stan helt enkelt.

Tack för tips men i ärlighetens namn känner jag att jag TYVÄRR inte har tillräckligt med kunskaper om el m.m. för att känna mig trygg i att testa att koppla sladdar för att se vad som händer, men jag är tacksam för dina och alla andras tips ändå. =)
EDIT: Jag har hört detta tips från flera håll nu, så OM jag testar på det, exakt hur ska jag göra då? Skala av lite grann/peta ur sladdarna från kontakten och hålla trådarna emot varandra? Och vilka färger ska jag göra så med?
Tack för svar och ha en fin kväll!

Senast ändrad:
PappaG sa:

Hej PappaG!
Tack för tips men i ärlighetens namn känner jag att jag TYVÄRR inte har tillräckligt med kunskaper om el m.m. för att känna mig trygg i att testa att koppla sladdar för att se vad som händer, men jag är tacksam för dina och alla andras tips ändå. =)
EDIT: Jag har hört detta tips från flera håll nu, så OM jag testar på det, exakt hur ska jag göra då? Skala av lite grann/peta ur sladdarna från kontakten och hålla trådarna emot varandra? Och vilka färger ska jag göra så med?

Om cykeln blir som en moped gör det ju inget egentligen för oss. Då får man fejk-trampa på stan helt enkelt. =)

Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:
vet inte om jag hade kopplat ihop sladdar på måfå för att testa :)
Bara för man kopplar in gashandtag behöver inte det betyda att trampsensorn slutar fungera, det brukar väl ofta vara två olika sladdar till sånt så båda kan fungera samtidigt.
Hittade här en bild som jag inte vet stämmer, men ger väl ett hum om vilka prylar som kan finnas iaf, sedan ser de ju lite olika ut ibland.
Sedan en annan grej jag tänkte på. Om man inte har hallgivare så kan det bli ganska ryckigt varje gång motorn ska igång. Då måste kontrollern "kicka igång" motorn. Har man hallgivare (och inkopplade) så vet den när motorn börjar snurra och kan få det lite mjukare.

Hej igen Sambal och tack för svar!
Ja jag håller med dig, jag känner mig inte trygg i att testa olika kopplingar när jag inte har kunskaper om sådant här.
Stort tack för bilden på kopplingsschemat! Det är det jag också försöker hitta. Ja, det verkar ju som att gashandtaget ska kopplas till antingen sladdarna i bild 5 eller bild 9.

Bild 5 har en svart, vit, och röd sladd som är avklippta/oanvända. Så om jag förstått det rätt så skulle dom behöva skalas av lite grann och "crimpas", för att kunna användas till (JST SM?-)kontakten till gasreglaget man köper som man då ser till också har svart, vit och röd sladd...visst? Jag hittade en väldigt bra guide för okunniga som mig hehe...: (sid 11) (länk till PDF) https://www.ebikes.ca/documents/GrinConnectorGuide.pdf

På bild 9 är det en röd, en grön-blå och en svart sladd som är kopplade mot en ensam svart sladd. Ska jag koppla gasreglaget hit (till de 3 sladdarna och inte till den ensamma svarta, väl?) så innebär det ju att jag kopplar ur något annat, vad det nu kan vara, och om det är så bra att göra...
Om PAS kopplas ur och cykeln blir som en moped gör det ju inget egentligen för oss. Då får man fejk-trampa på stan helt enkelt. =)

Senast ändrad:
Kristoffer R sa:
eketjall sa:
AX3L sa:
NAnders sa:
access sa:
Sambal Oelek sa:
PappaG sa:
carl-pedal sa:

Hej igen cyklister!
Tänkte bara uppdatera er med att jag nu har kopplat isär en "snäpp"koppling i taget (4 stycken, enligt bilder) och även kopplat ihop de 2 vita.
Totalt 5 test, och här är resultatet:

Bild 7:
Lilabrun + Svart kommer från boxen.
Gul + Grön från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
---> När jag kopplade isär hände nog ingenting vad jag märkte.
Kopplade ihop igen.

Bild 8:
Rosa + Svart + Grå + Röd kommer från boxen.
Blå + Svart + Grön + Röd kommer från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
---> När jag kopplade isär fungerade inte PAS (motor stilla) och inte heller kontrollpanelen (helt släckt).
Kopplade ihop igen.

