*LÖST!* Gasreglage på kinesisk el-cykel?
(Längst ned i detta inlägg, under bilderna, finns information om vad som hände när jag tog isär kopplingarna en i taget.)
Hej alla på Happyride!
Hoppas att allt är bra med Er. =)
Jag skulle verkligen uppskatta hjälp angående att montera gasreglage på en el-cykel.
Min mamma har köpt en el-cykel som har lite långsam reaktion innan motorn "aktiveras" och hjälper henne framåt. (pga. att den är utan torque-sensor?)
Detta gör att hon blir rätt vinglig innan hon får upp farten om marken sluttar lite uppåt.
Vi har hört att man kan montera en sak på handtaget och när man använder den så startar motorn på en gång.
Jag har sett olika namn för detta:
Tumgashandtag, tumgasreglage, gashandtag, gasreglage, vridgasreglage...
1. Är allt det namn för samma sak?
2. Är det lagligt att själv montera, eller få det monterat, på sin el-cykel?
Här är länk till cykeln som min mamma har:
outl1.se/elcykel-dam-28-fotbroms
3. Vill Du kika på länken ovan och se om den cykeln är "förberedd" för gasreglage?
4. Kan man montera själv? Jag får göra det i så fall och jag tar mig väl fram rätt så bra med bra instruktioner när det gäller sånt här. Jag såg i en YouTube-video att en kille letade upp en kontakt i den högra "helical cable tube", då cykeln inte var "förberedd".
( youtu.be/zW6RPzeai30 )
5. Vad kan det kosta att montera sånt hos en verkstad, om dom nu gör sånt? (olagligt?)
6. Var köper man det, några tips? (gärna billigt) Jag kan leta själv efter det billigaste, men jag behöver få hjälp med VAD jag ska leta efter. =)
7. Jag har sett att det säljs i olika volt, vet Ni hur mycket volt det ska vara till cykeln i länken ovan?
Stort tack på förhand, och jag önskar Er en härlig vår! =)
Vänligen, Sandra
_______________________________________________________________________________________________________
UPPDATERING - (väldigt stora) bilder på el-box
Jag har nu öppnat den lilla luckan på "batteri-fästet" på pakethållaren, och där i låg styrboxen/kontrollboxen/elektronikboxen (osäker på vad det heter). Jag har googlat länge för att få fram en bild på denna "elektronikbox" med namn på vad de olika kontakterna är till för, men utan framgång. Däremot har jag hittat liknande, och jag misstänker att gashandtag-kontakten har dom varit lite roliga och klippt av...! Kanske går det att göra en kontakt av det ändå... Tankar kring det, och bilderna? =) Tack!
.
.
Text på boxen:
Intelligent Brushless Electric Bike Controller
CHANGZHOU CHAOFAN ELECTRIC CO. LTD
Model: XL-LED
Power: 250W
Rayed voltage: 36V
Under protection voltage: 28V
Commutation angle: 120°
Peak protection current: 12A
Function:1 Power Assistance
Three-speed
Batch: 2016/05
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Hej igen cyklister!
Tänkte bara uppdatera er med att jag nu har kopplat isär en "snäpp"koppling i taget (4 stycken, enligt bilder) och även kopplat ihop de 2 vita.
Totalt 5 test, och här är resultatet:
Bild 7:
Lilabrun + Svart kommer från boxen.
Gul + Grön från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
---> När jag kopplade isär hände nog ingenting vad jag märkte.
Kopplade ihop igen.
Bild 8:
Rosa + Svart + Grå + Röd kommer från boxen.
Blå + Svart + Grön + Röd kommer från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
---> När jag kopplade isär fungerade inte PAS (motor stilla) och inte heller kontrollpanelen (helt släckt).
Kopplade ihop igen.
Bild 9:
Röd + Grönblå + Svart kommer från boxen.
Den ensamma svarta från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
---> När jag kopplade isär så går inte framlyktan att tända längre.
Kopplade ihop igen.
Bild 10:
Svart + RosaOrange + Gul kommer från boxen (om jag inte antecknade fel).
Svart + Röd + Grön kommer från sladd-knippet som är draget igenom ramen (om jag inte antecknade fel).
---> När jag kopplade isär fungerade inte PAS (motorn drog inte igång framhjulet när jag vevade pedalerna).
Kopplade ihop igen.
Bild 2: De 2 vita som inte är kopplade.
---> När jag kopplade ihop dessa hände nog ingenting vad jag märkte. (EVENTUELLT gick motorn långsammare men det kan vara en felnotering)
Kopplade isär igen.
PS. Alla "avklippta" sladdar kommer från cykeln (sladd-knippet som är draget igenom ramen mot el-boxen och batteriet).
