Lufftryck i dubbdäck?

Vippen

Aktiv medlem
Lufftryck i dubbdäck?
Jag skall precis lägga på dubbdäck på gummans pendlarcykel (Scott Roadster, 'racerhybrid'). Däcken i fråga är ett par dubbade 700x35, och frågan är alltså: vad kör ni med för lufttryck i era dubbdäck? Har man greppet kvar även om man blåser i hårt, eller skall man köra med lite mindre luft?

Jag har aldrig kört med dubbdäck så jag har lite dålig koll på hur fästet egentligen är, men tänkte att de kan hjälpa gumman överleva en vinters pendling i genom stan...

Lufftryck i dubbdäck?
Jag förstår om ni tycker underlaget var svagt för att kunna ge ett bra svar, jag förtydligar:

Däcken (700x35) skall alltså sitta på gummans pendlarhoj, så den kommer att gå cykelvägar mestadels i stan, med det varierade väglag det innebär (från torrt och fint trots minusgrader till polerad blankis 50 meter senare). Gumman väger ca 65 pannor, och ligger nog på hyfsat.

Den mer specificerade frågan är således om man skall plåga henne med ett lägre lufttrycks högre rullmostånd för att säkerställa bättre grepp när det väl blir glansis, eller om dubbarna tar bra nog även med högt tryck. Jag har som sagt ingen egen erfarenhet från dubbade cykeldäck, därav frågan. Jag har inte kollat rekommendationerna på däcken än, men i hennes sommardäck (av samma dimension) brukar det nog vara åtminstone 7 kg i.

Lufftryck i dubbdäck?
på min pendlare blåser jag i fullt tryck i däcken (700x35 hakka w106) och tycker att det grepp jag har räcker även på is. jag prioriterar minskat rullmotstånd än så länge.. blir det isgata så kan jag släppa ut lite luft.

å andra sidan kör jag alltid med hårt pumpade däck så jag kanske inte är helt happyrepresentativ..

Lufftryck i dubbdäck?
Även jag kör hårdpumpat, och försöker fostra gumman i samma skola. Rull är bra, och ingen punka är också bra.

Det får nog bli fullpumpat, med instruktioner till gumman att stanna och släppa ur lite om det börjar bli för mycket framhjulssläpp...

Lufftryck i dubbdäck?
Ja, vad gäller egentligen.
Lågt tryck -> Många dubb i backen -> Bra grepp
eller
Högt tryck -> Dubben trycks hårdare mot isen -> Bra grepp.

Finns det nåt tyskt test?

Själv gillar jag lågt tryck, kör ca 2.5-3 i mina Nokian w240 (700x40), väger typ 90kg.

Lufftryck i dubbdäck?
PeaceDog skrev:
-------------------------------------------------------
> Beror också var dubben ligger. Mina pendlardäck
> har alla dubb i mitten.

Verkar trevligt när man lägger på g-kraft från en sväng på isgata :-)

Lufftryck i dubbdäck?
Däcksvalet är låst, det står ett par Kenda Klondike och väntar på att läggas på. Med tanke på det dåliga utrymmet vid bakgaffeln (och framgaffeln för övrigt, om än inte lika illa) var de det enda alternativet. Jag hade hellre köpt W106 (pris, vikt och mönster) men de två extra millimetrarna hade nog varit för mycket, det är jäkligt tight redan med 37 mm. Hoppas de biter bra nog åt gumman i alla fall.

Som den högtrycksivrare jag är tolkar jag fortfarande svaren som att högt tryck fonka bra.

Lufftryck i dubbdäck?
Ahh, att jag inte tänkte på det! 'Lagom' är så klart bäst... ;-) Dock har det tagit mig snart 20 år av labbande i skogen utan att hitta detta fantastiska 'lagom'. Jag pendlar mellan bra grepp och punka eller sämre grepp och inte punka, och väljer så ofta jag kan det senare, det är ju roligare att åka på sladd än att laga punktering. Sen är väl punkteringsrisken mindre på jobbpendlingen än när man hamrar nedför backarna i Hellas, men jag siktar nog ändå hellre på det senare även för gummans räkning. Men man vill ju inte heller att hon skall slå sig fördärvad...

Lufftryck i dubbdäck?
Bumpar tråden lite då jag har liknande frågeställning. Jag har nyligen monterat mina första dubbdäck, ett par 32mm Nokian A10 på vinter-touringcykeln. Rekomenderat däcktryck är 58psi att jämföra med sommardäckens 90psi, om jag pumpar upp trycket högre(villket vore önskvärt) riskerar jag då att dubbarna som bara sitter i ytterkanten inte fäster när de behövs?

NokianA10.jpg ht=318

Lufftryck i dubbdäck?
Det besvärliga i denna tråd är att det inte är trådskaparens egna cykel som skall pumpas samt att man är ute efter i princip "det perfekta trycket"
förra vintern åkte jag (60kg näck-vikt) med ca 2 kg i bakhjulet och något mindre fram i mina 38x622-dubbisar när det väl blev is på gatorna (och ca 4kg annars eller annan dubbfri cykel)
nej, jag fick inga genomslagspunkor, men nog undvek jag alla trotoarkanter noga...

Lufftryck i dubbdäck?
Trådkapare? Även om det inte är min cykel så är det väl i alla fall min tråd! Och frågan lyder i sin mest avskalade form (kanske under en kostym av allt för många ord): biter dubbar även med högt tryck?

Däcken är i alla fall på och provkörda av undertecknad med knappa 6 kg i (max rekommenderat tryck 6 kg), och det verkar bita hyfsat. Vi får se om gumman kommer hem i ett stycke...

Tillbaka
Topp