Bild 9:
Röd + Grönblå + Svart kommer från boxen.
Den ensamma svarta från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
---> När jag kopplade isär så går inte framlyktan att tända längre.
Kopplade ihop igen.

Bild 10:
Svart + RosaOrange + Gul kommer från boxen (om jag inte antecknade fel).
Svart + Röd + Grön kommer från sladd-knippet som är draget igenom ramen (om jag inte antecknade fel).
---> När jag kopplade isär fungerade inte PAS (motorn drog inte igång framhjulet när jag vevade pedalerna).
Kopplade ihop igen.

Bild 2: De 2 vita som inte är kopplade.
---> När jag kopplade ihop dessa hände nog ingenting vad jag märkte. (EVENTUELLT gick motorn långsammare men det kan vara en felnotering)
Kopplade isär igen.

PS. Alla "avklippta" sladdar kommer från cykeln (sladd-knippet som är draget igenom ramen mot el-boxen och batteriet).

Tack för att ni läst och hoppas ni har en fin kväll!

Igår felsökte jag en elektrisk sparkcykel från Lyfco. Givetvis är det något kinesiskt som de köpt in och satt på egna klibbor på. Problemet låg i att motorn gick hela tiden och att den sjönk i varv då gasteglaget användes.

Jag bild-googlade "electric bike controller schematic", "electric scooter throttle" och lite liknande fraser.

De kopplingsscheman jag fick upp hade ungefär samma upplägg på kablarna.

För mig är det omöjligt att få grepp om dina experiment med alla sladdar och bilder men jag råder dig att rita ett eget kopplingsschema och jämföra med diverse olika på nätet.

Visar det sig att du har något som liknar en ingång för gashandtag är mitt råd att koppla in en sladd, knapp och ett motstånd i serie som ger "lagom drag" kanske 5km/h - du får prova dig fram.

Jag tror också, likt Nyburgaren, att du kommer ha mer framgång på ett forum för elektriska grejer ;)

Nyburgare sa:
Hej och tack för tips.

--------------------------------------------------------------------------------

Kristoffer R sa:
Igår felsökte jag en elektrisk sparkcykel från Lyfco. Givetvis är det något kinesiskt som de köpt in och satt på egna klibbor på. Problemet låg i att motorn gick hela tiden och att den sjönk i varv då gasteglaget användes.
Jag bild-googlade "electric bike controller schematic", "electric scooter throttle" och lite liknande fraser.
De kopplingsscheman jag fick upp hade ungefär samma upplägg på kablarna.
För mig är det omöjligt att få grepp om dina experiment med alla sladdar och bilder men jag råder dig att rita ett eget kopplingsschema och jämföra med diverse olika på nätet.
Visar det sig att du har något som liknar en ingång för gashandtag är mitt råd att koppla in en sladd, knapp och ett motstånd i serie som ger "lagom drag" kanske 5km/h - du får prova dig fram.
Jag tror också, likt Nyburgaren, att du kommer ha mer framgång på ett forum för elektriska grejer ;)

Hej Kristoffer och tack för ditt svar! =)
Sladdarna är dragna igenom ramen så det har känts svårt att spåra sladdarna, men nu tog jag och drog lite i sladden som går från motorn i framhjulet, och in igenom ramen mot pakethållaren (bättre sent än aldrig), och då var det fasen en sladd som rörde på sig - just den som jag misstänkt har med gashandrag att göra. Bifogar bild där jag ringat in sladdarna från motorn.
Visst måste det vara till dessa 3 kapade sladdar som man kopplar ett gashandtag om man vill ha det?
Jag tänker mig det här: (länk till produktsida) http://www.ebay.com/itm/Universal-E...mb-Throttle-Left-Right-Throttle-/262346004007

Färgerna matchar ju också - så kopplar man väl röd mot röd, vit mot vit, svart mot svart?

Då får man bara skala av sladdarna osv och köpa JST-SM kontakter? Guide här: https://www.ebikes.ca/documents/GrinConnectorGuide.pdf

Då bör väl inget brinna upp....... :')

// Trevlig långhelg! =)
.
.
12.MOTORSLADD.jpg

De tre inkopplade. Det är motorfaser tre st. För drivning av motorn. I samma kabel går det alltså tre tunnare trådar?! Skumt.