Tack för att ni läste och hoppas ni har en fin dag!
Hej alla på Happyride!
Hoppas att allt är bra med Er. =)
Jag skulle verkligen uppskatta hjälp angående att montera gasreglage på en el-cykel.
Min mamma har köpt en el-cykel som har lite långsam reaktion innan motorn "aktiveras" och hjälper henne framåt. (pga. att den är utan torque-sensor?)
Detta gör att hon blir rätt vinglig innan hon får upp farten om marken sluttar lite uppåt.
Vi har hört att man kan montera en sak på handtaget och när man använder den så startar motorn på en gång.
Jag har sett olika namn för detta:
Tumgashandtag, tumgasreglage, gashandtag, gasreglage, vridgasreglage...
1. Är allt det namn för samma sak?
2. Är det lagligt att själv montera, eller få det monterat, på sin el-cykel?
Här är länk till cykeln som min mamma har:
outl1.se/elcykel-dam-28-fotbroms
3. Vill Du kika på länken ovan och se om den cykeln är "förberedd" för gasreglage?
4. Kan man montera själv? Jag får göra det i så fall och jag tar mig väl fram rätt så bra med bra instruktioner när det gäller sånt här. Jag såg i en YouTube-video att en kille letade upp en kontakt i den högra "helical cable tube", då cykeln inte var "förberedd".
( youtu.be/zW6RPzeai30 )
5. Vad kan det kosta att montera sånt hos en verkstad, om dom nu gör sånt? (olagligt?)
6. Var köper man det, några tips? (gärna billigt) Jag kan leta själv efter det billigaste, men jag behöver få hjälp med VAD jag ska leta efter. =)
7. Jag har sett att det säljs i olika volt, vet Ni hur mycket volt det ska vara till cykeln i länken ovan?
Stort tack på förhand, och jag önskar Er en härlig vår! =)
Vänligen, Sandra
_______________________________________________________________________________________________________
UPPDATERING - (väldigt stora) bilder på el-box
Jag har nu öppnat den lilla luckan på "batteri-fästet" på pakethållaren, och där i låg styrboxen/kontrollboxen/elektronikboxen (osäker på vad det heter). Jag har googlat länge för att få fram en bild på denna "elektronikbox" med namn på vad de olika kontakterna är till för, men utan framgång. Däremot har jag hittat liknande, och jag misstänker att gashandtag-kontakten har dom varit lite roliga och klippt av...! Kanske går det att göra en kontakt av det ändå... Tankar kring det, och bilderna? =) Tack!
.
.
Text på boxen:
Intelligent Brushless Electric Bike Controller
CHANGZHOU CHAOFAN ELECTRIC CO. LTD
Model: XL-LED
Power: 250W
Rayed voltage: 36V
Under protection voltage: 28V
Commutation angle: 120°
Peak protection current: 12A
Function:1 Power Assistance
Three-speed
Batch: 2016/05
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Hej igen cyklister!
Tänkte bara uppdatera er med att jag nu har kopplat isär en "snäpp"koppling i taget (4 stycken, enligt bilder) och även kopplat ihop de 2 vita.
Totalt 5 test, och här är resultatet:
Bild 7:
Lilabrun + Svart kommer från boxen.
Gul + Grön från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
---> När jag kopplade isär hände nog ingenting vad jag märkte.
Kopplade ihop igen.
Bild 8:
Rosa + Svart + Grå + Röd kommer från boxen.
Blå + Svart + Grön + Röd kommer från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
---> När jag kopplade isär fungerade inte PAS (motor stilla) och inte heller kontrollpanelen (helt släckt).
Kopplade ihop igen.
Bild 9:
Röd + Grönblå + Svart kommer från boxen.
Den ensamma svarta från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
---> När jag kopplade isär så går inte framlyktan att tända längre.
Kopplade ihop igen.
Bild 10:
Svart + RosaOrange + Gul kommer från boxen (om jag inte antecknade fel).
Svart + Röd + Grön kommer från sladd-knippet som är draget igenom ramen (om jag inte antecknade fel).
---> När jag kopplade isär fungerade inte PAS (motorn drog inte igång framhjulet när jag vevade pedalerna).
Kopplade ihop igen.
Bild 2: De 2 vita som inte är kopplade.
---> När jag kopplade ihop dessa hände nog ingenting vad jag märkte. (EVENTUELLT gick motorn långsammare men det kan vara en felnotering)
Kopplade isär igen.
PS. Alla "avklippta" sladdar kommer från cykeln (sladd-knippet som är draget igenom ramen mot el-boxen och batteriet).
Tack för att ni läste och hoppas ni har en fin dag!
Senast ändrad: