Aron
Inventarie
Lovön - Så bra det blev!
Debatten om Fornstigens tillgänglighet har stundtals varit ganska upprörd. Nu är de nya förordningarna på plats och jag provcyklade den nya MTB-leden förra veckan.
Den nya reservatsförordningen förbjuder cykling på Fornstigen, Barfotastigen och ridlederna. Ett nytt MTB-spår har märks upp. I övrigt gäller allemansrätten.
I korthet har det blivit bättre för alla. Det är tydligt att man inte får cykla på ridspåren, strövarna får ha Fornstigen för sig själva, stigcyklisterna har fått ett MTB-spår som är avsevärt roligare än Fornstigen, och i övriga skogen förutsätts alla kunna samsas enligt allemansrätten.
Fornstigen var aldrig värd en omväg, utan mer något som lokalbefolkningen cyklade i brist på annat. Det nya spåret är däremot riktigt bra!
Efter en kort transportsträcka på väg börjar en anslutningsstig som leder upp till huvudspåret. Därefter går den välmarkerade leden i en åtta. Stigarna består av smal ljuvligt slingrig singletrack och bjuder på massor av fina hällar. Långa sträckor går precis intill Mälaren och i nordvästra hörnet stupar det tiotals meter rakt ned i sjön. Det är riktigt vackert.
Man har lyckats minimera vägsträckorna rätt väl och det fanns bara några få meter här och där som såg ut att dränera långsamt.
Totalsträckan är ca 20 km och jag graderar den till blå. Stigen är teknisk och involverad och har ett par röda sektioner som kan ta några försök innan man klarar.
Bra jobbat av alla som engagerat sig i detta! Hatten av!
Min slutsats, och ett litet tips till förbudsivrare, är att bästa sättet att styra bort stigcyklister från en viss stig är att märka upp en bättre i närheten.