Gasreglage bör går till kontrollenheten. Förstår faktiskt inte riktigt vad de där tre är för något.

För det väl bara dessa sex trådar i den kabeln till motorn?

Sambal Oelek sa:
De tre inkopplade. Det är motorfaser tre st. För drivning av motorn. I samma kabel går det alltså tre tunnare trådar?! Skumt.
Gasreglage bör går till kontrollenheten. Förstår faktiskt inte riktigt vad de där tre är för något.
För det väl bara dessa sex trådar i den kabeln till motorn?

Hej och tack för ditt inlägg, Sambal! =)
Okej. Ja precis, bara de 6 trådarna i kabeln till motorn: de 3 inkopplade + de 3 tunnare "avklippta" går i samma svarta kabel från motorn i framhjulet, via ramen och bak mot batteri-området. Med tanke på färgerna också (svart, röd, vit) så tänker jag mig att detta måste vara gasreglage-sladdarna...? Jag funderar på om det finns något sätt att ta reda på det, innan köp av gashandtag. Kanske med hjälp av en multimätare? Tack! =)

Gasreglaget ska mest sannolikt kopplas via kontrollenheten. Jag gissar att de 3 oanvända sladdarna från motorn är de som heter Hall sensor wires i diagrammet, fast att du alltså bara har 3 istället för 5.

Kabeln på bild 4 med alla avklippta kablar, kommer den från kontrollenheten?

Senast ändrad:
Konvalj sa:
Gasreglaget ska mest sannolikt kopplas via kontrollenheten. Jag gissar att de 3 oanvända sladdarna från motorn är de som heter Hall sensor wires i diagrammet, fast att du alltså bara har 3 istället för 5.
Kabeln på bild 4 med alla avklippta kablar, kommer den från kontrollenheten?

Hej Konvalj och tack för ditt svar! :)
Innan jag skriver detta svar har jag inte öppnat kontrollbox-facket och kollat efter igen, men av mina bilder och mitt minne att döma så om det är så som du och
Sambal Oelek sa:
skriver - att gasreglage-sladdarna ska komma ur kontrollboxen - så kan det nog enbart vara sladdarna i bild 9, dvs. en röd, en grönblå och en svart sladd kopplat till en ensam svart sladd. Det som händer när jag kopplar isär detta är att framlyktan inte fungerar. Kanske kan det vara så att dom kopplat framlyktan till gasreglage-sladdarna? :S Hur som helst... jag slog slag i saken och beställde hem detta gasreglage (länk till produktsida): http://www.ebay.com/itm/Universal-T...e-Electric-Bike-Scooter-3-Wires-/151965071380
Det var så billigt så det är värt ett försök iallafall, tänker jag. Kommer dock dröja ca 1 månad innan det kommer till mig. En pinsam fråga bara: Kopplar man röd mot röd, grönblå mot blå, och svart mot svart? Om ni vet :)

Så här står det i objektsbeskrivningen
Wiring:
Black: Negative
Blue: Signal
Red: Positive

Många tack och ha det fint!
.
Throttle.jpg

Senast ändrad:
I kontakten på bild 9 så har du + och -, och där kan lampan ha varit kopplad. Lampan måste ha + också men den har de väl tagit någon annanstans...

Har du tillgång till en multimeter? I så fall kan du mäta mellan svart och röd, då bör du få runt 5v. Mellan grön och svart bör du få någonstans mellan 0 och 1v.

Gasreglaget är en potentiometer som ökar spänningen (+) på den gröna ledaren. Om du tänkte testa koppla in gasreglaget i den kontakten kan du lika gärna redan nu testa om det är rätt kontakt. Först behöver du säkerställa att det inte är mer än 12v mellan svart och röd, då är det sannolikt fel kontakt. Är det runt 5v kan du med en bit kabel som är skalad i ändarna snabbt koppla ihop röd och grön (koppla ur nästan direkt, den bör driva fram med max 0,5s fördröjning).

Så ja, på det gasreglage du köpt så ska svart gå till svart (-), röd till röd (+) och blå till gasreglageingångens signalkabel, i kontakt 9 alltså grön.

