*LÖST!* Gasreglage på kinesisk el-cykel?

Wago 221 är en kanonprodukt. Den klarar olika dimensioner på tråd blandat. Men jag vet inte om den skulle vara bäst där. Den på bilden är för tre trådar. Alla tre kopplas ihop i den wagon. Som de här svarta. De ska ju kopplas ihop. Men så har du två andra färger också röd vit. Du kan inte blanda ihop dem. Då blir det kortslutning. Så du behöver Tre stycken wago för att koppla ihop allt.

Bättre då kanske med en en kopplingslist (sockerbit). Där kan du klippa av den så du har tre st och då kan du koppla ihop alla färger.

T ex den minsta här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/montering/kopplingslist-0-5-2-5-mm--p39072

Du behöver inte löda på vare sig dessa, wago eller crimpstift. Löda är för att fästa tråden om det inte skruvas, kläms eller crimps ihop.

Skala typ 1cm och skruva, kläm, crimp. Det är viktigt att det inte skalas för långt eller att du råkar klämma på isoleringen istället så det blir dålig kontakt. Men bara det blir kontakt så funkar det. Man skulle ju rentav kunna tvinna ihop dem och idolera med eltejp men det kanske blir lite väl mycket åsa-nisse ?

Sambal Oelek sa:
Wago 221 är en kanonprodukt. Den klarar olika dimensioner på tråd blandat. Men jag vet inte om den skulle vara bäst där. Den på bilden är för tre trådar. Alla tre kopplas ihop i den wagon. Som de här svarta. De ska ju kopplas ihop. Men så har du två andra färger också röd vit. Du kan inte blanda ihop dem. Då blir det kortslutning. Så du behöver Tre stycken wago för att koppla ihop allt.
Bättre då kanske med en en kopplingslist (sockerbit). Där kan du klippa av den så du har tre st och då kan du koppla ihop alla färger.
T ex den minsta här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/montering/kopplingslist-0-5-2-5-mm--p39072
Du behöver inte löda på vare sig dessa, wago eller crimpstift. Löda är för att fästa tråden om det inte skruvas, kläms eller crimps ihop.
Skala typ 1cm och skruva, kläm, crimp. Det är viktigt att det inte skalas för långt eller att du råkar klämma på isoleringen istället så det blir dålig kontakt. Men bara det blir kontakt så funkar det. Man skulle ju rentav kunna tvinna ihop dem och idolera med eltejp men det kanske blir lite väl mycket åsa-nisse ?

Hej igen Sambal och stort tack för ditt svar!
Och hoppas att du haft en fin dag!

Hahaha ja att köra en Åsa-Nisse hade ju sparat en del "kliande i huvudet"! ;)

Ojdå, tack för informationen om kortslutning och hur man SKA koppla! Jag tänkte ju att man kopplar använder WAGO's som vanliga kontakthus... :)
Skickar med en bild; det är så man ska koppla då?

Tack för all hjälp!
Snart är min mamma på banan med sin "icke-risk-för-att-brinna-upp" moppe ;) Tack vare er!

Ha en fortsatt trevlig vecka!

PS
Oj, jag glömde ju berätta att jag nu beställt 1 styck 3-polig WAGO 221, och 2 stycken 2-poliga, från Conrad. Tack för tips, verkar ju väldigt smidigt! :)
(Länk: https://www.conrad.se/Anslutningskl...rad-swe&pi=1188437&ci=SHOP_AREA_86411_0225017 )
(Länk: https://www.conrad.se/Anslutningskl...rad-swe&pi=1188436&ci=SHOP_AREA_86411_0225017 )
.
WAGO.jpg

Senast ändrad:
Du har helt rätt i din ritning. Om gasreglagets tredje ledare (dvs den som inte är röd eller svart) är någon annan färg än grön ska den ändå kopplas ihop med den gröna ifrån kontakten.

Det där ser bra ut! Kul att du hittade rätt igen.

Jotack. Fantastisk dag idag med stigcykling under klarblå himmel.

Ha det gott själv!

Konvalj sa:
Du har helt rätt i din ritning. Om gasreglagets tredje ledare (dvs den som inte är röd eller svart) är någon annan färg än grön ska den ändå kopplas ihop med den gröna ifrån kontakten.