Konvalj sa:
I kontakten på bild 9 så har du + och -, och där kan lampan ha varit kopplad. Lampan måste ha + också men den har de väl tagit någon annanstans...
Har du tillgång till en multimeter? I så fall kan du mäta mellan svart och röd, då bör du få runt 5v. Mellan grön och svart bör du få någonstans mellan 0 och 1v.
Gasreglaget är en potentiometer som ökar spänningen (+) på den gröna ledaren. Om du tänkte testa koppla in gasreglaget i den kontakten kan du lika gärna redan nu testa om det är rätt kontakt. Först behöver du säkerställa att det inte är mer än 12v mellan svart och röd, då är det sannolikt fel kontakt. Är det runt 5v kan du med en bit kabel som är skalad i ändarna snabbt koppla ihop röd och grön (koppla ur nästan direkt, den bör driva fram med max 0,5s fördröjning).
Så ja, på det gasreglage du köpt så ska svart gå till svart (-), röd till röd (+) och blå till gasreglageingångens signalkabel, i kontakt 9 alltså grön.

Hej igen Konvalj och stort tack för svar och för att du förklarar, jag & min mamma uppskattar verkligen hjälpen här i forumet! :)
Ja jag har en gammal icke-digital multimeter med "stickor", inte krokodilklämmor.
Jag har aldrig använt en sådan annat än för att kontrollera batterier, så jag har några frågor...
- Ska cykelns batteri vara på/inkopplat när man gör dessa test eller ska det vara helt strömlöst? Jag tror jag läst att det ska vara strömlöst.
- Vad ska multimätaren vara inställd på? (jag skickar med en bild på den)
Jag gissar att den ska stå på DCV och att man börjar på 10 och om det inte räcker till så tar man 50?
- Sladdarna som tillhör multimetern är ju svart(-) och röd(+). Vilken mätarsladd tar man mot vilken sladd? :)
- Och till sist...sticker man hål med "stickan" genom "överdraget" på sladden, eller petar man in "stickorna" så dom får kontakt med "crimp-hylsorna"?

Jag testar detta så fort jag fått svar och återkommer efter det :)

Godnatt / ha en fin dag!
.
18.jpg

Senast ändrad:
Allt ska vara påslaget.

Ställ multimetern på DCV 10 och stick in stickorna i kontaktens öppningar, så som den svarta kabeln till lampan är kopplad. Är allt som det ska kommer multimeterns visare peka ungefär rakt upp. Skalan du ska gå efter är alltså DC.

Konvalj sa:
Allt ska vara påslaget.
Ställ multimetern på DCV 10 och stick in stickorna i kontaktens öppningar, så som den svarta kabeln till lampan är kopplad. Är allt som det ska kommer multimeterns visare peka ungefär rakt upp. Skalan du ska gå efter är alltså DC.

Stort tack!!!
- Batteriet ska alltså vara inkopplat och på när jag gör dessa tester?
- Känner du till vad hjulet på sidan av multimetern är för något och om jag ska vrida något på det?
- Sladdarna som tillhör multimetern är ju svart(-) och röd(+). Vilken mätarsladd tar man mot vilken sladd?
Tack! :)

CykelS sa:
Batteriet ska alltså vara inkopplat och på när jag gör dessa tester?
jajemen, annars har du inget att mäta :) enda gången det ska vara avstängt är om man mäter avbrott/resistans (motstånd)

CykelS sa:
Sladdarna som tillhör multimetern är ju svart(-) och röd(+). Vilken mätarsladd tar man mot vilken sladd?
svart (-) (jord). Den är till de svarta trådarna, eller ramen (som är "jordad"). Den röda (+) sätter du där du ska mäta. Det är ingen katastrof om det skulle råka vara tvärtom, då går mätaren åt fel håll bara, så vänder du. (ev kan det vara dåligt för en sådan gammal analog!? men vet inte riktigt).

CykelS sa:
Jag gissar att den ska stå på DCV och att man börjar på 10 och om det inte räcker till så tar man 50?
Man ska tänka tvärtom där, rent generellt. Det större mätområdet börjar man med, sedan om det inte syns på skalan, eller blir för litet utslag, får man ändra till mindre mätområde :)

/edit: just det, det känns ju som kontakten på bild 9 borde vara rätt ja. Den svarta är kanske minus till lampan som skrevs ovan. Isåfall får man hitta minus till lampan någon annanstans om man kopplar ur den (eller om du lägger båda svarta där om det passar bättre).
Sedan skulle jag också skriva att det är bra jobbat av dig här! Känns som det börjar ta sig, kul!

[Överkurs: det där hjulet är till för att nollställa resistansmätningen. Då håller probarna mot varandra och vrider på hjulet tills den står i noll (ja först ska ju visaren ställas på noll också med skruven)]

Senast ändrad:
CykelS sa:
Konvalj sa:
Allt ska vara påslaget.

Stort tack!!!
- Batteriet ska alltså vara inkopplat och på när jag gör dessa tester?
- Känner du till vad hjulet på sidan av multimetern är för något och om jag ska vrida något på det?
- Sladdarna som tillhör multimetern är ju svart(-) och röd(+). Vilken mätarsladd tar man mot vilken sladd?
Tack! :)

- Ja, batteri inkopplat och påslaget.
- Nej, men kanske bakgrundsbelysning? Om det finns en batterilucka på multimetern är det nog det.
- + till röd och - till svart.

Precis som Sambal skriver så brukar man börja med det större mätömrådet, men jag hittade ett kopplingsschema som sannolikt stämmer med din kontrollenhet och där var det 5v på allt på sekundärsidan.

Däremot så är det inte säkert att ramen är kopplad på -, så mät mellan röd och svart i kontakten.

Kristoffer R sa:
eketjall sa:
AX3L sa:
NAnders sa:
access sa:
Sambal Oelek sa:
carl-pedal sa:
PappaG sa:
Konvalj sa:

Hej och god morgon allesammans och stort TACK från mig och min mamma för er fina hjälp, nu verkar "mysteriet" vara löst!!!

Efter era tips och instruktioner testade jag att mäta med multimätaren och till min glädje landade visaren på 5V! Då har ni ju förklarat att jag hittat rätt gäng sladdar, så jag mätte mellan grön och röd och då fick jag ingen reaktion från mätaren vilket ni också sagt kunde hända, så då petade jag ut den gröna och röda sladden från kontakten och höll dom mot varandra en snabbis och DRA MIG BAKLÄNGES så drog motorn igång! (bifogar videoklipp) Det var nästan ett hallelujah-moment...lol.
.
Hjul.gif

.
I nuläget är ju framlyktans sladd kopplad till dessa 3 "gasreglage-sladdar". Det gör väl inget att ha framlyktans sladd urkopplad och att den sladden bara ligger lös där inne i el-box-hålan? Jag har en batteridriven framlampa jag kan montera på styret så det är ingen fara med det.

Tyvärr klantade jag mig med en sak... När jag skulle peta ut den gröna sladden ur kontakten så blev hylsan lite böjd och konstig, så jag skulle pilla den rätt igen, och då gick den givetvis sönder (bifogar bild), så det blir till att köpa en ny sådan och klämma fast så gott jag kan med diverse verktyg för givetvis har jag inget crimp-verktyg...! Får köpa några stycken och ge det några försök men går det inte så får vi ju inhandla ett sådant verktyg.
Hela 1:50 kronor för en crimphylsa SM AWG28-22 (länk: https://www.electrokit.com/crimphylsa-sm-awg2822.54515 )
.
Paj.jpg

.
PS
Sambal Oelek sa:
Sedan skulle jag också skriva att det är bra jobbat av dig här! Känns som det börjar ta sig, kul!
Tack Sambal vad roligt att läsa! Jag hade inte lyckats så här smärtfritt och relativt snabbt utan er fina hjälp här i forumet, så stort tack från mig & mamma som ser fram emot att ha smidigare cykelturer i framtiden!

Jag kan ju slänga in en uppdatering när min mamma provkört sin moppe....ehrm el-cykel! :)

Tack återigen allesammans!
Cykla lugnt & ha det fint så länge :)

Senast ändrad:
Gratulerar!

Den här tråden fick mig dessutom att minnas att visa "promenadläget" på Bosch-cykeln jag köpt till min svärfar, så tack själv!

Nämen! Kul å höra att det funkar nu! Grattis! Återkom gärna sedan med rapport om det funkar bra nu med gasreglage för att komma igång.

CykelS sa:
I nuläget är ju framlyktans sladd kopplad till dessa 3 "gasreglage-sladdar". Det gör väl inget att ha framlyktans sladd urkopplad och att den sladden bara ligger lös där inne i el-box-hålan?
nej det är ingen fara, det var en svart minus-tråd så den kan inte orsaka något tråkigt.