Hej igen Konvalj! :)
Toppen att jag nu fattat rätt! Okej, jag noterar det. Tack för hjälpen! Ha det finfint! :)

Sambal Oelek sa:
Det där ser bra ut! Kul att du hittade rätt igen.
Jotack. Fantastisk dag idag med stigcykling under klarblå himmel.
Ha det gott själv!

Hej igen Sambal! :)
Toppen att jag nu fattat rätt!
Å, det låter underbart! :) Min favorit-cykeltur går upp till ett område med åkrar och slingrig platt landsväg, en tur på ca. 5 km. Den turen är underbar med vackra vyer! Ser fram emot att testa gasreglage-cykeln där uppe sedan, hehe.
Hoppas solen kommer tillbaks snart, det har regnat konstant i över 1 dygn här nu... men det kan vara mysigt det med. Så länge man inte blir pisseblöt :) Ha det fint du med!

Konvalj sa:
Sambal Oelek sa:

Hej igen Sambal, Konvalj och alla andra som läser!
Hoppas att ni har en härlig sommar hittills, och här kommer en glad uppdatering! :-)

Äntligen, för någon vecka sedan, fick vi hem tumgasreglaget för ca 35 kronor från eBay/Kina. Tog ca 6 veckor vilket man ju får räkna med.

Jag satte igång och kopplade in det med en gång, och gissa min besvikelse när det var helt dött när jag tryckte på reglaget....haha! Typiskt. Jag mätte med multimätaren i kontakten, och där var 5 volt. Så jag vet inte vad som var galet men något var det väl. Hur som helst. Wago-kontakterna var iallafall väldigt smidiga! :-)

Jag kopplade ur det igen och lade en beställning på ett tumgasreglage för 199 kronor ifrån BatBike ( länk till produktsida: https://www.batbike.se/webshop/reservdelar/elkomponenter/tumgashandtag/ ), och efter ett par dagar gick det att hämta ut hos postombudet. Jag kopplade in det och *trumvirvel* det funkade perfekt! Tjoho!!! Jag skickar med en länk till en video på YouTube där jag filmat gasreglaget i bruk i de olika lägena (Low, Medium, High) på kontrollpanelen. Allt är precis som vi önskat! :-D

Vi åkte ut på provtur med den nya "mopeden" och det funkar jättebra, och var även ganska kul! Nu har mamma lättare att starta cykeln i små sluttningar och behöver inte anstränga sin onda knä/höft lika mycket.

Det gäller bara att komma ihåg att fejktrampa emellanåt ifall någon konstapel skulle snegla på en haha!

En fundering bara: Är det på något sätt "farligt" eller någon risk för att något ska hända, när man använder gasreglage? T.ex. överhettning i kontrollbox-hålan? Är det bra att använda det så lite som möjligt under sina cykelturer, eller finns det ingen anledning att tänka så?
(Förutom dom uppenbara anledningarna: få mer motion & spara på batteriet)

Stort TACK från oss för era vänliga och goda råd, instruktioner & tips! :-)
Ha det fint!

Länk till video:
.
Bild1.jpg

.
Bild2.jpg

.

Senast ändrad:
Hej! =)

En fundering bara: Är det på något sätt "farligt" eller någon risk för att något ska hända, när man använder gasreglage? T.ex. överhettning i kontrollbox-hålan? Är det bra att använda det så lite som möjligt under sina cykelturer, eller finns det ingen anledning att tänka så?
(Förutom dom uppenbara anledningarna: få mer motion & spara på batteriet)

Stort TACK från oss för era vänliga och goda råd, instruktioner & tips! :-)
Ha det fint!

Hej. Nja. Om allt fungerar som det ska är det ingen fara.

Kontrollern ska ha inbyggt skydd så den inte går sönder men det kan man inte räkna med anser jag på en random kinamodell.

Min cykel har kontrollern gått sönder på när jag cyklat mycket uppför på högsta assistläge. Då har den blivit för varm så den gått sönder. Även fast den har ganska bra kylning och det inte varit en varm dag. Men då det varit en helt "vanlig" kontroller så har det bara varit å köpa en ny från aliexpress och byta ut. Tråkig väntetid bara.

De ska ju klara det tycker man men svårt att säga säkert. Hade det vart jag hade jag nog kört på bara och hoppats på det bästa ? men du får känna lite vad som känns rätt i ditt fall ?

Tillbaka
Topp