Synd på hylsan, men du hittade där, bra bra. Jag brukar använda en sådan här billig tång som ser ut som nedan, fast mindre storlekar då (de här trådarna är ju kanske 1 kvadratmillimeter grova, på sin höjd). Pressytan ser ut som ett stort B uppifrån sett ser du.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81oXFgAuxdL._SY450_.jpg
/edit: denna såg ju fin ut men väldigt dyr: https://www.electrokit.com/crimptang-molex-638111000.49533

Senast ändrad:
Kul att det löste sig.

Den svarta kabeln till lampan kan gott sitta kvar, så att du får två svarta in i ena kontakten och en svart ut i andra. Det spelar ingen roll vilken sida den svarta sitter på.

Kristoffer R sa:
Gratulerar!
Den här tråden fick mig dessutom att minnas att visa "promenadläget" på Bosch-cykeln jag köpt till min svärfar, så tack själv!

Hej igen Kristoffer! Tackar :D Åh, vad bra! Ja, tänk om cykeln ändå hade det ;) Hoppas din svärfar får glädje av det! Trevlig helg =)
PS. Om du kan något om kontakter/crimphylsor kan du gärna läsa mitt svar till Sambal alldeles här i inlägget, nedanför strecket. Tack!

___________________________________________________________________________________

Sambal Oelek sa:
Nämen! Kul å höra att det funkar nu! Grattis! Återkom gärna sedan med rapport om det funkar bra nu med gasreglage för att komma igång.

CykelS sa:
I nuläget är ju framlyktans sladd kopplad till dessa 3 "gasreglage-sladdar". Det gör väl inget att ha framlyktans sladd urkopplad och att den sladden bara ligger lös där inne i el-box-hålan?
nej det är ingen fara, det var en svart minus-tråd så den kan inte orsaka något tråkigt.

Synd på hylsan, men du hittade där, bra bra. Jag brukar använda en sådan här billig tång som ser ut som nedan, fast mindre storlekar då (de här trådarna är ju kanske 1 kvadratmillimeter grova, på sin höjd). Pressytan ser ut som ett stort B uppifrån sett ser du.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81oXFgAuxdL._SY450_.jpg
/edit: denna såg ju fin ut men väldigt dyr: https://www.electrokit.com/crimptang-molex-638111000.49533

Hej igen Sambal! Tackar =) Ja visst, jag återkommer! Tack för information om lamp-sladden =)
Ja det är ju typiskt att man bröt av en bit på hylsan. Jag har inte beställt crimphylsorna än för jag blev lite fundersam om jag hittade rätt så jag öppnade cykeln igen och tittade på kontakterna för att se om det stod något på dom, och det gjorde det. Jag bifogar en bild på det. Har googlat lite men utan att bli klokare... Dom måste ju passa i kontakterna liksom. Eller kanske är det universalt... :S Vet du något om detta? Här är alla de olika som hemsidan electro-kit har: (direktlänk) https://www.electrokit.com/productsearch?id=1&q=crimphylsa&cathandle=search
Stort tack på förhand & trevlig helg! =)
.
9.Textp.jpg

.
___________________________________________________________________________________

Konvalj sa:
Kul att det löste sig.
Den svarta kabeln till lampan kan gott sitta kvar, så att du får två svarta in i ena kontakten och en svart ut i andra. Det spelar ingen roll vilken sida den svarta sitter på.

Hej igen Konvalj! Ja, det är toppen och tack vare er! Okej, tack för information om lamp-sladden =) Trevlig helg!
PS. Om du kan något om kontakter/crimphylsor kan du gärna läsa mitt svar till Sambal här i inlägget, ovan strecket. Tack!

På electrokit finns det även nya kontaktdon för några kronor. Jag skulle köpa det också, så är det lätt att veta att det kommer passa.

Vad gäller crimphylsorna ska du se till att få för rätt kabeltjocklek. Det är AWG i namnet på hylsorna som anger kabeltjocklek, och jag gissar att du ska välja en hylsa kring 20-25 AWG.

Du kan också strunta i kontaktdonen och köra med till exempel torix- eller wagoklämmor. Då behöver du inga specialtänger och det kommer hålla lika bra som ett kontaktdon.

Precis, eller sådana vanliga "sockerbitar". Modell mindre då. Klipp av en längd sådana så du har tre st så borde det bli fint. Tar lite mer plats alla de här grejjerna iofs men så trångt kanske det inte är ?

Konvalj sa:
På electrokit finns det även nya kontaktdon för några kronor. Jag skulle köpa det också, så är det lätt att veta att det kommer passa.
Vad gäller crimphylsorna ska du se till att få för rätt kabeltjocklek. Det är AWG i namnet på hylsorna som anger kabeltjocklek, och jag gissar att du ska välja en hylsa kring 20-25 AWG.
Du kan också strunta i kontaktdonen och köra med till exempel torix- eller wagoklämmor. Då behöver du inga specialtänger och det kommer hålla lika bra som ett kontaktdon.

Sambal Oelek sa:
Precis, eller sådana vanliga "sockerbitar". Modell mindre då. Klipp av en längd sådana så du har tre st så borde det bli fint. Tar lite mer plats alla de här grejjerna iofs men så trångt kanske det inte är ?

Hej och god kväll Konvalj och Sambal, och tack för era svar! :) Jag svarar er båda samtidigt.
"Sockerbitar" känner jag tyvärr inte till ;) Men jag fick fram detta: http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873351086110.jpg

Okej, crimphylsorna behöver passa kabeltjockleken. Det låter ju logiskt...Det är mycket att tänka på som man kanske missar så tack för informationen! Konvalj, du skriver 20-25 AWG, och den hylsan jag hittat har "AWG 28-22" i namnet. Är den kanske för stor eller blir det bra, tro?

Om "AWG28-22" blir bra, kan jag då köpa JST SM kontakter (hona + hane) med tillhörande crimphylsor, även om det kanske inte är JST SM kontakter som används på cykeln idag? Man vill ju inte orsaka någon dramatik i elektroniken och jag har inte alls koll på sånt där så jag uppskattar er hjälp! :)

Dessa 3 hör ihop:
Kontakthus SM 3-pol 2.5mm hona ( direktlänk: https://www.electrokit.com/kontakthus-sm-3pol-2-5mm-hona.54512 )
Kontakthus SM 3-pol 2.5mm hane ( direktlänk: https://www.electrokit.com/kontakthus-sm-3pol-2-5mm-hane.54511 )
Crimphylsa SM AWG28-22 ( direktlänk: https://www.electrokit.com/crimphylsa-sm-awg2822.54515 )

Är det viktigt att löda på trådarna efter man skalat av sladdarna? Jag vet inte riktigt hur det står till med våran gamla löd-apparat och tråd... Men är det bra att göra det får jag göra mitt bästa. :)

Stort tack på förhand, och hoppas att ni har en fin kväll!

Senast ändrad:
Konvalj sa:
Sambal Oelek sa:

Hej igen...! Ursäkta velandet här men nu har jag kikat lite på olika kopplingsklämmor m.m.
Jag har aldrig sett eller hört talas om sånt här förut så ni får ursäkta ev. dumma frågor men bättre det än att göra fel :-)
Det verkar ju väldigt käckt! Och bra att slippa crimpverktyg och att löda och köpa fel grejer.
Det enda man behöver göra med såna här är att skala av en bit av isoleringen och "montera ihop", om jag förstått allt rätt?

Vad tror ni om det här, det är ju 3 sladdar på var sida som ska kopplas ihop:
Wago 221 Öppningsbar snabbklämma (för upp till 4 mm² kabel), 3 anslutningar, 14:90 kronor.
(direktlänk: https://www.kjell.com/se/sortiment/...oppningsbar-snabbklamma-3-anslutningar-p36999 )

Då tar man ju 2 stycken antar jag, och det här med hona och hane, är det inte relevant med såna här klämmor?

Om den jag länkat till är fel, vilken av de här kan jag ta då?
- De olika Clas Ohlson har: (direktlänk) http://www.clasohlson.com/se/b/El/Elinstallation/Kopplingsklämmor
- De olika Kjell & Company har: (direktlänk) https://www.kjell.com/se/sortiment/...=&query=&sort=P_PriceExcVat&listingStyle=grid

~~ Tack! ~~

Tillbaka
Topp